همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی که به تازگی تصدی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به وی پیشنهاد شده است، بدون اشاره به موضوع حضور یا عدم حضورش در بدنه مدیریتی وزارت علوم، الزامات فضای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در آستانه آغاز سال تحصیلی ۹۳ - ۱۳۹۲ را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین در تشریح برداشتی از فضای عمومی جامعه و دانشگاه گفت: به تناسب فضایی که در جامعه است در دانشگاه هم موج امید و نشاط خواهد بود و توقع این است که فعالیت‌های فرهنگی و تحرک تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی و حتی اساتید در چارچوب ضوابط و قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های مربوطه با نشاط تر و پر رونق‌تر شود.

معاون سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: طبیعتاً فضای دانشگاه بیشتر می‌طلبد که بتواند فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، سیاسی و تشکلی در آن روان‌تر جریان پیدا کند و تضارب آراء و اندیشه‌ها و بحث کرسی‌های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند به سمت عملیاتی شدن پیش برود و نشست‌هایی که در قالب مناظره‌های علمی توقع می‌رود در دانشگاه‌ها برگزار شود. این موارد در شرایط فعلی مورد توجه جامعه دانشگاهی است و توقع می‌رود که چنین تحرک و نشاطی در دانشگاه‌ها بوجود آید البته با این تذکر که رسالت اصلی دانشگاه رسالت علمی‌، تولید علم و پاسخ دادن به نیازهایی است که امروز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور مدون و مصوب شده و چارچوب کار مشخص شده و سیاست‌هایش کاملاً شفاف و روشن است و قطعاً در آینده هم شتاب علمی در چارچوب همین سیاست‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. بحث فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز ضوابط و چارچوب‌های خیلی روشنی دارد و کسی توقع ندارد که در خارج از این چارچوب‌ها فعالیتی صورت گیرد ولی خوب چارچوب‌های قانونی یک فورجه و فراخی دارد که ممکن است به تناسب مسئولین یک مقدار دامنه محدود یا بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی افزود: توقع می‌رود در شرایط جدید، چارچوب‌های قانونی برای افرادی که می‌خواهند فعالیت‌های مرتبط را انجام دهند بیشتر فراخ باشد و شرایط مساعدتر باشد؛ منتها با حفظ آرامشی که سال‌هاست در دانشگاه‌ها و جامعه حاکم است.

وی تأکید کرد: رشد علمی و پیشرفت و نشاط علمی و پژوهشی و فناوری که وجود دارد اصل است و بقیه فعالیت‌ها هم کمک می‌کند تا این فضا شاداب‌تر و بانشاط تر شود و به پیش رود.

بر طبق این گزارش، اکبری جدی که از سخنرانان اولین نشست روسای دانشگاه‌ها در دولت یازدهم بوده است به محورهای نکاتی که در آستانه آغاز سال تحصیلی در جمع روسای دانشگاه‌ها متذکر شده اشاره‌ای نکرد اما با توجه به سوابق مدیریتی اکبری جدی در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی به نظر می‌رسد وی ظرایف فضای دانشجویی در آستانه آغاز سال تحصیلی را با روسای دانشگاه‌ها در میان گذاشته است.

خبرگزاری‌ها در پوشش خبری اولین نشست روسای دانشگاه‌ها در دولت یازدهم که پنج‌شنبه 8 شهریور ماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شده است، اشاره‌ای به سخنرانی اکبری جدی نکرده‌اند. در همین رابطه خبرگزاری مهر منتشر کرده که تنها 30 دقیقه از این همایش رسانه‌ای بوده است.

منبع: همشهری آنلاین