همشهری آنلاین: نیروی پلیس فیلیپین اعلام کرده است احتمال دارد تعداد قربانیان ابرتوفان هایان که روز گذشته شهرهای مختلف فیلیپین را مورد هجوم خود قرار داد، از ۱۰ هزار نفر نیز تجاوز کند.

براساس گزارش BBC، دولت فیلیپین تاکنون مرگ چند صد نفر را تایید کرده‌است،‌اما به گفته پلیس محلی فرماندار استانی جزیره لیت در فیلیپین اعلام کرده تنها در بخش شرقی جزیره بیش از 10 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر بالا بودن آمار قربانیان این توفان، صدها هزار نفر نیز ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند. گزارش‌های حاکی از آن هستند که بیشترین خسارت‌های این توفان به شهر تاکلوبان در جزیره لیت وارد آمده‌است،و خانه‌ها در این جزیره با خاک یکسان شده‌اند. در این مناطق بازماندگان به آب آشامیدنی و پاک،‌برق و غذا دسترسی ندارند.

صدها نفر از شهروندان این شهر در فرودگاه تالکوبان که خود به سختی دچار آسیب‌دیدگی شده‌است، جمع شده‌اند تا بتوانند از این شهر ویران شده خارج شوند.

مار رکساس وزیر کشور فیلیپین ویرانی‌های ناشی از توفان را وحشتناک توصیف کرده است و به گفته او برخی از مناطق به زباله‌دانی از گل و آوار تبدیل شده‌اند. به گفته تکسون لیم یکی از مقامات این شهر، تنها در شهر تاکلوبان بیش از 10 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین رئیس پلیس این شهر اعلام کرد که بیش از 70 تا 80 درصد از مناطقی که در مسیر خط توفان قرار داشته اند با خاک یکسان شده‌اند. بیشتر قربانیان در اثر غرق شدگی یا ریزش آوار جان خود را از دست داده‌اند.

ابرتوفان هایان یکی از قدرتمند‌ترین توفان‌هایی که تاکنون در زمین رخ داده، روز جمعه 6 جزیره مرکزی فیلیپین را مورد هجوم خود قرار داد. سرعت تندبادها در این توفان به 275 کیلومتر بر ساعت رسیده و امواجی به ارتفاع 15 متر ایجاد کرده‌است.

منبع: همشهری آنلاین