همشهری آنلاین: همچنانکه پیش بینى مى‌شد تلاش عربى - ترکى براى شکستن رکورد ایرانى خاورمیانه با شکست روبرو شد و نقاشى «فهر النسا زید» هنرمند ترکیه اى - اردنى حتى به سه میلیون دلار (قیمت پایه اثر نرسید) تا دیوار پرسپولیس (نسخه یک) پرویز تناولى آقاى خاورمیانه بماند؛ اما به رغم این اتفاق مهم، کارشناسان خبر نخست پانزدهمین دوره حراج کریستیز را حضور على مرادخانى معاون هنرى و مرتضى کاظمى مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در سالن برپایى حراج کریستیز ارزیابى کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، شامگاه سه شنبه هفتم آبان ماه  در شبى که نیمى از هشت اثر ایرانى حاضر در شب نخست حراج کریستیز دوبى به فروش رسید و نسخه دوم دیوار پرسپولیس تناولى با فروش ٩٤٠ هزار دلارى رکورد دوم این شب را از آن ایران نمود، دو مقام وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى، بدون خبر قبلى وارد سالن گودفین هتل امارات تاورز دوبى (محل برپایى حراج) شدند تا بخش خصوصى، پس از سالها نوعى اطمینان خاطر، دلگرمى و پشتیبانى را از سوى دولت احساس کند.

در این شب نقاشى هنرمند فقید "فهر النیسا زید" دو میلیون و ٧٠٠ هزار دلار چکش خورد تا هم حتى به قیمت پایه اثر نرسد هم یکصد هزار دلار براى دستیابى به رکورد ایرانى خاورمیانه  کم آورد؛ در میان ٢٢ اثر خارجى دیگر گریگوسیان هنرمند فقید لبنانى با فروش ٦٠٠ هزار دلارى و قارم عربستانى ٥٤٥ هزار دلارى سرآمد بودند، شش اثر عربها به فروش نرسید و مابقى در مرز قیمت پایه خریدارى شد.

اما در میان اثار ایرانى ها نقاشیخط عمودى سید محمد احصایى با فروش ٣٤٠ هزار دلارى رکورد چهارم این شب و اثر افقى وى با فروش ١٥٠ هزار دلارى رکورد نهم را از آن خود نمود.

نقاشى کامى یوسف زاده ١٠٠ هزار دلار فروخته شد و دو اثر فرهاد مشیرى، یک مجسمه تناولى و نقاشى رضا درخشانى به فروش نرسیدند.

مرادخانى: جامعه هنرى باید به خودباورى بین المللى بودن برسد

على مرادخانى معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ،مهمان ویژه پانزدهمین حراج کریستیز دوبى بود، حضور یک مقام دولتى در این رویداد بین المللى بخش خصوصى، بسیار مورد توجه کلکسیونر ها و خریداران چند ملیتى قرار گرفت.

مرادخانى دقایقى پس از پایان شب نخست حراج در گفتگویى کوتاه با خبرنگاران قبل از هر چیزى حفظ رکورد ایرانى خاورمیانه راتبریک گفت.

او درباره دلایل حضورش گفت: "من شاهدم که در این چند سال که حراج کریستیز دوبى برپا مى‌شود چه در سطح رسانه اى وچه در جامعه هنرى موج و تکاپوى خاصى پدیدار مى‌شود که بسیار جالب توجه است، باید این پدیده را به درستى شناخت و از نقاط مثبت آن بهره گرفت".

وى افزود: رونق اقتصاد هنر براى وضعیت فعلى جامعه هنرى ما یک امر حیاتى است لذا بدیهى است ما در جهت فرهنگ سازى و توسعه آن از شناسایى الگوهاى موفق دریغ نخواهیم کرد.

مرادخانى در عین به تاثیر مستقیم حراج کریستیز دوبى بر بازار داخلى هنر ایران اشاره کرد و گفت: "مدتهاست از طریق نخبگان هنریمان و نیز مدیران محترم گالریها ضرورت حمایت هدفمند از چنین رویداد هاى بین المللى را مى‌شنوم به حتم ما با حفظ استقلال بخش خصوصى برنامه هاى مدونى در این باره تدوین واجرا مى‌کنیم اما پیش و بیش از هر چیزى خودباورى همه ارکان بخش خصوصیمان از هنرمند گرفته تا گالرى دار و مجموعه دار الزامى است، این باور که ما بین المللى هستیم و توان دستیابى به رکوردهاى بالا راداریم".

مرتضى کاظمى: حمایت از بخش خصوصى، محور برنامه هاى دولت است

مهندس مرتضى کاظمى مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد نیز گفت: برپایى چهارده دوره کریستیز دوبى تاثیرات مثبت متعددى براى هنر ایران به ارمغان آورد.

هنر ایران بر بلنداى این سکوى موثق مورد اطمینان جهانى به دنیا معرفى شد، ثابت شد که مى‌توان بر روى آثار هنرمندان ایران سرمایه گذارى کرد و به موازات آن بازار داخلى هنر ایران پدید آمد.

همچنین ارتقاى قیمت آثار هنرى، امکان امرار معاش از راه فروش آثار هنرى و امید بخشى به نسل جوان هنرمند از دیگر دستاوردهاى اتخاذ این رویکرد بود.

مرحله دوم حراج کریستیز، شامگاه چهارشنبه هشتم آبان، در حالى در دوبى برپا مى‌شود که از میان ١١٣ اثرى که روى میز حراج قرار مى‌گیرند ٣٢ اثر به هنرمندان ایرانى تعلق دارد؛ آثارى از هنرمندانى مثل عباس کیارستمى، افشین پیر هاشمى، على شیرازى، بهمن جلالى، حسین زنده رودى، فرامرز پیلارام، شادى قدیریان، پروانه اعتمادى، سمیرا علیخانزاده و ... که امیدواریها به فروش حداکثرى دستکم برخى از آنها بسیار بالاست.

منبع: همشهری آنلاین