گروه شهری: چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کشور کار خود را به‌طور رسمی از دیروز آغاز کردند.

اما نخستین روز کاری چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اتفاقات بسیاری همراه شد؛ در روزی که طبق قانون قرار بود آیین تحلیف به‌جای آورده شود پس از تعیین هیأت رئیسه سنی که شامل یک نفر مسن‌ترین و 2نفر از جوان‌ترین‌ها بین اعضای شورای شهر بود، مراسم قرائت سوگندنامه برگزار شد و اعضا در برابر کلام‌الله مجید به خداوند متعال سوگند یاد کردند تا با تکیه بر شرف انسانی خویش در حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایفشان در خدمت به مردم کوشا باشند.

در بخش دیگری از این سوگندنامه که به امضای تک‌تک اعضا نیز رسید منتخبین مردم در شورای شهر تهران تعهد کردند تا قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات کرده و در همه زمینه‌ها عدالت و انصاف را در نظر داشته باشند. پس از اتمام مراسم تحلیف انتخاب هیأت رئیسه آغاز شد؛ هیأت رئیسه‌ای که توان اجرایی و برقراری تعامل آن در 2 دوره قبل شورای اسلامی شهر تهران موجب توسعه و رشد بهتر پایتخت شده بود. مهدی چمران رئیس شورای سوم پایتخت گفت: دوره سوم شوراهای شهر استثنایی بود، زیرا شرایط خاصی در کشور حاکم بود. با وجود این، شورای شهر تهران در همه ایام وظیفه خود را به‌خوبی انجام داد.

بر این اساس ابتدا اقبال شاکری به نمایندگی گروهی از اعضای شورای شهر مهدی چمران را کاندیدای ریاست شورای شهر معرفی کرد و عبدالحسین مختاباد نیز به نمایندگی از جمعی دیگر احمد مسجد جامعی را برای این پست پیشنهاد کرد که در نهایت پس از انجام مراحل رأی‌گیری و شمارش آرا که همگی در حضور رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران یعنی حسین طلا برگزار شد احمد مسجد جامعی با 16رأی در برابر 15رأی مهدی چمران از سوی شورای شهر چهارم به‌عنوان رئیس برگزیده شد.رئیس چهارمین شورای شهر تهران نیز بعد از انتخاب گفت: در دوره سوم با مدیریت برادرم (چمران) تنوع حول محور وحدت و خدمت به شهروندان و توجه به کیفیت زندگی منجر به خدمات زیادی شد.

اعضای شورای شهر پس از این، انتخاب نایب‌رئیس شورا را در دستورکار خود قرار دادند. برای این پست نیز 2نفر کاندیدا بودند یکی مرتضی طلایی و دیگری احمد حکیمی‌پور. بنابراین گزارش، در میانه رأی‌گیری گرچه حکیمی پور به نفع طلایی از نایب‌رئیسی شورای شهر انصراف داد اما پس از بحث بسیار بالاخره با وجود قبول انصراف حکیمی‌پور قرارشد که رای‌ها شمرده شود و پس از شمارش آرا معلوم شد مرتضی طلایی 22رأی از 31رأی شورای شهر را به‌خود اختصاص داده است.

دیروز همچنین در جریان انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر 2نفر منشی باید انتخاب می‌شدند. برای این پست نیز الهه راستگو، عباس جدیدی، هادی ساعی و ابوالفضل قناعتی کاندیدا شدند که از میان آنها هادی ساعی و الهه راستگو به‌ترتیب با 21و 15 رأی به عنوان منشی هیات رئیسه برگزیده شدند.

