گروه بورس: مدیر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: بازده صندوق‌های قابل معامله در بورس باید حد اقل متناسب با بازده شاخص بورس باشد.

ایوب باقرتبار در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی از میزان بازده صندوق‌های قابل معامله در بازار سهام انجام شده است یا خیر گفت: بازده صندوق‌های قابل معامله در بورس باید حداقل متناسب با میزان بازده شاخص کل بورس تهران باشد یعنی اگر میزان بازده شاخص 40درصد است این صندوق‌ها نیز باید همین میزان بازده به سرمایه‌گذاران‌شان بدهند چرا که عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در بازار سهام است، البته نوع عملکرد صندوق‌ها با هم متفاوت است.

وی افزود: ممکن است این صندوق‌ها صندوق‌های در سهام باشند یا صندوق مختلط اما در هر صورت با توجه به مکانیسمی که برای فعالیت این صندوق‌ها درنظر گرفته شده است بازده آنها باید متناسب با شاخص بورس باشد.وی درباره انجام معاملات ثانویه صندوق قابل معامله آسا در بورس گفت: معاملات صندوق قابل معامله آسا از روز شنبه در فرابورس آغاز شده است و معاملات صندوق سرمایه‌گذاری کاریزما هم به‌زودی آغاز خواهد شد اما این صندوق هم‌اکنون در مرحله ثبت قرار دارد.

به گفته وی صندوق قابل معامله کاریزما یک صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است و صندوق آسا یک صندوق مختلط محسوب می‌شود. باقر تبار درباره صدور مجوز جدید برای صندوق‌های قابل معامله گفت: کارگزاری مفید و شرکت تأمین سرمایه نوین هم درخواست خود را برای راه‌اندازی صندوق قابل معامله ارائه کرده‌اند که در حال بررسی است.مدیر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس تصریح کرد: در گام اول سرمایه اولیه این صندوق‌ها باید از سوی موسسان تأمین شود اما در تلاشیم تا از این به بعد، اول مراحل ثبت صندوق را انجام دهیم و سپس بلافاصله پس از پایان مراحل پذیره‌نویسی مراحل دادوستد واحد‌های این صندوق‌ها در فرابورس انجام شود.

رقبای جدید شرکت‌های سرمایه‌گذاری

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت صندوق‌های قابل معامله فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد، گفت:صندوق‌های قابل معامله در واقع رقبای اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند چرا که حیطه فعالیت این صندوق‌ها همانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازار سهام است با این تفاوت که از پرداخت مالیات معاف هستند.

منبع: همشهری آنلاین