گروه بین‌الملل: تبادل مواضع میان سوریه، مخالفان، طرف‌های عربی و غرب درباره کنفرانس دوم ژنو طی روزهای گذشته آنقدر علنی و شفاف بود که برای همگان آشکار شده همه طرف‌ها می‌کوشند پیش از گشوده‌شدن درهای این کنفرانس، پرونده‌های محل اختلاف را پیشاپیش بسته باشند.

2روز پیش بشار اسد از تریبون یک رسانه تصویری به ایالات متحده درباره برگزاری کنفرانس ژنو2 و به فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره امکان کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی پیام و سیگنال داد و از وزیر خارجه آمریکا پاسخ شنید.رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه المیادین، در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کنفرانس ژنو2، ضمن تشکیک در موفقیت‌آمیز بودن آن تأکید کرد که نه پیش‌زمینه‌ها و بسترهای برگزاری آن هنوز فراهم شده و نه زمان برگزاری آن مشخص شده است.

وی گفت: گروه‌های شرکت‌کننده نه نماینده واقعی ملت سوریه بلکه نمایندگان کشورهایی هستند که آنها را به جنگ سوریه فرستاده‌اند. با وجود این، بشار اسد پیش‌شرط پایان بحران در کشورش را توقف حمایت‌ها از تروریست‌ها دانست و افزود: برخلاف تصور عمومی، بحران سوریه چندان هم پیچیده نیست و پیچیدگی آن برایند و نتیجه طبیعی دخالت‌های خارجی است. بشار اسد درباره امکان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای نخستین‌بار موضع صریح خود را دست‌کم از جانب خود اعلام کرد و گفت: از جانب من هیچ مانعی برای کاندیداتوری وجود ندارد و باید موافقت یا مخالفت ملت سوریه را در این‌باره دانست.

این نخستین‌باری است که بشار اسد از موضعی دست بالا درباره برگزاری کنفرانس دوم ژنو سخن می‌گوید و نیز برای نخستین‌بار است که جان کری وزیر خارجه آمریکا به‌گونه‌ای غیرمستقیم به امکان پیروزی اسد در انتخابات درصورت شرکت‌کردن، اذعان می‌کند. از این رو، کری از وی خواست از شرکت در انتخابات خرداد‌ماه سال آینده خودداری کند. رئیس دستگاه دیپلماسی واشنگتن اعلام کرد که کاندیداتوری بشار اسد، به‌معنای ادامه جنگ در سوریه خواهد بود.

اما سخنان اسد درباره آمادگی برای شرکت در انتخابات آتی بیش از همه، متوجه فرستاده سازمان ملل به سوریه بود که قرار است به‌زودی وارد دمشق شود. بشار اسد در سخنانی پیش‌دستانه ضمن فراخواندن اخضر ابراهیمی به مراعات بی‌طرفی در میانجیگری‌هایش اعلام کرد که ابراهیمی اواخر سال2012 از او خواسته بود که کاندیدای انتخابات نشود. اما به گفته اسد، این مسئله‌ای کاملا داخلی و مربوط به مردم سوریه است.

این تبادل پیام و سیگنال در حالی صورت گرفت که نشست دوستان سوریه دیروز در لندن برگزار شد تا شورای ملی مخالفان را به شرکت در کنفرانس دوم ژنو وادارد و وزیر خارجه انگلیس صراحتا از مخالفان خواست تا برای پیشبرد صلح‌ از برخی مواضع خود کوتاه آیند. ویلیام هیگ هرچند به ماهیت این مواضع اشاره‌ای نکرد اما این نخستین باری است که وزیر خارجه انگلیس از کوتاه آمدن‌های ضروری مخالفان سخن می‌راند. اظهارات هیگ نشان از بازخوانی بحران سوریه از جانب طرف‌های غربی دارد.

قومی‌شدن منازعات جاری در سوریه، ملموس‌شدن خطر گروه‌های رادیکال و تروریستی برای کشورهای اروپایی و حضور آنها در حیاط خلوت اروپا و نیز موفقیت کشورهای غربی در برچیدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه باعث شده است تا غربی‌ها دست‌کم تا بدین لحظه رویکرد نظامی‌گری منازعات را به کناری نهاده، گزینه سیاسی و دیپلماتیک را برای حل و فصل بحران سوریه برگزینند و این مسئله‌ای است که جان کری وزیر خارجه آمریکا در آخرین اظهارات خود هم بدان اشاره کرد و گفت که راه‌حل بحران سوریه صرفا سیاسی است.

منبع: همشهری آنلاین