مراسم روز تحلیف باز هم خبرساز بود زیرا پس از بحث‌های بسیار درحالی‌که می‌شد کار انتخاب سخنگوی شورای شهر به جلسه آینده موکول شود اما در نهایت تصمیم بر این شد که از میان آقایان رضا تقی‌پور و مسعود سلطانی‌فر که کاندیدای سخنگویی شورا بودند رضا تقی‌پور با 17رای برای این سمت به‌مدت 2سال برگزیده شود. دیروز هنگامی که از سوی حکیمی‌پور و اسماعیل دوستی موضوع تعیین سرپرست برای شهرداری تهران تا زمان انتخاب شهردار جدید مطرح شد احمد مسجد جامعی مخالفت کرد زیرا وی معتقد بود طبق روال معمول سال‌های گذشته شهردار تهران تا زمان انتخاب شهردار جدید پای هیچ سندی را امضا نمی‌کند.

وی به نمایندگان شورای شهر اطمینان داد که آقای قالیباف نیز در این مدت همین روند را اجرا می‌کنند بنابراین جای نگرانی وجود نخواهد داشت. بنابراین گزارش، جلسه دیروز شورای شهر از ساعت 10صبح آغاز شد و تا ساعت 13به درازا کشید و پس از آن اعضای شورای شهر چهارم با حجت‌الاسلام حسن خمینی در مرقد مطهر حضرت امام(ره) دیدار و با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید بیعت کردند.

انتخاب شهردار؛ دستور کار نخست شورای شهر

بنابراین گزارش قرار براین شد که اعضای شورای شهرتهران در جلسه بعدی خود که روز یکشنبه 17شهریور‌ماه بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود کار انتخاب شهردار آینده تهران را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین در این روز قرار است از میان اعضا نمایندگانی برای شهرری و شمیرانات به‌منظور حضور در جلسات شورای‌عالی استان‌ها معرفی شوند.

دیروز احمد مسجد جامعی که به‌مدت 2سال ریاست شورای شهر تهران را عهده‌دار شده، طی سخنانی ابتدا با تشکر از رفتارهای اخلاقی که درجریان انتخابات هیأت رئیسه از سوی اعضای شورا نشان داده شد، گفت: همدلی می‌تواند به انسجام ملی کمک کند؛ علاوه براین نوع رفتارها، گفتار ما با یکدیگر می‌تواند به مثابه ویترینی از اخلاق اجتماعی برای مردم تجلی پیدا کند. وی درعین حال بابت اینکه سخنان مقام معظم رهبری جامه عمل پوشید و شاهد حضوریکپارچه مردم در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری بودیم بسیار تشکر و اظهار امیدواری کرد که از این پس شاهد نشاط و امید بیشتر در جامعه باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از وجود تنوع دیدگاه‌های سیاسی در میان اعضای شورای شهر چهارم سخن گفت وافزود: از این بابت نه‌تنها نگرانی نداریم بلکه از این موقعیت به‌عنوان فرصت استفاده خواهیم کرد و معتقدیم در زمانی که شاهد یکدستی دیدگاه‌ها و سلایق بودیم موفقیت کمتری داشتیم.

از نظر مسجد جامعی تهران یک ایران کوچک است زیرا در این شهر انواع فرهنگ‌ها، گویش‌ها، زبان‌ها، ادیان و اقوام حضور دارند اما همه در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند و ما نیز باید به‌گونه‌ای رفتارکنیم که مردم در اداره بهتر شهر حضور داشته باشند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود در جایگاه رئیس شورای شهر خواستار توجه به روح شهر و کیفیت زندگی مردم شد و آن را عامل مهمی در اداره بهتر شهر دانست. استفاده ازهمکاری فرزانگان و دانشمندان در اداره شهر نیز از دیگر محورهای سخنرانی دیروز مسجد جامعی به‌عنوان رئیس جدید شورای اسلامی شهر تهران بود.

لزوم پرهیز از مسائل حاشیه‌ای و مناقشات

مرتضی تمدن استاندار تهران یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم تحلیف شورای شهر چهارم بود. وی در این مراسم طی سخنانی از اعضای شورا خواست تا به دور از مسائل حاشیه‌ای و مناقشات بی‌دلیل، مسائل مردم را با سرعت بررسی و مصوبات را اجرایی کنند.

منبع: همشهری آنلاین