با قرعه‌کشی لیگ قهرمانان در روز پنجشنبه، بزرگ‌ترین رقابت بین‌المللی باشگاهی در جهان روزنویی را برای همه باشگاه‌های درگیر شروع کرد.

 تغییرات زیاد و گسترده در باشگاه‌های مدعی قهرمانی در این رقابت‌ها، احتمالا باعث اتفاقات تازه و شاید غیرمنتظره‌ای خواهد شد. بررسی تیم‌های مدعی قهرمانی این رقابت‌ها، سوژه گزارشی است که کریس بیون، روزنامه‌نگار انگلیسی نوشته است. باشگاه‌های بزرگ اروپا، یک تابستان پرتب و تاب را پشت سر گذاشته‌اند؛ بایرن مونیخ مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانا و ۴باشگاه دیگر صدرنشین رده‌بندی باشگاه‌های برتر اروپا - بارسلونا، چلسی، رئال مادرید و منچستریونایتد - همگی مربیان خود را تغییر داده‌اند و همین اتفاق در باشگاه‌های ثروتمند منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن هم افتاده است.

پوست‌اندازی غول‌ها

رنکینگ کشوری در یوفا: اول
باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل جاری (عملکرد فصل گذشته باشگاه‌ها در اروپا) : بارسلونا (نیمه‌نهایی)، رئال مادرید (نیمه نهایی)، آتلتیکو مادرید (مرحله گروهی لیگ اروپا)، رئال سوسیه‌داد (شرکت نکرده بود).
تغییرات بزرگ: خراردو مارتینو در بارسلونا جانشین تیتو ویلانوا شده ودر رئال مادرید کارلو آنچلوتی به جای ژوزه مورینیو تکیه زده است.
خریدهای بزرگ: نیمار (سانتوس به بارسلونا، ۵۰میلیون پوند)، ایسکو (مالاگا به رئال مادرید، ۲۶میلیون پوند)، آسیر ایارامندی (رئال سوسیه‌داد به رئال مادرید، ۲۶میلیون پوند).
یادداشت اندی وست کارشناس لالیگا: اگر بارسلونا و رئال مادرید دست‌کم تا نیمه نهایی پیش نروند، می‌توانیم بگوییم که اسپانیایی‌ها شکست بزرگی در لیگ قهرمانان خورده‌اند البته نباید فراموش کرد که اعتماد به نفس بارسلونا بعد از شکست تحقیرآمیز برابر بایرن‌مونیخ در نیمه نهایی فصل گذشته به‌شدت آسیب دیده است. خرید گرت بیل قطعا تأثیر زیادی می‌تواند روی رئال مادرید داشته باشد اما جدا از این بازیکن، رئالی‌ها همین حالا هم یک بازیکن خریده‌اند که می‌تواند تأثیر زیادی روی این تیم در لیگ قهرمانان بگذارد؛ ایسکو. این هافبک هجومی فصل گذشته در رقابت‌های اروپایی عملکردی جادویی برای مالاگا داشت و شروعی درخشان هم در رئال مادرید داشته است. او بدون شک یک ستاره جهانی در حال تولد است. مثل مالاگای فصل پیش، آتلتیکو مادرید و رئال‌سوسیه‌داد هم این توانایی را دارند که پدیده رقابت‌ها شوند.

رقابت مربیان جدید

رنکینگ کشور در یوفا: دوم (۸۲.۹۶۳)
باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل جاری (عملکرد فصل گذشته باشگاه‌ها در اروپا) : چلسی (قهرمان لیگ اروپا)، منچستریونایتد (یک هشتم)، منچسترسیتی (مرحله گروهی)، آرسنال (یک هشتم).
تغییرات بزرگ: ۳ تیم از ۴ تیم برتر فصل گذشته مربیان جدید دارند؛ دیوید مویس در منچستریونایتد، مانوئل پلگرینی در منچسترسیتی و ژوزه مورینیو در چلسی.
خریدهای بزرگ: فرناندینیو (شاختار به منچسترسیتی، ۳۵میلیون پوند)، ویلیان (آنژی به چلسی، ۳۰میلیون پوند)، استوان ژووتیچ (فیورنتینا به منچسترسیتی، ۲۲میلیون پوند)، روبرتو سولدادو (والنسیا به تاتنهام، ۲۶میلیون پوند)، آلوارو نگردو (سویا به منچسترسیتی، ۲۲میلیون پوند)، آندره شورله (بایرلورکوزن به چلسی، ۱۹میلیون پوند)، پائولینیو (کورینتیانس به تاتنهام، ۱۷میلیون پوند)، خسوس ناواس (سویا به منچسترسیتی، ۹/ ۱۶میلیون پوند).
فیل مک‌نالتی کارشناس ارشد فوتبال انگلیس: دیوید مویس سرمربی جدید منچستریونایتد آزمون بزرگی برای کسب مجدد قهرمانی لیگ برتر دارد اما هدف و چالش بزرگ‌تر او این است که تیم را شکوهمندانه به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان برساند. هیچ شکی وجود ندارد که آنها در حال حاضر بعد از تیم‌های بزرگی مانند بایرن‌مونیخ، بارسلونا، رئال مادرید و حتی بوروسیا دورتموند هیجان‌انگیز قرار دارند. ژوزه مورینیومی‌تواند احساس کند که تیم مناسبی دارد که بتواند با آن در لیگ قهرمانان به موفقیت برسد. منچسترسیتی دفعه قبل در لیگ قهرمانان روزهای بدی داشت اما حالا مربی‌ای دارد که قبلا در تیم‌هایی مانند رئال‌مادرید و مالاگا در لیگ قهرمانان بوده و تجربه حضور در این رقابت معتبر را در سطوح بالا دارد. آرسنال هم امیدوار به خرید بازیکنان جدید و همینطور قرعه خوب در مرحله گروهی است.

