گروه سیاسی: برداشت ۱۶میلیارد تومانی رئیس‌جمهور سابق و معاون اجرایی‌اش از حساب پاستور در آخرین روز فعالیت دولت دهم اگر آخرین موردی نباشد که می‌رود تا در کارنامه سوابق و عملکرد محمود احمدی‌نژاد و یارانش درج شود، این روزها آنقدر اهمیت یافته که در صدر اخبار رسانه‌های داخلی، دولت جدید و مجلس پیگیر سرنوشت جابه‌جایی این پول در دولت گذشته باشند.

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نخستین چهره‌های دولتی بودند که با بالا گرفتن حساسیت‌های عمومی پیرامون این موضوع و بررسی‌های اولیه دیوان محاسبات خروج این پول از حساب نهاد ریاست‌جمهوری را مصداق عمل مجرمانه و خلاف قانون عنوان کردند. 16میلیارد اگرچه در مقابل مجموع دارایی‌های برخی نزدیک‌ترین یاران احمدی‌نژاد طی این سال‌ها که وی قصد برپایی دانشگاه ایرانیان با آنان را کرده رقمی محسوب نمی‌شود اما همین که این افراد حاضر نشده‌اند از جیب خود برای این دانشگاه مایه بگذارند و جابه‌جایی غیرمنتظره این پول در روزهایی که حسن روحانی در تب‌وتاب به‌جاآوردن مراسم‌های تنفیذ و تحلیف خود به سر می‌برد تبدیل به دردسری بزرگ برای آنان شده است.

از تأیید تا تکذیب

در ابتدا هیچ‌کس از این ماجرا خبر نداشت تا اینکه یک روزنامه داخلی خبری پیرامون آن منتشر کرد و همین کافی بود تا آنچنان که سایت الف نوشته بود به دستور سرپرست دیوان محاسبات 3نفر از کارشناسان مالی نهاد ریاست‌جمهوری که از این ماجرا اطلاع داشتند احضار شوند و با اطلاعات آنان مشخص شود که این مبلغ با دستور احمدی‌نژاد و بقایی روز 12مرداد از حساب نهاد ریاست‌جمهوری خارج شده است. براساس گزارشی که همین سایت‌ منتشر کرد حمیدرضا بقایی زمانی که از پیگیری‌های دیوان مطلع می‌شود با این کارشناسان تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که ما 16میلیارد تومان را به‌حساب دولت برمی‌گردانیم ولی مبلغی برگردانده نشد.

با این حال او به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور سابق در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشت این موضوع را تکذیب کرد و در عین حال گفت: تمام نقل و انتقالات مالی در نهاد ریاست‌جمهوری طبق قانون بوده است و هیچ‌گونه خلافی صورت نگرفته است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مجلس اما در گفت‌وگویی که با خانه ملت داشت تأکید کرد که با مشخص شدن پرداخت 16میلیارد تومان به دانشگاه ایرانیان، دولت باید ابعاد آن را شفاف کند و چنانچه این پرداخت مجرمانه باشد دیوان محاسبات ورود می‌کند.

جهانگیری مسئول رسیدگی

مشاور ارشد رئیس‌جمهور اما در گفت‌وگویی که دیروز با خانه ملت داشت انتقال 16میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه ایرانیان را مصداق عمل مجرمانه و خلاف قانون توصیف و تصریح کرد: جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مجرمانه‌بودن این عمل را تأیید و آن را به من اعلام کرد. او رسیدگی به این موضوع مجرمانه را در دولت پیگیری می‌کند.

اکبر ترکان با اشاره به انتقال 16میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه ایرانیان در روز مراسم تحلیف حسن روحانی، گفت: این انتقال غیرقانونی بوده و در هیچ ماده و تبصره قانونی به دولت دهم اجازه چنین انتقالی داده نشده است. وی درخصوص رسیدگی به وضعیت شورای‌عالی ایرانیان نیز گفت:بخشی از وظایف شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور مربوط به وزارت امور خارجه است و باید بررسی‌های لازم برای نحوه فعالیت این شورا اعم از اینکه زیرنظر وزارت امورخارجه باشد یا به شکل دیگری فعالیت کند، انجام شود. مشاور ارشد رئیس‌جمهور تأکید کرد:گزارش از بررسی ساختار این دستگاه به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

قرض می‌‌گیریم

خبر خروج رقم چندمیلیاردی در آخرین روز فعالیت دولت دهم از پاستور از آنجا اهمیت یافت که محمود احمدی‌نژاد در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی که با مردم داشت درباره تأسیس دانشگاه ایرانیان سخن گفت و در جواب سؤال مجری برنامه پیرامون نحوه تأمین مخارج این دانشگاه عنوان کرد که هزینه‌ها به‌صورت شخصی تأمین می‌شوند و حتی شماره حسابی را نیز برای کمک مردم اعلام کرد.

انتشار خبر اخیر نشان داد که برخلاف گفته رئیس‌جمهور در صبح همان شبی که وی آن سخنان را بر زبان آورد 16میلیارد تومان برای دانشگاه ایرانیان از حساب پاستور تخصیص داده شده بود. آماری نیز که دوم شهریور یعنی تنها 20روز پس از اعلام شماره حساب مردمی از سوی احمدی‌نژاد از سوی یکی از مدیران وی اعلام شد اشاره به این داشت که تنها 600میلیون تومان کمک مردمی برای دانشگاه احمدی‌نژاد واریز شده بود و ‌احتمالا رئیس‌جمهور با پیش‌بینی همین عدم‌استقبال مردمی بوده که رقم چند میلیاردی را از نهاد ریاست‌جمهوری تدارک می‌بیند.

اما این تنها موضوعی نبود که در آخرین روز دولت محمود احمدی‌نژاد برایش حاشیه‌ساز شد؛ انتقال هدایای رئیس‌جمهور از پاستور به ساختمان لادن‌هم موضوعی بود که قبل از رقم 16میلیاردی مطرح و به آن پرداخته شده بود؛ در روزهایی که احمدی‌نژاد و یارانش در تدارک کوچیدن از پاستور بودند. روایتی که برخی مقامات آگاه از هدایای موزه نهاد ریاست‌جمهوری داشتند حکایت از آن داشت که این هدایا ‌ از دفتر رئیس‌جمهور سابق به دفتر پیشین وی در ساختمان لادن منتقل شده‌اند.

در گزارشی که سایت‌های خبری از جمله سایت مجله مهر از این ماجرا آوردند مدعی شدند: نیمه‌شب جمعه یازدهم مرداد‌ماه از ساعت11شب تا 2:30 بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رئیس‌جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست‌جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4کامیون جاسازی و با 5ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل شد. همین‌ها حالا دولت‌های نهم و دهم را که محمود احمدی‌نژاد «پاک‌دست‌ترین دولت تاریخ»اش خوانده بود را با یک اتهام بزرگ روبه‌رو ساخته است که گذشت زمان و تحقیقات نهادهای نظارتی در آینده درخصوص صحت و سقم آنها گواهی خواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین