مرضیه افخم امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این باره که اعلام شده که نمایندگان انگلیس پس از ژنو به تل آویو رفته اند و طرح پیشنهادی ایران را در آنجا گزارش داده اند و آیا این امر مغایر با توافق صورت گرفته نبوده و واکنش ایران به این موضوع چیست؟ بیان کرد: کاری که انجام شده در تداوم اقدامات و روشهایی بود که در مذاکرات قبلی انجام شده، ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسیب ها و خدشه ها و دخالت هایی که انجام می دهند به آنها هشدار دادیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم با هوشمندی مذاکره کنندگان مسیر مذاکرات که از سوی دو طرف با خوش بینی از آن یاد شده حفظ شود و با هوشیاری آنها دخالت ها تاثیری بر روند مذاکرات نگذارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست کارشناسی ایران و 1+5 که قرار است پیش از نشست ژنو برگزار شود، گفت: در نشست ژنو تفاهم شد تا قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات گروه کارشناسی نشستی داشته باشد، در خصوص زمان و مکان این نشست هنوز تصمیم گیری نشده، تماس ها در جریان است، دیدار کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات خواهد بود که نتایج به طور منظم به مقامات عالیرتبه منتقل می شود.
اهم اظهارات مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه به نقل از مهر از این قرار است:
- درباره تعیین کاردار غیرمقیم از سوی ایران و انگلیس) پیرو مذاکرات وزیران امور خارجه در نیویورک و تماس ها بین دو کشور تفاهم شد که بحث تعیین کاردار غیرمقیم به منظور احیا و از سرگیری روابط تنظیم شود.
- کارداران غیرمقیم تا 8 روز آینده از سوی دو کشور تعیین می شوند. تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست و آنها در پایتخت ها به طور ثابت مستقر نمی شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها سفارتخانه ها نیز بازگشایی میشود و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه میدهند.
- استقرار کاردار غیرمقیم به مفهوم استقرار ثابت نیست و با تعیین کاردار غیرمقیم بازگشایی سفارت انجام میشود.
- در پی مبادله یادداشتهایی بین ایران و کانادا جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا و تعیین ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران اعلام کرد و بر این اساس حفاضت از اموال و منافع جمهوری اسلامی ایران و انجام مکاتبات به این صورت دنبال خواهد شد.
- شنبه زمان سفر اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه به ایران است. ابراهیمی در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد داشت .
- (در پاسخ به این سوال که آیا پیش از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو طرح پیشنهادی ایران در اختیار مقامات عالی رتبه از جمله مقام معظم رهبری قرار گرفته بود و ایشان در جریان محتوای طرح بودند؟) مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به طور کاملاً هماهنگ با مقامات عالی کشور قرار داشت، طبعاً این هماهنگی از طریق رئیس جمهور و مقام معظم رهبری نیز انجام میشود و همه چارچوب ها و سیاستگذاریهای کلان در شورای امنیت ملی تصویب میشود.
- بهترین موضع در برابر مذاکره کنندگان موضع اجتماعی است که راه را بر فتنهها میبندد، ما امیدواریم نقدها واقع بینانه باشد و نه نقدی با خوش بینی افراطی و نه بدبینی افراطی صورت گیرد چرا که چنین نقدهایی کمک کننده نیست و باید در مسیر واقع بینی، صبر و همراهی با تیم مذاکره کنند پیش برویم و همه طیف ها باید در مسیر منافع ملی کشور باشند.
- (در خصوص دعوت ایران به مذاکرات ژنو 2)در مورد بحث ژنو 2 تغییری در روند ایجاد نشده، خبرسازی های متفاوتی انجام میشود، ما مواضع خود را اعلام کردیم و خواهان حل و فصل موضوع سوریه از طریق سیاسی هستیم. در عین حال برای حضور در ژنو 2 هیچ پیش شرطی را نمی پذیریم و اگر جمهوری اسلامی ایران دارای این نقش است که برای رسیدن به راه حل سوری- سوری می تواند نقشی را ایفا کند تعیین پیش شرط کمک کننده نیست.
- (درباره آخرین اخبار دیپلمات ربوده شدن ایرانی در یمن) طبق آخرین اطلاعات وضعیت جسمی ایشان خوب است. از دولت یمن می خواهیم براساس کنوانسیون های بین المللی به مسئولیت های خود عمل کند، هیات های پیگیری موضوع را دنبال می کنند و ما نیز با حساسیت مساله را دنبال می کنیم. تماس هایی به دولت یمن داشته ایم و امیدواریم که این مساله به آزادی ایشان بیانجامد.
- (درباره خروج عربستان از عضویت شورای امنیت و احتمال ورود کویت به شورای امنیت)اخباری مبنی بر اینکه دولت عربستان انصراف خود را اعلام کرده است منتشر شده، این پروسه باید به صورت رسمی طی شود و تصمیمی است که در چارچوب مسایل سیاسی از سوی دولت عربستان صورت گرفته است. ما نیز نسبت به سیاست های تبعیض آمیز شورای امنیت همواره نگرانی های خود را اعلام کرده ایم.
- (درباره بی حرمتی های رژیم صهیونیستی به مقدسات ادیان)رژیم صهیونیستی به اقدامات تجاوزگرانه خود ادامه می دهد ما ضمن محکوم کردن این اقدامات اعتراض خود را اعلام کردیم و مجامع بین المللی را نسبت به این موضع حساس کرده ایم و امیدواریم با تحرک مجامع بین المللی از جمله سازمان همکاری های اسلامی سریعتر اقدامی برای این روند صورت گیرد.
- (در پاسخ به این سوال که گفته شده رئیس هیات تیم مذاکره کننده کارشناسی ایران آقای بعیدینژاد است و 4 یا 5 نفر کارشناسان حقوقی و اقتصادی در این تیم حضور دارند)قرار است ایران و آژانس6 آبان ماه جلسه ای داشته باشند، صحبت هایی است که جلسه کارشناسی بعد از آن باشد که پس از نتیجه اعلام می شود. همچنین پیش بینی شده که گروه کارشناسی از ایران حضور داشته باشند این موضوع به نهادهای رسمی اعلام شده که نفرات خود را در زمینه کارشناسی به ویژه در بحث بیمه و بانک معرفی کنند که با تعیین زمان دقیق این موضوع نیز اعلام خواهد شد.
- (در پاسخ به سوال دیگری در این باره که رئیس هیات پارلمانی سوسیالیست های اتحادیه اروپا گفته است که اتحادیه اروپا قرار است در ایران دفتری دایر کند) جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم منطقه ای است که در روندهای منطقه ای و بحران های منطقه ای و بین المللی نقش بسزایی داشته و طرف های مقابل همواره به این موضوع توجه داشته اند. موضوع ایجاد یک دفتر که از سوی رئیس هیات پارلمان اروپا مطرح شده در صورتی که رسماً مطرح شود این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم و جمع بندی خود را اعلام می کنیم.
- (درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران بدون پذیرش طرح آمریکا نمی تواند در ژنو 2 شرکت کند) این اظهارات کاملاً غیر واقع بینانه است، بحران سوریه را باید واقع بینانه ارزیابی کرد. حمایت های داخلی، جریان های مخالف سوریه و مداخله خارجی مجموعه ای است که بحران را در سوریه شکل داده و این طور اظهار نظرها مشکلات بحران را به سمت پیچیده تر شدن می برد. امیدواریم موضوع با واقع بینی دنبال شود و اگر مشکلات بر سر راه مذاکرات است فرافکنی نشود. حضور ایران در هر مذاکره مبتنی بر این است که پیش شرطی وجود نداشته باشد و روند تعیین شده با حفظ نقش و تعیین سهم مردم سوریه انجام شود.
