محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند یک بستر عظیم مواد مذاب را به حجم ۵۰۰کیلومترمکعب در «جبه» زیر شکاف‌های گسل‌های منطقه «آفار» واقع در «اتیوپی» کشف کردند. این شکاف‌های عمیق ترسناک به بستر اقیانوس‌ها شباهت دارند که از مرکز در حال گسترش هستند.


به گزارش ایسنا، شیارهای آتشفشانی نشانه مرزهای مابین 2پوسته اقیانوسی هستند که مواد مذاب از خلال این شکاف‌ها فوران کرده و با آمدن روی سطح زمین یک پوسته اقیانوسی جدید ایجاد کرده و رفته رفته بستر اقیانوس‌ها را گسترش می‌دهند. اما مشاهدات از اعماق درونی ناحیه آفار حاکی از زودرس بودن این بستر اقیانوسی است که مانند بستر اقیانوسی مورد تصور به خوبی شکل نگرفته است.کتی والر، محقق دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند به همراه تیم تحقیقاتی خود موفق شدند بستری از مواد مذاب را به حجم 500کیلومترمکعب در لایه جبه و زیر شکاف‌های گسلی منطقه آفار از اتیوپی کشف کنند. والر در رابطه با این کشف گفت: توقع مشاهده چنین چیزی را نداشتیم زیرا گدازه‌ها تمایل دارند مانند یک چوب پنبه روی آب بیایند. این گدازه‌ها در مقایسه با سایر محیط اطراف داخل پوسته هسته زمین خاصیت شناوری بیشتری دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، الگوهای زمین‌شناسی در شکاف‌های در‌حال گسترش نشان می‌دهد گدازه‌های آتشفشانی می‌بایست تنها زیر گسل‌های داخل پوسته باقی بمانند و این چیزی است که متخصصان زمین‌شناسی در اقیانوس‌ها شاهد آن هستند. والر افزود: توقع نمی‌رفت گدازه‌ها همچنان در اعماق این ناحیه وجود داشته باشند و این مسئله‌ای است که درباره آن همچنان‌ سؤال‌های بسیاری وجود دارد.