تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

همشهری آنلاین: شرکت معماری سوئدی طرحی ویژه را برای اقامت دانشجویان ارائه کرده،‌خانه‌هایی هوشمند و ۱۰ متر مربعی که می‌تواند از میزان هزینه‌های زندگی دانشجویان بکاهد.

براساس گزارش گیزمگ، هدف از ساخت این خانه‌های هوشمند توسط شرکت Tengbom، ارائه سکونت‌گاه‌هایی ارزان‌قیمت و پایدار برای دانشجویانی است که در سوئد زندگی می‌کنند تا از میزان هزینه‌های مرتبط با اقامت و سکونت آنها کاسته شود.

برای ساخت این خانه‌های هوشمند از مواد محلی از قبیل چوب‌های لمینیت شده استفاده شده و فضای آن با استفاده از تجهیزات چند کاربردی تکمیل شده‌است. به واسطه استفاده از این مواد و تجهیزات،‌اجاره این خانه‌ها 50 درصد کمتر از اجاره خانه‌های معمولی خواهد بود و در عین حال اثر اکولوژیکی این خانه ها نیز تا اندازه قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

این خانه‌های دنج دارای فضایی به عنوان سالن، آشپزخانه، میز مطالعه، مبل متحرک، حمام و توالت، و یک پاسیوی کوچک خارجی است. بسیاری از تجهیزات این خانه درون خود ساختمان کار گذاشته‌ شده‌اند، و چند کاربردی هستند برای مثال میز نهار خوری و مطالعه و پوشش پنجره همه یکی هستند و طبقه‌های دیواری به عنوان پله برای رفتن برروی تختی که در بالای اتاق قرار گرفته نیز کاربرد دارند.

سقف این خانه‌های دانشجویی نیز از صفحات خورشیدی پوشانده شده و دیواره چوبی ضخیم و شیشه‌های دوجداره این خانه‌ها عایق گرمایی و سرمایی خوبی محسوب می‌شوند،‌به این شکل در تامین و مصرف انرژی در این خانه‌ها بهره‌وری قابل توجهی صورت خواهد گرفت. 22 خانه هوشمند دانشجویی هم‌اکنون درحال تکمیل هستند و قرار است تا سال 2014 در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین