آبادان: در حالی به پنجم مهرماه، سالروز شکست حصر آبادان در سال۱۳۶۰، نزدیک می‌شویم که هنوز داشتن ابتدایی‌ترین امکانات مثل شبکه فاضلاب و گاز شهری برای آبادانی‌ها به مثابه یک‌ رؤیا به‌شمار می‌رود.

به گزارش مهر، آبادان که زمانی لقب عروس خلیج‌فارس را یدک می‌کشید و وجود امکانات بی‌نظیر از آن یک شهر پیشرفته ساخته بود اکنون حتی از داشتن شبکه فاضلاب ‌ در رنج است و مشکل خروج فاضلاب برای اغلب مردم این شهر به موضوعی لاینحل تبدیل شده است.

قدمت 90ساله شبکه فاضلاب

فرماندار آبادان با اشاره به اینکه اکنون یکی از معضلات جدی شهر آبادان، نبود شبکه فاضلاب در این شهرستان است، عنوان کرد: متأسفانه شبکه فاضلاب موجود در آبادان که در اغلب مناطق نیز وجود ندارد بسیار قدیمی و فرسوده است. بهرام ایلخاص‌زاده افزود: فاضلاب موجود در آبادان، 90سال قدمت دارد و اغلب این شبکه‌گذاری در مناطق شرکت نفتی ایجاد شده است و سایر مناطق عادی آبادان از همان ابتدا دارای شبکه فاضلاب نبودند. شبکه فعلی اکنون واقعا فرسوده است و علاوه بر قدمت زیاد، به‌دلیل تحمل 8 سال جنگ شدید واقعا دیگر کارایی ندارد، ضمن اینکه شهر بسیار گسترش پیدا کرده و اکنون به شبکه‌های جدیدی نیاز دارد. این در حالی است که در مدت اخیر که جنگ تمام‌شده و مردم به شهر خود بازگشته‌اند هیچ کاری برای حل مشکل فاضلاب در شهرستان آبادان انجام نشده است، به‌خصوص اینکه در این مدت نسبتا طولانی، با اندکی برنامه‌ریزی کارهای ماندگاری می‌شد برای شهر آبادان انجام داد. این در حالی است که به گفته استاندار خوزستان، در دولت‌های نهم و دهم اعتبارات اختصاص یافته به این استان حدود 9برابر شده است و این یعنی اینکه شهرهای خوزستان نیز از این قاعده بهره‌مند‌ بوده‌اند، ولی اینکه چرا در این مدت کاری برای آبادان صورت نگرفته و شبکه فاضلاب آبادان هنوز درگیر کارهای ابتدایی است را باید از مسئولان این شهر سؤال کرد.

مدیریت ضعیف

محمدسعید انصاری، نماینده مردم آبادان در مجلس که چندین دوره تجربه نمایندگی مردم این شهر را در کارنامه دارد در این خصوص عنوان کرد: ریشه این کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌ها را باید در شیوه عملکرد مدیرانی که در این مدت سکان هدایت آبادان را به‌دست گرفته‌اند جست‌وجوکرد. وی تصریح کرد: متأسفانه در مدت اخیر مدیران کاردان، شایسته و دلسوزی در آبادان حضور نداشته‌اند به همین دلیل اغلب بودجه‌هایی که با تلاش فراوان و رایزنی با دولت‌های مختلف به آبادان و حتی خرمشهر اختصاص می‌یافت به‌صورت غیرکارشناسی هزینه می‌شد و اکنون وضع در شهرهای آبادان و خرمشهر بعد از سال‌های سال از پایان جنگ به‌گونه‌ای است که این دو شهر مطرح کشور از داشتن ابتدایی‌ترین امکانات مثل شبکه فاضلاب محروم هستند. انصاری عنوان کرد: اکنون آبادان از داشتن برق پایدار، آب با کیفیت، گاز شهری، شبکه فاضلاب، فضای تفریحی بانشاط و امکانات آموزشی مناسب بی‌بهره است، درحالی‌که این موارد سال‌هاست در شهرهای دیگر کشور حل شده است و مردم این مناطق دغدغه این مسائل را ندارند. به همین دلیل به یقین می‌توان گفت باید ضعف را در مدیران و در برخی موارد، کم‌توجهی دولت‌ها به شهرستان آبادان دید. وی تأکید کرد: شبکه فاضلاب آبادان اکنون با مجوزی که بانک مرکزی صادر کرده از طریق فروش اوراق مشارکت، تأمین اعتبار شده است ولی باز هم مشاهده می‌کنیم که کار کند شده و در برخی موارد حتی فعالیت شبکه‌گذاری فاضلاب متوقف شده درحالی‌که حفاری‌های فراوان‌ مردم را اذیت کرده است.

آبفا اقدام کند

در همین خصوص جواد سعدون‌زاده، دیگر نماینده آبادان در مجلس، اظهار کرد: روند اجرای طرح فاضلاب در آبادان به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست. جواد سعدون‌زاده افزود: اعتبارات بخش فاضلاب که در دست آبفای خوزستان قرار دارد بر مبنای اوراق مشارکت بوده است و این اوراق همانند پول نقد است. متأسفانه میزان کمی از این اعتبارات در آبادان هزینه شده است که به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. وی تصریح کرد: هر چند‌ مسئولان محلی و در راس آن فرماندار آبادان، تعهدات قابل‌قبولی را در این خصوص به‌وجود آوردند اما آبفای خوزستان متأسفانه از‌ تحرک و چالاکی لازم برای اجرای پروژه‌ها برخوردار نیست.

پیشرفت کار مناسب‌ نیست

فرماندار آبادان هم در این خصوص گفت: اکنون فعالیت‌هایی در راستای ساخت شبکه فاضلاب آبادان در 6 جبهه کاری در حال انجام است و نمی‌توان گفت که کار راکد مانده ولی سرعت لازم را ندارد و این مستلزم حمایت‌های بیشتر از سوی دولت است. ایلخاص‌زاده تأکید کرد: موانعی که در آبادان برای ایجاد فاضلاب وجود دارد در هیچ نقطه کشور وجود ندارد، به همین دلیل کار ساخت شبکه فاضلاب آبادان سرعت لازم را ندارد و مرتبا توقف‌هایی در کار ایجاد می‌شود. برای نمونه در برخی مناطق پیشرفت کار روزی یک متر است.