گروه سیاسی: نخستین دور از مذاکرات هسته‌ای در دولت حسن روحانی حوالی ظهر ۲۳ مهر در ژنو برگزار می‌شود.

ایران امیدوار است دور بعدی مذاکرات در سطح وزرای خارجه تشکیل شود تا طرفین از اختیار لازم برای حل موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان برخوردار باشند. پیش از این نیز یک‌بار وزرای خارجه عضو 1+5و ظریف در نیویورک دور یک میز نشستند تا مقدمات همین نشستی که قرار است امروز و فردا در ژنو برگزار شود را فراهم آورده باشند. تلاش برای ارتقای سطح مذاکرات گرچه پیش از این و در تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی مطرح شده بود و پس از آن نیز با جدیت دنبال شد، به‌رغم گمانه زنی‌های پیشین و اعلام آمادگی ایران و حتی حضور ظریف در راس هیأت ایرانی عازم ژنو، تا‌کنون محقق نشده. با این حال ظریف این موضوع را برای پیشرفت مذاکرات حیاتی می‌داند و به‌نظر می‌رسد در ژنو تلاش خواهد کرد تا نظر موافق1+5 را نیز در این خصوص جلب کند.

او در مطلبی که در فیس‌بوک منتشر کرده در این خصوص می‌نویسد: امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه‌حل به تفاهم برسیم ولی حتی درصورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت. محمدجواد ظریف دیروز در بدو ورود به ژنو در جمع خبرنگاران تأکید کرد که بسته پیشنهادی ایران حاضر است و هیأت ایرانی این آمادگی را دارد که به‌صورت صریح به بررسی راه‌حل طرفین بپردازد.

وزیر خارجه کشورمان گفت که ما بدبین نیستیم و اراده سیاسی طرف مقابل را باید بسنجیم و می‌توانیم در آینده نزدیک به یک راه‌حل برسیم. موضوعی که سال‌ها طول کشیده و بی‌اعتمادی‌ای که اکنون وجود دارد، امیدواریم در کمترین زمان ممکن رفع شود. او تأکید کرد: در دور جدید مذاکرات نخستین آزمایش جدی برای میزان جدیت اعضای ۵+۱ است.

از سوی دیگر وزیرخارجه آمریکا در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه1+5 اعلام کرد روزنه دیپلماسی‌ با ایران گشوده‌تر خواهد شد.
جان‌کری که روز یکشنبه و در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5که برای دیدار با کاترین‌اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گفت‌وگو در این زمینه به لندن سفر کرده بود، تأکید کرد امنیت اسرائیل خط قرمز آمریکاست و ما نیازهای امنیتی اسرائیل را کاملا درک می‌کنیم. وزیر خارجه آمریکا افزود:

در حال حاضر که ما برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای حل مسئله هسته‌ای ایران در تلاشیم و با توجه به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران درخصوص از سرگیری مذاکرات برای حل موضوع هسته‌ای و نیز استقبال آمریکا از آن، وقت آن رسیده که گفته‌ها را به عمل تبدیل کنیم. اما برگ برنده ایران طرحی است که قرار است در ژنو رونمایی شود و انعطاف‌پذیری و عملیاتی بودن خصوصیت بارز آن است. عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در این دور از مذاکرات در این‌باره گفت: طرح پیشنهادی ایران کاملا منطقی، عادلانه وعملیاتی است.

او طرح ایران را آزمونی برای 1+5 دانست و گفت: اگر طرف مقابل حسن‌نیت داشته باشد باید طرح ایران را قبول کند. وی ادامه داد: ما به‌دنبال مذاکرات نمایشی و وقت تلف‌کردن نیستیم و انتظار داریم طرف مقابل هم با همین روحیه در مذاکرات شرکت کند. طرح ما به‌صورت مکتوب یا پاورپوینت ارائه خواهد شد و این در قالب ایده‌هایی است که آقای دکتر ظریف در نیویورک با مذاکرات1+5 مطرح کردند. عراقچی تصریح کرد که هدف به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که در آن دوطرف برنده باشند و توضیح داد که بدون دادن امتیاز هم می‌توان برنده شد.

منبع: همشهری آنلاین