- (درباره اظهارات وندی شرمن مبنی بر این که ژن ایرانیان فریبکارانه است)در رابطه با مذاکرات هسته ای طرفین باید با هوشمندی، سلامت فضای مذاکرات را حفظ کنند و از مباحث غیرمرتبط که در این روند کمک کننده نیست خودداری کنند. اگر اظهار نظرهای سیاسی خانم شرمن با همین دقت این بحث مطرح شود باید به سایر اظهار نظرهای ایشان هم ابراز تردید کنیم.
- (درباره اموال بلوکه شده ایران که آمریکایی ها ادعا کردند آزاد خواهند کرد)متعاقب با پایان یافتن مذاکرات ژنو برخی خبرها در رسانه های غربی و آمریکایی منتشر شد که می خواهند دارایی های ایران را آزاد کنند، این یک گمانه زنی رسانه ای است و از هیچ کانال سیاسی منتقل نشده است. در صورتی که این مساله از کانال سیاسی منتقل شود بعد از دریافت پیشنهاد رسمی آن را بررسی خواهیم کرد.
- (درباره شعار مرگ بر آمریکا)شعار مرگ بر آمریکا برخاسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی های آمریکا است، دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا بلند و قطور است و تغییر لحن گامی نیست که بتواند تاریخ مناسبات را تغییر دهد. تغییر نیازمند برداشتن گام اساسی از سوی دولت آمریکا و سیاست جدید از سوی دولت جمهوری اسلامی است و خیلی از مقامات کشور در این خصوص بسیار صریح و روشن نظرات خود را اعلام کرده اند. تغییر شعار مردم بحثی نیست که از سوی دولت بخواهد به محافل مردمی دیکته شود.
- (بازگشایی سفارت انگلیس )تعیین کاردار غیرمقیم از سوی دو کشور و تنظیم استقرار آنها اولین گام بازگشایی سفارتخانه ها است و در اقدامت گام به گام روند عادی سازی مناسبات شکل می گیرد.
- (درباره برخی اظهار نظرهای غربیها مبنی بر اینکه لغو تحریم ها با شروع مذاکرات هسته ای زود هنگام است)ایران پای میز مذاکره آمده و متاسفانه چنین اظهاراتی را نیز قبلاً نیز شاهد بودیم که مبتنی بر ذهنیت های قبلی است. تحریم ها هیچ تاثیری نداشته است نشانه هایی از آن که امیدواریم جهانیان به درستی پیام آن را گرفته باشند در انتخابات ریاست جمهوری ایران و مشارکت مردمی مشاهده کردیم.
- تحریم ها کارایی ندارند و ملت ایران هوشمندانه نسبت به تداوم حمایت از نظام و سیاست های نظام پایبند است. این پیام انتخابات بود و امیدواریم تحلیل غیرواقعی که عدم کارایی آن از سوی تحلیل گران غربی نیز مورد تاکید قرار گرفته کنار گذاشته شود و سیاست فشار و مذاکره مورد تداوم قرار نگیرد. فکر می کنیم تحریم واقعی نیست تحریمها به تغییر سیاست در ایان منجر نشده است.
- دولت سوریه دولتی است که با انتخاب مردم بر سر کار آمده و با انتخاب مردم درباره تداوم آن تصمیم گیری می شود و باید در هر کاری حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خودشان در نظر گرفته شود. راهکارهایی که مبتنی بر مداخله کاری باشد به نتیجه نمی رسد.
- (نحوه ورود مجلس به بحث هسته ای) تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد. ریاست مجلس به طور کامل در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است و در هر دوره نیز این مکانیزم وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد.در مورد پروتکل الحاقی نیز ما اعلام کردیم که تصمیم دردست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این خصوص تصمیم گیری کنند.
- (ایجاد روابط با عربستان) سیاست دولت یازدهم نسبت به همسایه ها سیاست تعامل سازنده و یک سیاست فراگیر برای همه کشورها است. در این عین حال همواره نسبت به تقویت ارتباطات و روابط نزدیک تاکید داشته ایم.
