همشهری آنلاین: سی دی صوتی راپسودی بختیاری که برداشتی از مقام شیر علی مردان خان است به آهنگسازی پیمان سلطانی و با اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شد.

پیمان سلطانی ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: این اثر در آمفی تئاتر خانه آهنگسازان ارمنستان و به خوانندگی پروین عالی پور و همخوانی کوروش اسدپور ضبط شده و من نیز در آن علاوه بر آهنگسازی تکنوازی تار انجام داده‌ام.

به گفته سلطانی راپسودی بختیاری برداشتی از، مقام «شیرعلی مردان» است که بر اساس اشعاری از روشن سلیمانی ساخته و در آن  برخی بخش‌ها توسط اردشیر صالح پور دکلمه شده و آواز بخش پایانی نیز برعهده رضا صالحی بوده است.

پیمان سلطانی در کارنامه این اثر آورده است: در «راپسودی بختیاری» علی مردان خان بهانه‌ای شده است برای بیان حسی من و این احساس به همراه خود روایتگر نوعی رها شدگی و احترامی همراه با افتادگی است که بی دریغ به علی مردان و تمام مبارزان آزادی خواه پیروز جهان نثار می‌شود.

علاوه بر نوازندگان و گروه کر ارکستر فیلامورنیک ارمنستان، ارسلان کامکار، پویا سرایی، آرش فرهنگ فر و احمد مستنبط و برخی دیگر از نوازندگان محلی دراین آلبوم سازهای بخش سنتی و نواحی ایران را نواخته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین آهنگ حماسی شیرعلی مردان هم چنان یکی از سروده‌های شاخص و ممتاز موسیقی بختیاری است و در الحان سازی و آوازی توسط کرنا، سرنا، دهل و کمانچه نواخته و خوانده می‌شود.

این سرود حماسی یادآور دلاوری‌های علی مردان خان و دلاوران دیگر بختیاری از جمله سردار اقبال، سردار فاتح، آگودرز احمد خسروی و خانباباخان اسعد و مبارزان دیگر زندانی بختیاری است که در سال 1313 اتفاق افتاد.

در سال 1345 خورشیدی برای نخستین بار توسط "خانم پروین عالی پور" به شکل صفحه گرامافون در اهواز این سرود به همراه ساز و دهل محلی با همان لحن و اصالت خوانده شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. اکنون پس از گذشت 78 سال از آرمیدن این مبارز آزادی خواه و 46 سال پس از اجرای ساده ی اولیه اش در فرم راپسودی برای ارکستر سمفونیک، سازهای ملی، سازهای بومی، کُر و تک خوان  از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها