گروه بورس: شاخص بورس تهران روی موج مذاکرات ژنو ۱.۵ درصد رشد کرد و ارزش کل بورس تهران در یک روز ۲میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش همشهری، هر چند شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون دوبرابر شده است و 100درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران کرده اما این مانع از رشد دوباره شاخص بورس نشده و این شاخص همچنان در حال صعود است؛ به‌طوری که در مبادلات سهامداران تحت‌تأثیر خبر‌های مربوط به مذاکرات ژنو قبل از اینکه ساعت به 9صبح برسد برای خرید سهام هجوم آوردند و شاخص یکباره منفجر شد.

برخی کارشناسان هشدار می‌دهند بورس تهران در مرحله ورود به حباب است چرا که نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در محدوده 7مرتبه است اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند بورس تهران اکنون این پتانسیل را دارد که مرز قیمت‌های گذشته را بشکند و نسبت قیمت به درآمد بورس تهران حتی از مرز 10مرتبه هم تجاوز کند. برخی فعالان بازار نیز بر این باورند که نسبت قیمت به درآمد هر‌صنعت را باید جداگانه ارزیابی کرد. در عین حال کارشناسان کهنه‌کار بر این باورند که نسبت قیمت به درآمد مناسب برای بورس تهران با درنظر گرفتن میزان تورم بین 4.5 تا 6.5 مرتبه است. نسبت قیمت به درآمد سطح عمومی قیمت‌ها را نشان می‌دهد و بیانگر آن است که آیا قیمت سهام شرکت‌ها گران شده است یا خیر؟

در چنین شرایطی و درحالی‌که نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در محدوده 7مرتبه است بازار سهام دیروز باز‌هم به رشد خود ادامه داد. انتشار خبر‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای و سفر وزرای امورخارجه کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا به ژنو برسر مذاکرات هسته‌ای اثر مثبتی بر معاملات بورس داشت و منجر به صعود شاخص‌های بورس شد.

جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته است که مذاکرات در حال رسیدن به مرحله حساس صدور بیانیه است. به‌نظر می‌رسد فضای مثبت ایجاد‌شده در مذاکرات هسته‌ای ظرف روز‌های آینده تأثیرش را بیشتر در بورس نشان دهد و منجر به افزایش قیمت‌ها در بورس تهران شود. در مبادلات روزگذشته از همان زمان که مبادلات شروع شد حجم دستورها برای خرید سهام افزایش یافت و قبل از آنکه ساعت به 9صبح برسد شاخص بورس یکباره جهش کرد و در نهایت در ساعت 50: 9 نیز با یک جهش خیره‌کننده دیگر مواجه شد و از محدوده 76هزارو800واحد عبور کرد.

این شرایط تا پایان مبادلات ادامه داشت و قبل ازساعت 11صبح نیز شاخص با یک جهش دیگر مواجه شد و در نهایت تا پایان مبادلات به 76هزارو959 واحد رسید. به این ترتیب این شاخص فقط چند گام دیگر تا عبور از مرز 77هزار واحد فاصله دارد. دیروز ارزش کل بورس تهران هم با حدود 2میلیارد دلار جهش از 124میلیارد دلار به 5.125میلیارد دلار معادل 376هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل معاملات بورس هم نسبت به روز‌های گذشته 100میلیارد تومان افزایش یافت و به 446میلیارد تومان رسید.

منبع: همشهری آنلاین