کشورمدعیان قهرمانی

رنکینگ کشور در لیست یوفا: سوم
باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل جاری (عملکرد فصل گذشته باشگاه‌ها در اروپا) : بایرن مونیخ (قهرمان)، بوروسیا دورتموند (نایب‌قهرمان)، بایر لورکوزن (مرحله گروهی لیگ اروپا)، شالکه (یک‌هشتم نهایی).
تغییرات بزرگ: آیا پپ گواردیولا می‌تواند عملکرد درخشان فصل گذشته بایرن مونیخ را تکرار یا حتی به چیزی بیشتر از آن دست پیدا کند؟ این جذاب‌ترین سؤال فوتبال آلمان در این روزهاست. در بوروسیا دورتموند و شالکه تغییرات زیادی رخ نداده است اما در بایرلورکوزن حالا هدایت تیم تنها در دستان سامی هوپیاست. فصل گذشته او و ساشا لواندوفسکی رابطه پرچالشی داشتند.
خریدهای بزرگ: ماریو گوتسه (بوروسیا دورتموند به بایرن مونیخ، ۵/ ۳۲میلیون پوند)، هنریک مخیتاریان (شاختار به بوروسیادورتموند، ۲۴میلیون پوند)، تیاگو آلکانتارا (بارسلونا به بایرن مونیخ، ۲۲میلیون پوند)، پیه‌ر امریک اوبامیانگ (سنت‌اتین به بوروسیا دورتموند، ۴/ ۱۱میلیون پوند).
رافائل هونیگشتاین کارشنالس بوندس‌لیگا: بایرن یکی از مدعیان قهرمانی در این رقابت‌هاست. دورتموند به راحتی می‌تواند تا یک چهارم نهایی پیش برود و این توانایی را دارد که یکی‌دو غول را سرببرد. پیه‌ر امریک اوبامیانگ پسر جدید دورتموند و هنریک مخیتاریان به خط حمله تیمشان کیفیت و عمق بیشتری داده‌اند. لورکوزن و شالکه امیدوارند که خود را به جمع ۱۶تیم پایانی برسانند. هیچ کدام از ۲ تیم نمی‌توانند به این فکر کنند که قهرمان اروپا بشوند.

یووه و دیگرهیچ

رنکینگ کشور در لیست یوفا: چهارم
باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل جاری (عملکرد فصل گذشته باشگاه‌ها در اروپا) : یوونتوس (یک‌چهارم نهایی)، ناپولی (مرحله گروهی لیگ اروپا)، آث میلان (یک‌هشتم نهایی).
تغییرات بزرگ: فصل گذشته با پرسش‌های زیادی درباره آینده آنتونیو کونته سرمربی موفق یوونتوس تمام شد اما از میان ۳تیم بالای جدول، تنها ناپولی مربی جدید دارد؛ رافائل بنیتس جانشین والتر ماتزاری شده است.
خریدهای بزرگ: گونزالو هیگواین (رئال مادرید به ناپولی، ۳۲میلیون پوند)، رائول آلبیول (رئال مادرید به ناپولی، ۵/ ۱۰میلیون پوند)، کارلوس توز (منچسترسیتی به یوونتوس، ۹/ ۷میلیون پوند)، ژروینیو (آرسنال به رم، ۷میلیون پوند)، فرناندو یورنته (آتلتیک بیلبائو به یوونتوس، بازیکن آزاد).
جیمز هورنس‌کاستله کارشناس سری A: یووه قطعا در تابستان تقویت شده است. کارلوس توز و فرناندو یورنته نیازهای باشگاه به یک مهاجم گلزن سطح بالا را برطرف‌کرده‌اند و شانس‌های این تیم را برای کسب سومین قهرمانی متوالی در لیگ ایتالیا بالا می‌برند. یووه این فصل می‌تواند در لیگ قهرمانان جلوتر هم برود. آنها بعد از شکست به بایرن مونیخ قهرمان مسابقات در یک چهارم نهایی، ‌چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند.

