همشهری‌آنلاین: آمریکا، صربستان و یمن شاید از هیچ زاویه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی،‌فرهنگی و مذهبی هیچ شباهتی به یکدیگر نداشته باشند، اما یک نقطه مرگبار مشترک میان آنها وجود دارد: اسلحه!

براساس گزارش گیزمودو، براساس گزارشی که بر اساس آمار به دست آمده از تحقیقی که در سال 2007 انجام شده‌است،‌ آمریکا، صربستان و یمن در میان سایر کشورهای جهان بیشترین میزان سلاح را دارا هستند. این آمار با محاسبه و مقایسه تعداد سلاح‌های شخصی موجود در کشورها نسبت به جمعیت کل آن کشورها به دست آمده‌اند و از آنجایی که ممکن از افراد دارای چندین اسلحه باشند،‌این ارقام لزوما به معنی درصد دقیق افرادی که در هر کشور دارای اسلحه هستند نخواهد بود.

براساس این آمار درصد مالکیت اسلحه در آمریکا 94.3 در صربستان 58.2 و در یمین 54.8 درصد است. در هیچ یک از دیگر کشورهای جهان این آمار از 50 نفر از هر 100 نفر تجاوز نمی‌کند.

میانگین مالکیت اسلحه در این گزارش که در قالب نقشه‌ای از جهان نیز به نمایش درآمده، براساس گزارش بزرگترین زرادخانه‌های سلاح‌های شخصی در 178 کشور جهان در سال 2005 به دست آمده‌است. براساس این گزارش تونس کشوری است که از کمترین تعداد سلاح شخصی برخوردار است.

پس از آمریکا، صربستان و یمن کشورهای سوئیس،‌فنلاند، قبرس، عربستان، عراق، اوروگوئه و سوئد بیشترین تعداد مالکیت سلاح شخصی را دارا هستند. در این گزارش نام ایران در رتبه 79 دیده می‌شود و درصد مالکیت اسلحه در هر 100 نفر ایرانی 7.3 تخمین زده شده‌است. تا سال 2005 تعداد کل اسلحه‌های شخصی که در دسترس ساکنان کشورهای مختلف جهان قرار داشتند 645 میلیون و 56 هزار و 900 قبضه محاسبه شده‌است.

منبع: همشهری آنلاین