- (در پاسخ به سوالی در این باره که در صورت روابط ایران و آمریکا تکلیف رابطه ایران با کشورهای دوست مانند ونزوئلا چه می شود) روابط ایران با کشورهای جهان مبتنی بر تعامل سازنده است و این تعامل با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی اعلام می شود. روابط با یک کشور هیچ ارتباطی با تقویت مناسبات با دیگر کشورها ندارد. جمهوری اسلامی ایران تقویت ارتباط با اروپا، منطقه و آمریکای لاتین را دنبال می کند و هیچ گاه مناسبات با یک کشور خاص تعیین کننده برای تاثیرگذاری در حوزه های دیگر نیست. آمریکای لاتین دارای مشترکات و علایق زیادی است و امیدواریم روابط در دولت جدید نیز ادامه یابد.
- (درباره آخرین اخبار از تصادف دیپلمات عربستانی با شهروند ایرانی) طبق آخرین اطلاع بر اساس حکم دستگاه قضائی دیه ای برای هر دو مورد شاکی تعیین شده، خانواده ها از شکایت خود صرفنظر کرده اند و پذیرفته اند دیه را دریافت کنند لذا از نظر مراجع قضائی و رسمی پرونده بسته اعلام شده است.
- (در پاسخ به این سوال که کشورهای صهیونیستی اعلام کرده اند که از محتوای مذاکرات آگاه شده اند و آیا شما اطلاع نداشتید که شاید این مساله پیش بیاید)مطالب رسانه ای و گمانه زنی ها در شکل و محتوا با طرح ایران ارتباطی ندارد صرفاً گمانه زنی رسانه ای است. بدخواهانی وجود دارند که می خواهند مذاکرات را خراب کنند.
- فعالیت هایی برای خدشه دار کردن ملت نسبت به تیم مذاکره کننده هسته ای انجام می شود، مردم و رسانه ها باید با هوشیاری تبلیغات را خنثی کنند، ما در بخش رسمی مواضع خود را اعلام می کنیم، در بخش محرمانه جنس تحرکات دستگاه سیاست خارجی با عدم انتشار یک پیوند ذاتی دارد. در محافل این موضوع طور دیگری عنوان شده که نشانه عدم اطلاع است.
- خیلی ها نمی خواهند بازی برد- برد شکل بگیرد چرا که یک سر آن حفظ حقوق ایران و رفع تحریم ها است و یک سر دیگر نیز رفع نگرانی های طرف مقابل. امیدواریم افکار عمومی بحث عدم انتشار را بحث اینکه روی خط قرمزها تصمیم گیری می شود تلقی نکنند.
- (در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظرها بین ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو ) این سوال مربوط به بخش محرمانه بودن مذاکرات است. در هر حال اختلافات زیادی وجود دارد در بعضی از موضوعات عمیق است، نفس این که دو طرف نزدیک می شوند که مذاکرات را در یک مسیر انجام دهند مثبت است و خوشبینی همین بود که این فضا شکل گرفت.
- (درباره سفر خالد مشعل به ایران) ما این خبر را در رسانه ها شنیده ایم و موضوع فراتری را نداریم و تبعاً مناسبات با گروه های مقاومت و ارتباطات در این مسیر ادامه دارد.
- (درباره تاثیر روابط با آمریکا در بحث حمایت از فلسطین و مقاومت) در بحث رابطه با آمریکا شاهد تغییر لحن هستیم و شاید این تلقی که خیلی تحولی رخ داده زود هنگام است و نیاز داریم که تغییر رفتار را در عمل ببینیم.
- سیاست های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق ملت فلسطین و مقاومت اسلامی جزو اصول سیاسی است و هیچ گونه تغییر در این سیاست ها صورت نگرفته، امیدواریم فلسطینی ها بتوانند حقوق مسلم خود را به دست آورده و به سرزمین شان برسند.