گروه بورس: رکورد میزان مشارکت سهامداران در معاملات بورس در ۶‌ماه نخست سال با رسیدن به مرز ۲میلیون نفر شکسته شد.

به گزارش همشهری، مشارکت مردم در بورس از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه‌یافتگی بورس‌هاست. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت مردم در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته و در هفته جاری رکورد میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در بورس شکسته شد.

به‌نظر می‌رسد رکود در بازارهای سنتی که رقیب بورس هستند مانند، طلا، مسکن و ارز ازجمله دلایل حرکت سرمایه‌گذاران به سمت بورس بوده است. در 12ماه سال گذشته در مجموع یک میلیون و 835هزار نفر در دادو‌ستد‌های بورس تهران شرکت کردند که رکورد جدیدی در تاریخ 46ساله بورس تلقی می‌شد اما آمار‌های امسال نشان می‌دهد تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و در کمتر از 6‌ماه رکورد 12ماه سال گذشته با مشارکت یک میلیون و 948هزار نفر شکسته شده است. پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری که همزمان با پایان شهریور‌ماه است تعداد سرمایه‌گذاران در بورس از مرز 2میلیون نفر هم عبور کند. به این ترتیب با درنظر گرفتن تعداد کدهای فعال که معادل 6میلیون و300هزار نفر برآورد می‌شود یک‌سوم کد‌های فعال در بورس در 6‌ماه نخست در بورس سهام دادوستد کرده‌اند.

این تعداد سهامدار همچنین رکورد معاملات را شکسته‌اند و در 6‌ماه نخست سال در مجموع 45هزا رو522 میلیارد تومان سهام در بورس خرید و فروش کرده‌اند. این در حالی است که میزان سهام خریداری شده در 12ماه سال گذشته 25هزارو 700میلیارد تومان بود. به‌نظر می‌رسد میزان معاملات سال‌جاری تا پایان سال دست‌کم به 90هزار میلیارد تومان برسد که این میزان نیز یک سوم کل ارزش بازار سهام است.آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که سهامداران از ابتدای سال تاکنون 5میلیون و 577هزار معامله در بورس انجام داده‌اند که این میزان بیش از کل معاملات 12ماه سال گذشته است.سهامداران بورس تهران سال گذشته در طول 12‌ماه، 5میلیون و 234هزار میلیارد تومان سهام خرید و فروش کرده بودند.

منبع: همشهری آنلاین