گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: به موازات کشته و زخمی‌شدن چندین نفر در تازه‌ترین عملیات ارتش مصر در شبه‌جزیره سینا، دستگاه قضایی این کشور دستور تعطیلی شماری از شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی را صادر کرد.

به این ترتیب با گذشت 2‌ماه از برکناری محمد مرسی از ریاست‌جمهوری مصر، اوضاع این کشور همچنان غیرعادی است.
دستگاه قضایی مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که 4 شبکه تلویزیونی ازجمله شبکه الجزیره مباشر مصر و شبکه تلویزیونی احرار 25 وابسته به جماعت اخوان‌المسلمین به‌صورت نهایی تعطیل شده‌اند. دستور تعطیلی 2شبکه القدس و الیرموک هم صادر شده است.

روز پنجشنبه گذشته مقام‌های امنیتی مصر 3خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی را هم از کشور اخراج کردند. پیش از آن، دفاتر شبکه الجزیره عربی هم در این کشور تعطیل شده بود. مقام‌های مصری و مطبوعات محلی شبکه الجزیره را به پوشش جانبدارانه رخدادها پس از عزل مرسی از ریاست‌جمهوری متهم می‌کنند. دستگاه قضایی مصر همچنین روز دوشنبه شبکه اسلامگرای الحافظ را به اتهام متزلزل‌کردن وحدت ملی و تشویق به مسیحی‌ستیزی تعطیل کرد. طرفداران مرسی نیز پیش از این، خبرنگار شبکه المحور را مجبور به پوشش زنده تظاهرات خود علیه نظام جدید کرده بودند.

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که در اوایل جولای گذشته و پس از عزل محمد مرسی از ریاست‌جمهوری شماری از شبکه‌های وابسته به اخوان‌المسلمین تعطیل شدند.به موازات این تحرکات امنیتی، در شبه جزیره سینا و در گسترده‌ترین عملیات هوایی ارتش مصر دست‌کم 15فرد مسلح کشته و شماری دیگر زخمی شدند. یک مقام امنیتی مصری تصریح کرد که در این عملیات بالگردهای ارتش 13موشک به مواضع افراد مسلح در جنوب منطقه شیخ زوید در نزدیکی مرز با غزه شلیک کردند.

از زمان عزل محمد مرسی، حملات گروه‌های تروریستی به مقرهای ارتش و پلیس مصر در صحرای سینا ‌افزایش‌یافته و ارتش از آن زمان تاکنون حدود 60فرد مسلح را در عملیات‌های مختلف کشته است. در مقابل، ‌71نفر از نیروهای امنیتی و 14غیرنظامی در حملات گروه‌های مسلح کشته شده‌اند.ارتش مصر می‌گوید که این عملیات پس از رصدکردن مقرها و اماکن تجمع گروه‌های مسلح در 2منطقه مسکونی در نزدیکی مرز با نوار غزه صورت گرفته است.

خبرگزاری فلسطین هم گزارش داد که ارتش مصر منطقه‌ای حائل به عرض 500متر در مرز با نوار غزه با هدف منع قاچاق و کنترل تونل‌های منتهی به این باریکه ایجاد کرده است. مقام‌های کشوری مصر اعلام کردند اهالی منطقه مرزی ابلاغیه‌هایی از ارتش درباره ضرورت تخلیه منازل خود دریافت کرده‌اند.

پیش از این، ‌ارتش مصر 13منزل را پس از یافتن دهانه‌های تونل‌ها در داخل آنها منهدم کرده بود. مردم غزه که تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند، از این تونل‌ها برای انتقال مایحتاج خود به داخل غزه استفاده می‌کنند.این اقدام ارتش مصر واکنش حماس را برانگیخته و اعلام کرده با ایجاد هرگونه منطقه حائل میان غزه و مصر مخالف است. ایهاب الغصین سخنگوی دولت حماس با اعلام اینکه غزه خط نخست دفاع از مصر است، هشدار داد که ایجاد چنین منطقه‌ای خطر تحمیل محاصره به نواز غزه را تشدید می‌کند و مشکلاتی را برای فلسطینیان رقم خواهد زد.

ارتش مصر می‌گوید چنین تحرکی را با هدف حمایت از امنیت ملی کشور و مبارزه با تروریسم در سینا و منع قاچاق سلاح از طریق تونل‌ها صورت می‌دهد اما به‌نظر می‌رسد این اقدام بیش از همه‌‌چیز با هدف انتقام‌گیری از حماس صورت می‌گیرد که متهم به ایجاد ناآرامی در سینا و پناه دادن به برخی رهبران اخوان‌المسلمین ازجمله رهبر موقت این جماعت است. یکی از اصلی‌ترین اتهامات محمد مرسی رئیس‌جمهور معزول مصر، ارتباط با جنبش حماس برای متزلزل‌کردن امنیت کشور بوده است. حماس این اتهامات را به‌شدت رد کرده است.

منبع: همشهری آنلاین