به گزارش مهر، رحمتالله حافظی با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که نشان میدهد سالانه بالغ بر 2700 مرگ در تهران بر اثر آلودگی هوا رخ میدهد، گفت: 2500 مورد بستری بیماران قلبی و 4525 مورد بستری مشکلات تنفسی، از جمله عوارض آلودگی هوا در پایتخت است.
حافظی با اعلام اینکه 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلتهاست، ادامه داد: یک موتورسیکلت معادل 8 خودرو یورو 2 آلودگی ایجاد میکند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از واردات موتورسیکلت 2 زمانه، اظهار داشت: 42 درصد هیدروکربنهای نسوخته حاصل تردد موتورسیکلتهاست.
وی با اشاره به وجود 50 هزار دستگاه خودروی سواری غیر استاندارد در تهران که 20 هزار دستگاه آن تاکسی است، گفت: مراکز معاینه فنی ما غیراستاندارد هستند.
حافظی همچنین از خرید و فروش برچسب معاینه فنی خبر داد و از دستگاه قضائی خواستار ورود به این موضوع و برخورد با متخلفان شد.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، مرگ شهروندان بر اثر آلودگی هوا را نوعی قتل شبه عمد دانست و گفت: بازی با جان مردم شوخی نیست.
وی با انتقاد از عملکرد دولت دهم در همکاری برای کاهش آلودگی هوا، افزود: عمر اتوبوسهای شرکت واحد از 4.6 سال در سال 88 به 5.8 سال در سال 91 رسید.
حافظی با یادآوری اینکه 50 درصد سهم نوسازی ناوگان اتوبوسهای شرکت واحد بر عهده دولت است، از پرداخت نشدن این سهم از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دولت قبلی در پرداخت 80 درصد سهم خود بابت مترو نیز کوتاهی کرد.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی در روزهای آلودگی هوای پایتخت، بروز مشکلات ناشی از تعطیلی مدارس برای خانوادهها را مورد اشاره قرار داد و افزود: الزامات قانونی برای کاهش آلودگی هوا نداریم.
وی همچنین تصمیم مجلس شورای اسلامی که عمر معاینه فنی خودروها را از 2 به 5 سال افزایش داد، مورد انتقاد قرار داد.