جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی از ۱۱استان کشور با هدف جلوگیری از روند خصوصی‌سازی صنایع‌دستی به رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نامه نوشتند.

به گزارش ایسنا، حدود 800نفر از هنرمندان صنایع‌دستی در نامه‌ای، ضمن اعلام مخالفت خود با روند خصوصی‌سازی صنایع‌دستی، مطالبات‌شان را از رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کردند. در نامه این هنرمندان خطاب به محمدعلی نجفی آمده است: ما هنرمندان تولیدکننده صنایع‌دستی در کشور خواهان حمایت صحیح دولت یازدهم از قشر ضعیف و زحمتکش صنایع‌دستی هستیم. می‌دانیم که اجرایی شدن اصل‌44 در کشور ضروری است و شرایط اقتصادی کشور نیاز به همکاری همگانی دارد، ولی خصوصی‌سازی صنایع‌دستی آسیب‌های زیادی را برای ما به همراه خواهد داشت، چراکه صنایع‌دستی مثل گردشگری، هتلداری و... سودآور نیست و نظارت سازمان بر بخش خصوصی مشکلات تخصصی خود را دارد.

در این نامه آمده است: واقعیت این است که اگر برای تولیدکنندگان، صنایع‌دستی صرفه اقتصادی نداشته باشد، کارگاه‌ها بسته خواهد شد. پولی‌ شدن نمایشگاه‌های صنایع‌دستی که از طرف سازمان برگزار می‌شود یا گرفتن مالیات از تولیدکنندگان یا تغییر شرایط بیمه‌شدگان موجب می‌شود که تولید صنایع‌دستی برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه نباشد. هنرمندان صنایع‌دستی افزوده‌اند: کمک و حمایت برای صنایع‌دستی از طرف دولت، تصدی‌گری نیست، بلکه کمک به چرخه تولید است و کشور به تولید نیاز دارد که اگر درست هدایت شود، می‌تواند جایگزین بخشی از صادرات نفت باشد. این نامه افزوده است: خصوصی‌سازی در صنایع‌دستی ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای دلالان و حسن و‌ حسین‌هاست نه تولیدکنندگان! و باعث واردات و ترویج محصولات درجه 3و 4چینی به بازار صنایع‌دستی ایران و منسوخ‌شدن رشته‌های صنایع‌دستی که شاید قدمت بیش از 4هزار سال دارند، خواهد شد.

هنرمندان صنایع‌دستی کشور نوشته‌اند: جشن‌های آنچنانی، اقامت در هتل‌های 5ستاره، بریز و بپاش‌های پی‌درپی را که قبلا شاهد بودیم، نمی‌خواهیم. مطالبات ما این موارد هستند: مکانی مناسب برای فروش محصولات و تبلیغات و فرهنگسازی درست برای صنایع‌دستی و فضای مناسب تولید و عرضه، ساخت شهرک‌های بزرگ صنایع‌دستی با همکاری و مشارکت تولیدکنندگان در مراکز استان‌ها، به‌خصوص در تهران مانند مسکن مهر، به‌کارگیری کارشناسان متخصص و دلسوز برای بسته‌های حمایتی با هدف اولویت‌بندی رشته‌ها براساس بازدهی آنها، تغییر نکردن شرایط بیمه‌شدگان و به‌کارگیری سیاستی که باعث ایجاد شغل و درآمدزایی برای همه تولیدکنندگان کشور شود.