همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش ظرفیت ۳۵ تا ۴۰ درصدی سهمیه اعزام به عمره مفرده خبر داد و گفت: تمام سعی خود را برای اینکه هزینه عمره کاهش پیدا کند خواهیم کرد.

به گزارش مهر، سعید اوحدی در نشست خبری روز یکشنبه افزود: در خصوص خرید و فروش فیش حج نظر ما موافق نیست آنچه که در بورس و فرا بورس خرید و فروش می شود کالاست. در حالی که زائرانی که سالها در انتظار هستند جایز نیست که فیش خود را در قالب سرمایه خرید و فروش کنند.

وی تاکید کرد: این موضوع را در کمیسیون مشترکی با بعثه مطرح کرده ایم به طوری که به زودی در این کمیسیون و سیاست‌ها و راهکارهای نقل و انتقال و خرید و فروش فیش‌های عمره بررسی و در این خصوص سیاست گذاری می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در سال جاری 61 هزار نفر به تمتع اعزام می شوند گفت: 3 هزار نفر نیز عوامل خدماتی و روحانیون کاروان‌ها هستند.

اوحدی در مورد قیمت‌های حج تمتع نیز گفت: سیاست سازمان حج و بعثه این است که هیچ فردی به دلیل تنگناهای مالی اولویت خود را از دست ندهد و در صورتی که این اتفاق رخ دهد اولویت زائران برای سال آینده می‌ماند.

به گفته وی اولین پرواز تمتع 23 شهریور ماه آغاز و آخرین گروه زائران نیز 13 آبان ماه به کشور باز می‌گردند. زائران در قالب 500 کاروان از 17 ایستگاه پروازی اعزام خواهند شد و بر اساس هماهنگی‌های که با فرودگاه امام انجام شده زائران تمتع امسال از این فرودگاه اعزام نمی شوند و همچنان پروازها از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.

وی به روحانیون کاروان‌ها توصیه کرد که به زائران تاکید کنند به منظور جلوگیری از ازدحام همراهان آنها از بدرقه زوار تا فرودگاه بپرهیزند.

وی همچنین گفت: مدت اقامت زائران 30 تا 36 روز خواهد بود و زائرانی که بیش از 30 روز اقامت داشته باشند هزینه روزهای اضافی آنها توسط سازمان حج پرداخت می‌شود.

وی همچنین در خصوص اعزام‌های غیر مجاز زائران نیز تاکید کرد: با هماهنگی‌های که انجام شده سعی می‌کنیم سهمیه عمره را افزایش داده تا از ورود غیر قانونی جلوگیری کنیم. همچنین در مورد عتبات نیز با توجه به اینکه سهمیه ها به روز شده و نظارت‌ها نیز افزایش یافته دیگر شاهد تردد غیرقانونی زائران به عتبات نیستیم.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر، در مورد افزایش ظرفیت و کاهش هزینه‌های عمره سال آینده گفت: تمام تلاش سازمان حج و بعثه حفظ کیفیت خدمات رسانی و مدیریت هزینه ها است.

در مورد عمره سال آینده رویکرد ما شفافیت مالی سازمان است که قصد داریم با شروع مذاکرات با عربستان بتوانیم شروط را ما تعیین کنیم و امیدواریم با رایزنی و تشکیل کار گروه در جهت افزایش 40 درصدی سهمیه اعزام و همچنین کاهش سهمیه عمره اقدام کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: در تمتع سال جاری 118 مطب در 92 هتل 24 ساعته به زائران خدمات ارائه می‌دهند و همچنین 2 بیمارستان تخصصی نیز در خدمت زائران است.

وی از راه اندازی مجتمع پردیس زیارتی در فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد با هماهنگی بانک گردشگری و سازمان حج در این پروژه تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: تا کنون تا اولویت 300 برای عمره اعزام شده اند و از سال آینده از اولویت 30 به بعد اعزام خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین