تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۸

همشهری آنلاین – محمد رسولی: بزرگترین تولید‌کنندگان صنایع روشنایی در اروپا یک طرح به اتحادیه اروپا داده‌اند.

 آن‌ها در این طرح متعهد شده‌اند در طول مدت هشت سال، کلیه لامپ‌های تابان منازل را از رده خارج و به جای آنها از لامپ‌های کم‌مصرف، فلورسنت فشرده و .... که دارای بازده بالاتر و مصرف انرژی کمتری هستند، استفاده کنند.
این طرح که به منظور حفظ اکوسیستم کره زمین و کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌باشد، به تایید اتحادیه اروپا رسیده است. مشابه این طرح نیز در سایر مناطق دنیا نظیر استرالیا، کالیفرنیا و کانادا به اجرا در آمده است و  بسیاری از دول جهان از طرح حفظ انرژی و حذف گازهای گلخانه‌ای حمایت می‌کنند و چه بسا در آینده نزدیک این طرح به صورت جهانی به اجرا درآید.
این گروه صنعتی که شامل سه شرکت معتبر فیلیپس، جنرال الکتریک و هاولز سیلویانا می‌باشد، اعلام کرده‌اند که اجرای این طرح 9.4 میلیارد دلار صرفه‌جویی برای مصرف‌کنندگان اروپایی دربر خواهد داشت و از انتشار گاز دی‌اکسید کربن توسط صنایع روشنایی منازل جلوگیری خواهد کرد. 27 کشور اروپایی ضمن تایید این طرح، متعهد شده‌اند که با اجرای این طرح و حذف لامپ‌های تابان، به حذف گازهای گلخانه‌ای و حفظ جو کره زمین کمک کنند.
طبق این طرح گروه صنایع روشنایی متعهد شده‌اند که هر چه سریعتر و برای جایگزینی لامپ‌های تابان قدیمی، به تولید لامپ‌های هالوژن کارآمد، لامپ‌های فلورسنت فشرده(FPL) و لامپهای LED پرداخته و حتی در صورت امکان تلاش خود را برای حذف لامپ‌های تابان از فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها، خیابان‌ها و ... بنمایند. پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح در طول هشت سال آینده، 85 درصد لامپ‌های تابان از منازل جمع‌آوری شود که حدود 2.1 میلیارد عدد لامپ خواهد بود.
لازم به ذکر است که اروپایی‌ها پیش از این طرح دیگری را به اجرا درآورده‌اند که به منظور حفظ انرژی، تا سال 2015 کلیه لامپهای مصرفی تولیدی برای منازل، بین 25 تا 100 وات بوده و مابقی وات‌ها حذف شوند.


Rasouli@Hamshahri.org