گروه اقتصادی - محمد عدلی: روز گذشته بار دیگر بازارهای جهانی نشان دادند که از التهابات سیاسی ناشی از احتمال حمله نظامی به سوریه، فاصله گرفته و به روند طبیعی خود بازگشته‌اند.

به گزارش همشهری، از روز جمعه با فروکش کردن تنش‌های نظامی در سوریه و کاهش احتمال حمله نظامی آمریکا به این کشور، بازارهای جهانی رویه‌ای جدید را در پیش گرفتند و حرکتی معکوس را آغاز کردند. نفت و طلا که میانه‌های هفته پیش با افزایش تنش میان سوریه و آمریکا، رکوردهای رشد در کوتاه‌مدت را به جای گذاشتند، از روز جمعه روندی نزولی را در پیش گرفتند و به نرخ‌های سابق بازگشتند.

روز گذشته هر اونس طلا ابتدا با 11دلار افت به یک هزار و 384دلار رسید و در میانه‌های روز تایک هزار و 393دلار بالا آمد که این رقم نیز همچنان بیش از 2دلار از روز ماقبل، پایین‌تر است. در این شرایط بازار داخلی طلا و سکه هنوز از شوک سیاسی هفته گذشته خارج نشده و خود را با بازارهای جهانی تطبیق نداده‌اند به‌طوری که بهای طلا و انواع سکه با افزایش مواجه شده است. همچنین هر گرم طلای 18عیار وارد کانال 111هزار تومان شد. انواع مسکوکات هم روز گذشته روندی صعودی را در پیش گرفته‌اند به‌گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی با 7هزار تومان افزایش به یک میلیون و 95هزار تومان رسید.

فعالان بازار علت اصلی مقاومت قیمت‌ها در بازار داخل را به عدم‌افت بهای دلار پس از بحران سوریه، نسبت می‌دهند. نرخ دلار که ابتدای هفته گذشته به 3هزار و 60تومان رسیده بود، بعد از افزایش احتمال حمله نظامی به سوریه تا 3هزار و 300تومان بالا رفت اما در این روزها که بحران سوریه تاحدودی فروکش کرده و بازارهای جهانی به حالت قبل بازگشته‌اند، با اندکی کاهش به 3هزار و 230تومان نزدیک شده است.

با وجود این انتظار می‌رود این نوع ارز در بازار به نرخ سابق بازگردد تا زمینه کاهش قیمت انواع سکه فراهم شود. در ابتدای هفته گذشته هر سکه بهار آزادی یک میلیون و 10هزار تومان بود. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این زمینه به همشهری گفت: قیمت انواع سکه، تغییر چندانی نکرده است. البته اندکی افزایش قیمت حادث شده که قاعدتا به‌دلیل تغییر نرخ ارز در بازار داخل است چراکه بهای طلا در بازارهای جهانی اندکی کاهش قیمت را نسبت به روز قبل تجربه کرده است. محمد کشتی آرای ادامه داد: زمانی می‌توان انتظار تناسب قیمت طلا و سکه در بازار داخل را با نرخ جهانی طلا داشت که بهای ارز در داخل ثبات داشته باشد؛ این در شرایطی است که نرخ ارز متغیر است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها