گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی هم بر منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران مهر تأیید زد و اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در پایان زمستان سال گذشته به منفی ۵.۴درصد و نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت به منفی ۲.۴درصد رسیده است.


پیش از این مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در پایان سال گذشته را همین رقم اعلام کرده بود، اما جزئیاتی از علت این افت شاخص را رسانه‌ای نکرده بود. حالا بانک مرکزی گزارش داده که ارزش افزوده منفی 34.1درصد بخش نفت و منفی 13.7درصد بخش صنایع و معادن علت اصلی منفی شدن رشد اقتصادی ایران در پایان زمستان پارسال بوده و تنها بخش کشاورزی در پایان 9ماهه پارسال با 10.2درصد رشد ارزش افزوده مواجه شده است.

انتشار نرخ رشد اقتصادی ایران توسط بانک مرکزی پس از 2سال وقفه دوباره کلید خورده است. هفته پیش اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی با تأکید بر به‌روز شدن آمارهای اقتصادی از انتشار آن خبر داده بود. افت رشد اقتصادی ایران برخلاف گفته مسئولان اقتصادی قبل، از زمستان سال90 شروع شده به‌نحوی که رشد اقتصادی فصلی در زمستان90 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل آن منفی0.3درصد و در پایان فصل‌های سال قبل نسبت به فصل‌های مشابه سال1389 به‌ترتیب منفی4.2درصد، منفی 6درصد و منفی 5.9درصد شده است.

به گزارش همشهری، منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال91 نسبت به سال‌های پس از انقلاب یک رکورد محسوب می‌شود که رکود سنگین توأم با تورم نزدیک به 40درصدی را در پایان شهریورماه امسال به تصویر می‌کشد که شرایط دشواری را پیش روی دولت جدید برای خروج اقتصاد از شرایط رکود تورمی می‌گذارد. بانک مرکزی می‌گوید، رشد تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت بازار هم در پایان زمستان91 منفی 6.3درصد شده و هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی و دولتی ایران به‌ترتیب منفی4.9درصد و منفی 4.5درصد برآورد و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم 22.3درصد منفی شده است. نماگرهای اقتصادی تازه منتشر شده بانک مرکزی تولید نفت ایران در بهار پارسال را با 0.7درصد افزایش 3.758 و صادرات نفت را با افت 6.8درصدی 2.035میلیون بشکه در روز اعلام و درخصوص وضعیت تولید و صادرات نفت در فصل‌های تابستان و زمستان پارسال به‌دلیل نداشتن آمار دقیق سکوت کرده است.

رکود در بخش صنعت و ساختمان

به گزارش همشهری، بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت شاخص‌های صنعتی و ساختمانی به‌عنوان 2 بخش اقتصادی اشتغال‌زا از منفی شدن این شاخص‌ها خبر داد و اعلام کرد: هرچند تعداد جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی در زمستان91 نسبت به زمستان90 رشد 7.3درصدی را نشان می‌دهد اما میزان سرمایه‌گذاری برای تاسیس واحدهای صنعتی 24.2درصد افت کرده است.

هرچند سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در مدت یادشده18.8درصد بیشتر شده اما از حیث تعداد پروانه‌های بهره‌برداری رشد منفی 29.9درصد قابل تامل است. البته بانک مرکزی به‌دلیل در دست نداشتن آمار دقیق از اعلام نظر درخصوص شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی ایران خودداری کرده است.

این گزارش می‌افزاید: در زمستان پارسال نسبت به فصل مشابه سال قبل آن تعداد پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری ایران منفی 14.1درصد، در تهران منفی20.8درصد، در شهرهای بزرگ منفی21.5درصد و در سایر مناطق شهری منفی 22.8درصد نوسان داشته است.