همشهری آنلاین: علی طیب‌نیا نماینده ویژه رییس‌جمهور و رییس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در سومین اجلاس سران کشورهای عربی - آفریقایی در کویت، با روسای جمهور سنگال، تونس و جیبوتی، رئیس مجلس الجزایر، نماینده ویژه سلطان قابوس پادشاه عمان و وزیر ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی، دکتر علی طیب‌نیا و «منصف المرزوقی» رییس جمهور تونس در حاشیه سومین اجلاس سران کشورهای عربی - آفریقایی طی دیدار با ، با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور از طریق انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و لزوم پوشش خلاءهای ناشی از سطح پایین همکاری‌های گذشته، بر ضرورت ترسیم نقشه راه جدید همکاری‌های اقتصادی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود اقتصادی تاکید کردند.

نماینده ویژه رییس جمهور کشورمان، با تشریح اهتمام دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه و تعمیق مناسبات فی‌مابین، به ویژه در بخش اقتصادی خواستار تامین منافع ملت‌های دو کشور در چارچوب همکاری‌های جنوب و تعاملات اقتصادی و تجاری کشورهای اسلامی شد.

بر طبق این گزارش، علی طیب‌نیا در دیدار با «مکی سال» رئیس‌جمهور سنگال نیز با اشاره به تصمیم دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌ها، بر توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های سیاسی، خواستار توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی نیز شد.

رییس جمهور سنگال نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور به سطح عالی ارتقا یابد و تاکید کرد: با به قدرت رسیدن دکتر حسن روحانی، بازگشایی مجدد نمایندگی‌ها و برقراری رابطه سیاسی با ایران در دستور کار دولت سنگال قرار گرفت.

«مکی سال» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق همه کشورها است و ایران نیز حق دارد با اهداف صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور جیبوتی، آمادگی کشورمان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور جیبوتی نیز با تقدیر از سیاست‌های بین‌المللی و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در جهان و همچنین تجهیز پارلمان این کشور، درخواست نهایی شدن این پروژه را مطرح کرد.

این گزارش می‌افزاید: دکتر طیب‌نیا در دیدار با «محمد العربی ولد خلیفه» رییس مجلس الجزایر، با اعلام آمادگی کشورمان برای توسعه همکاری‌ها با آن کشور، ابراز امیدواری نمود که جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با گروه 1+5 به نتایج مثبتی دست یابد و از این رهگذر روابط ایران با کشورهای جهان بویژه کشورهای مسلمان و منطقه توسعه بیشتری یابد.

رییس مجلس الجزایر نیز ابراز امیدواری نمود، گفتگوهای ایران به نتایج مثبت منجرشود و روابط ایران بیش از پیش با کشورهای دنیا توسعه یابد.

این گزارش حاکی است، طی دیدار علی طیب‌نیا با «اسد» نماینده ویژه سلطان قابوس پادشاه عمان، نحوه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و راهکارهای ارتقای آن و لزوم استفاده از ظرفیت بالای روابط سیاسی دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

در این ملاقات، نماینده ویژه سلطان عمان از فضای جدید ایجاد شده پس از انتخاب دکتر حسن روحانی ابراز خرسندی نمود و اظهار داشت: امیدوارم منافع ایران تامین شود چراکه منافع ایران با برادرانش در منطقه خلیج فارس یکی است.

نماینده ویژه رییس جمهور کشورمان در اجلاس سران کشورهای عربی - آفریقایی در دیدار دیگری که با «کالینز چابانه» وزیر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی صورت گرفت، با اشاره به علاقمندی کشورمان به توسعه روابط در همه بخش‌های اقتصادی، خواهان انجام اقدامات عملی از جانب طرفین برای افزیش حجم همکاری‌ها شد.

وی با بیان اینکه حجم مناسبات دو کشور طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، اظهار امیدواری کرد که با پیشرفت در مذاکرات ایران و گروه 1+5 و رفع محدویت‌ها و موانع تحمیل شده به ایران، زمینه همکاری فی‌مابین دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

وزیر نظارت و ارزیابی در نهاد ریاست جمهوری آفریقای جنوبی نیز طی سخنانی در این دیدار، با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی در ایران اعلام کرد: این شرکت‌ها قربانی تحریم‌های کشورهای ثالث شده‌اند.

چابانه اظهار داشت: از موضع ایران برای گفت‌وگو و مذاکره برای حل‌وفصل مباحث هسته‌ای حمایت می‌کنیم و ما نیز مانند ایران اعتقاد داریم با برقراری صلح و امنیت، امکان توسعه برای منطقه فراهم می‌شود.

بر طبق این گزارش، نامه «شیخ صباح‌الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز در سومین اجلاس سران کشورهای عربی - آفریقایی در کویت تسلیم دکتر علی طیب‌نیا نماینده ویژه رییس‌جمهور کشورمان شد که در این نامه ضمن تسلیت به دولت و ملت ایران و شهادت رایزن فرهنگی کشورمان در حادثه تروریستی نزدیک سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، به محکومیت آنچه در بیروت رخ داده، پرداخته شده است.

منبع: همشهری آنلاین