گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ۲ میلیون تومان مابه‌التفاوت هزینه‌های حج تمتع به حساب زائرانی که امسال به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، واریز می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در نشست مشترک خبری با رئیس سازمان حج و زیارت گفت: براساس نتایج کمیته کارشناسی بازنگری در قیمت‌های حج تمتع امسال، مقرر شده است در مجموع مبلغ 2 میلیون تومان از محل صرفه‌جویی‌ها و سود بانکی سپرده‌ها به زائران بازگردانده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر افزود: از محل صرفه‌جویی‌ها در بعثه و سازمان حج و زیارت و تخفیف‌های اخذ‌شده مبلغ 900 هزار تومان از امروز به حساب حجاج امسال واریز می‌شود. وی با ناعادلانه خواندن سود بانکی که به سپرده‌های حج مردم پرداخت می‌شود، اظهار کرد: با بانک ملی مذاکره کرده‌ایم و قرار شده است مبلغ یک میلیون و 100هزار تومان سود بانکی سپرده‌های حج به حساب زائرانی که امسال به سرزمین‌ وحی مشرف می‌شوند واریز شود که بدین ترتیب مبلغ 2‌میلیون تومان از هزینه‌های تمتع امسال کاسته می‌شود. قاضی عسکر گفت: سازمان حج و زیارت مذاکراتی با بانک ملی داشته و امیدواریم همه مبلغ مابه‌التفاوت قبل از اعزام حجاج به حساب‌‌شان واریز شود.

همه زائران مستقیماً به مدینه منوره می‌روند


رئیس سازمان حج و زیارت نیز گفت: امسال همه زائران ایرانی به فرودگاه مدینه اعزام می‌شوند و مشکلات مسافرت زمینی 8-7 ساعته از فرودگاه جده به مدینه منوره را نخواهند داشت. سعید اوحدی افزود: زائران مدینه دوم نیز از فرودگاه مدینه به کشور بازمی‌گردند، اولین گروه از حجاج ایرانی 23 شهریور به مدینه منوره اعزام می‌شوند.

مخالفت با خرید و فروش فیش حج

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به پرسش همشهری درباره خرید و فروش فیش توسط دلالان و عرضه فیش در فرابورس گفت: این کار را غلط می‌دانیم. امور معنوی نباید به مسائل مادی آمیخته شود و اگر این چنین شود نتایج نامطلوبی خواهد داشت. قاضی‌عسکر تأکید کرد: بعثه موافق عرضه فیش‌های حج در فرابورس نیست، نباید فیش‌های حج به سرمایه‌گذاری تبدیل شود و روز‌به‌روز قیمت حج افزایش پیدا کند. به جای عرضه فیش‌ها در فرابورس باید به سمت واقعی‌کردن سود و سرمایه‌گذاری مردم برویم. راه‌های گوناگونی وجود دارد، قبلاً هم در این‌باره صحبت کرده‌ام که به طور کامل در رسانه‌ها منعکس نشده است.

وی افزود: هدف سازمان ورود به دلالی‌های رایج در جامعه نیست، ما اعتقاد نداریم که سازمان وارد کارهای اقتصادی شود بلکه وظیفه دفاع از حقوق زائران را داریم. قاضی عسکر گفت: می‌توان مبالغ زیادی که مردم در بانک‌‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند را در پروژه‌های بزرگ تولیدی کشور از طریق وزارتخانه یا دستگاه مربوطه سرمایه‌گذاری کرد؛ هم به تولید کمک کرده‌ایم و هم می‌توان سود افزوده داشت که سود آن نصیب مردم می‌شود. این کار را مالزی انجام داده است. وی تأکید کرد: بارها گفته‌ایم که سازمان حج و زیارت وظیفه پرکردن جیب بانک‌ها و جمع‌آوری نقدینگی جامعه را ندارد. نقدینگی را می‌توان از طرق مختلف مانند اوراق مشارکت جمع‌آوری کرد و تعهدی به بانک‌ها نداریم.

رئیس سازمان حج و زیارت نیز درباره اینکه رئیس سابق حج و زیارت اعلام کرده بود فیش تمتع قابل انتقال و عمره ممنوع است، گفت: خرید و فروش فیش ممنوع است. آنچه در بورس خرید و فروش می‌شود معمولا کالاست و زائری که سال‌ها در نوبت انتظار تشرف به سرزمین وحی است جایز نیست ما فیش او را در بورس عرضه کنیم. اوحدی افزود: کمیته‌‌ای برای بررسی چگونگی انتقال فیش حج با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت تشکیل و در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. وی اظهار کرد: ‌این کمیته درباره نحوه انتقال فیش‌های حج راهکاری اتخاذ خواهد کرد تا جلوی دلال‌بازی و سود‌جویی عده‌ای خاص و مسائل حاشیه‌ای گرفته شود. رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سیاست سازمان حج و زیارت این نیست که فیش حج کالا تلقی شود.

منبع: همشهری آنلاین