گروه شهری: هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با موضوع تعیین ضوابط و شاخص‌های انتصابات برگزار شد اما یک فوریت طرح مطرح شده رای نیاورد و در این جلسه قرار شد شهرداری تهران ظرف مدت ۳‌ماه لایحه ضوابط و شاخص‌های انتصابات را به شورا ارسال کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهرتهران، در این جلسه یک فوریت طرح «تشکیل کارگروه متشکل از 7نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای تهیه دستورالعمل انتصابات در شهرداری تهران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران در توضیح این طرح، گفت: با توجه به اینکه دوره جدید مدیریت در شهرداری تهران آغاز شده است و امکان تغییرات در سطح مدیران وجود دارد بنابراین پیشنهاد دادیم که مانند سازمان مدیریت برنامه و بودجه شرایط احراز پست‌های مختلف تعریف شود تا شهرداری بتواند طبق این شرایط، مدیران خود را منصوب کند. علیرضا دبیر عضو شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به آیین‌نامه شوراها گفت:

طبق ماده 82‌ اعضای شورای شهر نمی‌توانند در عزل و نصب مدیران شهرداری دخالت کنند بنابراین پیشنهاد می‌دهم که شاخصه‌های انتخاب مدیران در شورای شهر تعیین و براساس یک نامه از طرف رئیس شورا به شهرداری تهران ابلاغ شود. رضا تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران در مخالفت با فوریت این طرح گفت:

با توجه به اینکه این طرح در دوره‌های مختلف شورا دارای سابقه است پس بهتر آن است که سوابق آن بررسی شود تا آیین‌نامه‌های متقاطع تدوین نشود. تقی پور با اشاره به اینکه با اصل موضوع موافق هستم، گفت: بهتر آن است که ا ین طرح به یک مرکز مطالعات سفارش داه شود تا بتوانیم براساس یک کار کارشناسی تصمیم‌گیری کنیم.

محسن سرخو، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه اصل موضوع مورد تأیید است، گفت: پیشنهاد این است که این طرح را به‌گونه‌ای تصویب کنیم که شهرداری ملزم شود تا ظرف مدت زمانی آیین نامه انتصابات مدیران خود را تهیه و در قالب لایحه برای تصویب به شورای شهر ارسال کند. محسن پیرهادی نیز در مخالفت با فوریت طرح با اشاره به اینکه انتخاب مدیران در شهرداری از حقوق شهرداری تهران است، گفت: ما می‌خواهیم با این دستورالعمل به شهرداری کمک کنیم، بنابراین بهتر است به‌صورت عادی تصویب شود تا در کمیسیون‌ها چکش‌کاری شود.

مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه نمی‌توانیم در انتصابات دخالت کنیم و این طرح منتهی به تعیین شاخص‌ها می‌شود و محتوای آن به حالت نصیحت گونه تنزل پیدا می‌کند بنابراین پیشنهاد حذف این طرح را دارم. احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های برخی از اعضای شورا مبنی بر مغایرت قانونی این طرح گفت: شورای شهر می‌تواند در این خصوص قوانینی وضع کند که چارچوب انتصابات را مشخص کند و این جزو حقوق شورای شهر است اما معرفی افراد به‌عنوان مدیر از اختیارات شورا خارج است. اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به آیین‌نامه شوراها گفت:

طبق آیین‌نامه یک فوریت هر طرحی باید به امضای یک‌سوم از اعضای شورا برسدکه این طرح امضای یک‌سوم را ندارد . در پایان پس از بحث و بررسی فوریت این طرح رای نیاورد و شهرداری تهران موظف شد ظرف مدت 3‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه ضوابط و شاخص‌های انتصابات را در قالب لایحه به شورا ارسال کند. در این جلسه همچنین موضوع تعیین اعضای کمیسیون‌های اصلی شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌دلیل کمبود وقت ادامه آن به جلسه آینده موکول شد. طبق فرم‌های دریافتی مبنی بر ثبت نام اعضای شورا در کمیسیون‌های شش گانه، مشخص شد که بیشترین تقاضا مربوط به کمیسیون‌های فرهنگی و بودجه است.

همچنین در این جلسه تندگویان عضو شورای شهر با اشاره به روز 7مهر به ارائه 2پیشنهاد درخصوص پیگیری جدی‌تر موضوع آتش‌نشانان شهید و همچنین یادمان شهدای 7مهر پرداخت. وی درخصوص شهدای آتش‌نشان اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرداری تمامی هزینه‌های این شهدا را پرداخت می‌کند ولی متأسفانه هنوز این افراد به‌عنوان شهید شناخته نشده‌اند که می‌بایست موضوع مطرح شده در جلسه شورا در همین خصوص در مراجع ذیربط جدی‌تر پیگیری شود. وی همچنین به شهدای هفتم مهر همچون شهید جهان آرا، شهید فلاحی و شهید نامجو اشاره کرد و اظهار داشت: محل شهادت این عزیزان تهران است و پیشنهاد می‌شود برای آنان یادمانی احداث شده ضمن اینکه محلی مناسب به نام آنان نامگذاری شود.

منبع: همشهری آنلاین