گروه اجتماعی: مدیرعامل جدید سازمان تأمین اجتماعی اولویت‌های برنامه خود را در ۳محور اصلی تلاش برای افزایش حقوق بازنشستگان، بهبود اعتبار دفترچه‌های بیمه درمانی ‌و نیز تأکید بر تقویت سه جانبه‌گرایی در اداره‌ این سازمان اعلام کرد.

تقی نوربخش‌گفت: تمام سعی‌ام را می‌کنم تا براساس آنچه قانون تعیین کرده درخصوص افزایش مستمری‌ها اقدام کنم، ضمن اینکه باید با پرداخت بموقع دیون مراکز طرف قرارداد مکانیسمی ایجاد کنیم که دفترچه‌های بیمه‌ای سازمان ارزش و اعتبار واقعی خود را پیدا کنند تا موجب رضایتمندی جامعه تحت پوشش بیمه‌شدگان و مراکز طرف قرارداد شویم.

او در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: متأسفانه قانون سازمان تأمین اجتماعی از سال84 تا‌کنون دچار 3بار تغییر جدی شده است و باید برای رفع یکسری اقدامات، روح سه‌جانبه‌گرایی را در قانون ساختاری سازمان ‌ ایجاد کنیم. هم‌اکنون یک لایحه و 2طرح در رابطه با ساختار تأمین اجتماعی که تبدیل صندوق به سازمان، اصلاح ماده17 قانون رفاه و تأمین اجتماعی و اصلاح ساختار سازمان که محدود به هیأت امنا و شورای عالی است در کمیسیون‌های مجلس مطرح است.

مدیرعامل تأمین اجتماعی توضیح داد: یکی از مشکلات کنونی در اداره تأمین اجتماعی جدا بودن مدیرعامل از هیأت مدیره سازمان است، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عضو هیأت مدیره نیست و این اتفاق یک مشکل جدی برای اداره سازمان است و امیدواریم با توجه به 2طرح و یک لایحه‌ای که هم‌اکنون در مجلس قرار دارد، روح سه‌جانبه‌گرایی، ترکیب هیأت امنا و هیأت مدیره به درستی مدنظر قرار گیرد. ‌در این خصوص کارهای کارشناسی‌ لازم توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام و اعلام شده و کمیته‌ای نیز در وزارت تعاون ،کار و رفاه و تأمین اجتماعی زیرنظر وزیر این موضوع را به‌طور جدی بررسی می‌کند.

به‌گفته‌ نوربخش، منابع تأمین اجتماعی بیت‌المال نیست و تأمین اجتماعی سازمانی نقدی نیست بلکه سازمانی تعهدی است. آنچه هم‌اکنون در تملک سازمان است به معنی ارزش اموال تأمین اجتماعی نیست و این سازمان برای سال‌های بعدی نیز متعهد به اجرای وظایف است، بنابراین باید متناسب با قیمت‌های روز مستمری خود را پرداخت و همچنین ارزش افزوده برای ذخایر سازمان ایجاد کند.

حدود5 سال است منابع و مصارف تأمین اجتماعی با یکدیگر متعادل شده و این نقطه خوبی برای یک سازمان بیمه‌گر نیست، این در حالی است که در سال92 تعدادی از ذخایر سازمان برداشت و در هزینه‌های مصرفی خرج شده است. بدهی دولت در سال92 معادل 14هزار میلیارد تومان است و برخلاف آنچه در مورد صفر شدن مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت به‌صورتی غیرکارشناسی عنوان شده باید گفت که هرگز مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت صفر نمی‌شود.

وی به بدهی‌ای‌ که روزانه‌ای از سوی دولت برای تأمین اجتماعی ایجاد می‌شود اشاره‌ای کرد و گفت: دولت مرتبا به سازمان بدهکار است به‌طوری که روزانه حدود 30میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار می‌شود، بنابراین آنچه در جشن 60سالگی تأمین اجتماعی درباره صفر شدن بدهی دولت به این سازمان توسط مسئولان عنوان شده، درست نیست.

مدیرعامل جدید سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع درمان، بیمه‌ها، مستمری و بخش اقتصادی سازمان 4خصوصیت اصلی تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهد، گفت: متأسفانه جهت‌گیری به سمت بنگاهداری از سایر جهت‌گیری‌های سازمان بیشتر بوده، اما باید به سمتی حرکت کنیم که تعادل را بین این 4بخش حفظ کنیم.نوربخش با اشاره به اینکه در بخش بیمه‌ها، ملاک مکانیسم‌های مالی سازمان است، توضیح داد: بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی ویترین خدمات سازمان است.

وی با اشاره به اینکه تأثیرپذیری سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یک سازمان بیمه‌گر در حوزه درمان از نظام سلامت کشور امری اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: تأمین اجتماعی، هم تولید خدمت را در دستور کار دارد و هم خرید خدمت را. 15درصد تولید خدمات کشور به سازمان تأمین اجتماعی مربوط می‌شود، بنابراین هر تغییری در سیاستگذاری‌ها و راهبردهای نظام سلامت کشور ایجاد شود، در حوزه درمان سازمان هم تأثیرگذار است. این تأثیرگذاری‌ها شامل قیمت دارو، تعرفه‌های خدمات درمانی، سطح‌بندی کلی نظام سلامت کشور و سایر سیاستگذاری‌های حوزه درمان است که می‌تواند تأمین اجتماعی را آسیب‌پذیر کند.

نوربخش در مورد راهبردها و برنامه‌هایش در حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: باید سطح‌بندی خدمات درمانی را در سازمان تعریف کنیم. طبیعتا وظیفه تأمین اجتماعی ارائه خدمت به کل افراد کشور نیست و باید بیمه‌شده‌هایش را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی متکفل تأمین درمان بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان است، عنوان کرد: این افراد نیمی از جامعه کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین باید با سطح‌بندی خدمات درمانی و ارائه الگویی برای توسعه خدمات غیرمستقیم در راستای مساعدت به شرایط درمان جامعه تحت پوشش خود اقدام کنیم و تا آنجایی که نیاز نیست، متکفل وظایف حاکمیتی بخش بهداشت و درمان نشویم.

منبع: همشهری آنلاین