علی اصغر محمدی: طرح جمع‌آوری اطلاعات آماری دانش‌آموزان استثنایی شاغل به تحصیل در مدارس عادی کشور امسال اجرا می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هدف از اجرای این طرح شناسایی تعداد  زیادی از دانش‌آموزان استثنایی است که در مدارس عادی شاغل به تحصیل‌اند و پرونده‌ای در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ندارند.مجید قدمی افزود: پس از شناسایی و تشکیل پرونده برای این دانش آموزان، آنها تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و توانبخشی قرار می‌گیرند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 87 هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می‌کنند خاطرنشان کرد: 3 تا 4 برابر این میزان دانش‌آموزان استثنایی در کشور تحصیل می‌کنند که باید شناسایی شوند.

قدمی اظهار داشت: در این طرح شاخص‌هایی  تنظیم و به مدارس اعلام می‌شود که براساس آنها  دانش‌آموزانی که نیازهای ویژه دارند مشخص می‌شوند و بدون جدا سازی از سایر دانش‌آموزان ، مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به طرح آموزش فراگیر که دانش‌آموزان استثنایی در کنار سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند گفت: در این مدارس معلم کلاس آموزش دیده و کلاس دارای حد نصاب دانش‌آموز است و به معلم نیز سختی کار داده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در باره طرح سنجش اظهار داشت: سال گذشته، برای اجرای این طرح سنجش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شد که یک میلیارد و 800 میلیون تومان آن از محل دریافتی مردمی و 400 میلیون تومان نیز از اعتبارات جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق روستایی در اولویت اول طرح سنجش قرار دارند گفت: در مرحله اول طرح سنجش تمامی افراد را مورد بررسی قرار می‌‏دهیم و در صورت مشاهده فرد مشکوک، آنان را به سطوح بالاتر تشخیص انتقال می‌‏دهیم.