شهریور با خودش دلشوره‌هایی می‌آورد. یکی از آن‌ها دلشوره‌ی سرویس مدرسه است. خانواده‌ها نگرانند که چه سرویسی برای فرزندان خود بگیرند که هم مطمئن باشد و هم راننده‌ی متعهدی داشته باشد. البته نرخ سرویس مدرسه‌ها هم یکی از دغدغه‌های اول ماه مهر است.

حالا رانندگان سرویس‌های مراکز آموزشی با برخی نکات مهم در این شغل آشنا می‌شوند. شهرام جباری‌زادگان، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «آموزش 10 هزار راننده‌ی سرویس مدارس پایتخت در قالب «طرح تعالی تاکسی مدرسه» به‌انجام می‌رسد و این طرح به‌عنوان پروژه‌ای مشترک با مشارکت چهار مجموعه‌ی سازمان حمل و نقل و ترافیک، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، پلیس راهور تهران بزرگ و سازمان آموزش و پرورش تهران به اجرا در‌می‌آید.»

پهنه‌ی شمال و شمال‌شرقی تهران، این هفته، دومین هفته‌ی آموزش رانندگان سرویس را پشت سر می‌گذارد. مهندس پوریا محمدیان، معاون حمل و نقل شمال تهران به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «هم‌اینک حدود هزار راننده‌ی سرویس که در مناطق یک، هشت، سه و چهار کار می‌کنند در دوره‌های آموزشی حضور دارند. این راننده‌ها، بیش‌تر رانندگان تاکسی، ون و مینی‌بوس هستند. روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ساعت‌های 8 تا 14 و 14 تا 18 این آموزش‌ها صورت می‌گیرد.»

او می‌گوید: «مهم‌ترین موضوع‌های مطرح در این کارگاه‌ها عبارتند از: قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، موضوع بهداشت و سلامت روانی. چون مخاطبان سرویس مدارس کودکان و نوجوانان هستند، باید این رانندگان آموزش روان‌شناسی ببینند. هم‌چنین تأکید بر قوانین و رعایت ایمنی سوار شدن و پیاده‌شدن و نوع تردد دانش‌آموزان هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

 

رانندگان سرویس و مدیریت بحران

البته در منطقه‌ی یک تهران آموزش بحران هم در این کلاس‌ها مورد توجه است. محمدی در این مورد می‌گوید: «آموزش به رانندگان تاکسی و ون در موقعیت بحران، در هنگام وقوع سیل و زلزله یکی از موضوع‌های آموزشی این کارگاه‌ها خواهد بود.»

رانندگان تاکسی و ون در هنگام بحران در تهران احتمالاً کم‌تر آسیب می‌بینند واین‌ها اگر کمک‌های اولیه بلد باشند، می‌توانند از نوعی کپسول‌های آتش‌نشانی که پشت ماشین دارند،‌ استفاده کنند و در کمک‌رسانی به شهروندان نقش مهمی خواهند داشت.»

عکس:محمود اعتمادی

منبع: همشهری آنلاین