گروه شهری: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از بهره‌برداری ۳پروژه بزرگ تونل امیرکبیر، بزرگراه طبقاتی صدر و پل‌های انتهای بزرگراه شهید باکری تا یک ماه آینده خبر داد.

مازیار حسینی روز گذشته در بازدید خبرنگاران از پل‌های تقاطع بزرگراه شهید باکری و آزادراه تهران-کرج، ضمن اعلام این خبر تأکید کرد: تا تکمیل پرونده بزرگراه شهید باکری مدت زیادی باقی نمانده است.وی همچنین با اشاره به اینکه تقاطع‌های بزرگراه شهید باکری با بزرگراه‌های شهید همت، نیایش، رسالت و آیت‌الله کاشانی به پایان رسیده و تنها این بخش از بزرگراه باقی مانده است، اظهار داشت: با افتتاح این مسیر شهروندانی که از کرج به سمت شمال تهران طی مسیر می‌کنند با انتخاب یکی از پل‌های شرقی -غربی می‌توانند وارد بزرگراه شهید باکری شوند و مسیر خود را ادامه دهند.

وی همچنین به پل دوم این مجموعه اشاره کرد و گفت: همچنین شهروندانی که از مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید باکری، قصد عزیمت به مرکز شهر را دارند می‌توانند با استفاده از پل ساخته‌شده از باند جنوبی آزادراه تهران-کرج تردد کنند.به گزارش همشهری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، این بخش از بزرگراه شهید باکری را طرحی ویژه در صنعت ساخت‌وساز پل دانست و اظهار کرد: به‌دلیل عبور خط 5مترو از روی زمین و آزادراه تهران-کرج که از زیر این پل‌ها می‌گذرند پلی به طول 96متر بدون استفاده از کابل احداث شده است که این در دنیا استثنایی است چراکه طولانی‌ترین پل‌هایی که بدون کابل احداث می‌شود حداکثر 85متر طول دارند.

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که این پل که در مسیر شمال به شرق بزرگراه شهید باکری ساخته شده است طولانی‌ترین دهانه پل‌های قوسی غیرکابلی در دنیا را دارد. حسینی قرائت‌سنجی‌ها، بررسی‌ها و محاسبات ساخت این پل‌ها را بسیار دقیق خواند و گفت: طراح اولیه پل‌ها 2کابل در احداث آنها درنظر گرفته بود اما با بررسی‌های دقیق‌تر این گزینه رد شد چراکه هم از نظر معماری زیبایی نداشت و هم اینکه امکان انحراف ترافیک در آزادراه تهران-کرج ممکن نبود؛ به همین دلیل ساخت این پل‌ها با تکنولوژی صندوقه‌ای بتنی مانند آنچه در پل‌های کاروانسرای سنگی1و 2 استفاده شده به‌کار رفته است.

وی پل‌های انتهای بزرگراه شهید باکری را مشابه پل‌های تقاطع بزرگراه امام علی با شهید محلاتی دانست که از سازه‌های زیبای شهر هستند چراکه شکل رمپی پل، زاویه 90درجه پل‌ها و دورهای عرضی (شیب‌های عرضی پل) موجب زیبایی خاص این پل‌ها در ورودی غربی تهران می‌شود.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: نسبت ارتفاع عرشه به طول دهانه آزاد پل‌های مذکور کوچک است و این یعنی پل‌ها ظریف و با تکنولوژی بالا ساخته شده‌اند که تحویل آنها به شهروندان به‌شدت روی ترافیک ورودی تهران تأثیر خواهد داشت.معاون شهردار تهران درباره آخرین وضعیت تونل امیرکبیر گفت: کارهای سیویل تونل انجام شده و آسفالت آن تقریبا به اتمام رسیده است. هم‌اکنون نیز در حال تکمیل سیستم هوشمند تونل امیرکبیر هستیم.

منبع: همشهری آنلاین