مدعیان سطح پایین

رنکینگ کشور در یوفا: پنجم
باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل جاری (عملکرد فصل گذشته باشگاه‌ها در اروپا) : پورتو (یک‌هشتم نهایی)، بنفیکا (مرحله گروهی)، پاکو ده فرریرا (شرکت نکرده بود).
تغییرات بزرگ: ویتوریا پرریرا، پورتو را بعد از ۲ قهرمانی متوالی در لیگ، ‌به مقصد باشگاه الاهلی عربستان ترک کرده است. پائولو فونسکا جانشین او شده است؛ کسی که پاکو ده فرریرا را به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رساند.
خریدهای بزرگ: لازار مارکوویچ (پارتیزان به بنفیکا، ۸/۸میلیون پوند)، هکتور هررا (پاچوچا به پورتو، ۷میلیون پوند)، دیه‌گو ریس (آمریکا به پورتو، ۶میلیون پوند)، فیلیپ جوریچیچ (هرنیوین به بنفیکا، ۵میلیون پوند)، پیزی (آتلتیکو مادرید به بنفیکا، ۲/ ۵میلیون پوند)
آندی براسل کارشناس پرمیرا لیگا: پائولو فونسکا تازه ۴۰ساله شده اما خیلی زود درخشیده است. بنفیکا با وجود پایان فاجعه‌بار در انتهای فصل گذشته، ژورژه خسوس را نگه داشته است اما یک شروع ضعیف می‌تواند کار را برای او سخت کند. کاستینیا، جانشین فونسکا در پاکو، قرار نیست به‌خاطر انتظارات بالا تحت فشار قرار گیرد و امیدوار است به آرامی کارش را بکند. تیم تقویت شده پورتو - دست‌کم روی کاغذ - نشان داده است که می‌تواند بعد از ناکامی‌های اخیر، تا مراحل بالای لیگ قهرمانان برود. بنفیکا بیشتر می‌خواهد روی لیگ داخلی تمرکز کند اما این کشور ۴ نماینده در لیگ اروپا خواهد داشت؛ ویتوریا گیمارش، براگا، استوریل و پاکوده‌فرریرا که نتوانست از مرحله مقدماتی صعود کند.

پی اس جی در سودای قهرمانی

رنکینگ کشور در یوفا: ششم
باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان فصل جاری (عملکرد فصل گذشته باشگاه‌ها در اروپا) : پاری‌سن‌ژرمن (یک چهارم نهایی)، مارسی (مرحله گروهی لیگ اروپا)، لیون (مرحله گروهی لیگ اروپا).
تغییرات بزرگ: لوران بلان که بوردو را تا یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ۱۰ - ۲۰۰۹بالا کشاند، جانشین کارلو آنچلوتی در باشگاه مدام در حال خرید پاری‌سن‌ژرمن (پی‌اس‌جی) شده است.
خریدهای بزرگ: ادینسون کاوانی (ناپولی به پاری‌سن‌ژرمن، ۵۵میلیون پوند)، رادامل فالکائو (آتلتیکو مادرید به رئال مادرید، ۵۲میلیون پوند)، جیمز رودریگز (پورتو به موناکو، ۳۹میلیون پوند)، ژوائو موتینیو (پورتو به موناکو، ۲۲میلیون پوند)، لوکاس دینیه (لیل به پی‌اس‌جی، ۲/ ۱۳میلیون پوند).
مت اسپیرو کارشناس لیگ فرانسه: حتی خوش‌بین‌ترین هواداران المپیک لیون و مارسی هم اعتراف می‌کنند که تیمشان شانس کمی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان دارد. هر دو تیم بیشتر تمرکز می‌کنند که برنده لیگ داخلی باشند. ماجرای پی‌اس‌جی اما متفاوت است. آنها بهترین بازیکنانشان را نگه داشته‌اند و استعدادهای بی‌نظیری را به تیمشان اضافه کرده‌اند. تیم پایتخت‌نشین می‌تواند حتی بیشتر از کاری که فصل گذشته کرده انجام بدهد و امیدوار باشد که به مراحل بالاتر از یک‌چهارم صعود کند. باوجود اینکه یک مربی جدید به پی‌اس‌جی آمده، این تیم در میان باشگاه‌های بزرگ، بیشترین ثبات را درون زمین داشته. بزرگ‌ترین علامت سؤال توانایی بلان در مدیریت آدم‌های کج‌خلق زیادی است که در تیمش وجود دارد. بلان در یورو ۲۰۱۲برای مدیریت رختکن تیم ملی فرانسه دردسرهای زیادی داشت و اگر نتایج خوب نباشند، احتمالا اعتماد به نفسش را در برخورد با نام‌های بزرگی مانند زلاتان ابراهیموویچ و تیاگو سیلوا از دست خواهد داد.