همشهری آنلاین: باران در بسیاری از نقاط شمال، غرب و جنوب کشور موجب طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی معابر شده است.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، بارش شدید باران، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در گیلان خسارات برجا گذاشته است. حدود هزار خانوار شهری و روستایی فومن دچار آبگرفتگی شده است.

بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها موجب خسارت و قطع راه 13 روستای فومن شد.به 200 خانه و واحد تجاری در شهر فومن بر اثر بارش شدید باران و آبگرفتگی خسارت وارد شد. رانش کوه در روستای فوشه فومن به یک خانه و جایگاه نگهداری دام خسارت وارد کرد و موجب کشته شدن 6 راس دام شد.

فرماندار فومن اعلام کرد: بر اثر جاری شدن سیل و آبگرفتگی همه مدارس شهری و روستایی فومن امروز (29 آبان) تعطیل شد.

از صومه سرا هم خبر رسید خانوارهای 25 روستای این شهرستان گرفتار سیل و آبگرفتگی شدند. میرزاحسینعلی زاده فرماندار صومعه سرا خبر داد : 50 خانوار روستای فلاح آباد این شهرستان به علت طغیان شدید رودخانه این روستا در مسجد اسکان داده شدند.

سیل جاده "پیر بازار" به "ضیابر" در روستای "شیخ محه" را مسدود کرد. خبرها از شفت حاکیست بارش شدید باران باعث طغیان شدید رودخانه‌های سیامزگی و امام‌زاده ابراهیم و قطع راه ارتباطی 30 روستایی این شهرستان شد.

به گفته فرماندار شفت سیل موجب قطع گاز 3 روستا - آب آشامیدنی 5 روستا و تلفن ثابت 600 مشترک در این شهرستان شده است.

بارش شدید باران در رشت موجب آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها، طغیان رودخانه‌ها به ویژه رودخانه پسیخان و آبگرفتگی خانه‌ها شده است .

از رودبار خبر رسید سیل موجب بسته شدن زیرگذر اسطلح جان به آزاد راه رشت - قزوین - تخریب جاده دیورش - کوهکنه - شهر بیجار شده است .

رانش زمین موجب بسته شدن آزاد راه قزوین به رشت در منطقه فرشک - حشمت آباد - رشته رود و جاده قدیم امام زاده هاشم به رودبار شده است .

در املش هم بارش شدید باران موجب خسارت به دیوار حفاظتی روستای حاجی آباد شد.همچنین سیل در روستای جورکاسر موجب اختلال درآمد و شد 35 خانوار روستایی شد.مهدی جعفری فرماندار املش خسارت سیل در املش را 700 میلیون ریال اعلام کرد. در رودسر جاری شدن سیل موجب تخریب پل ماچیان شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان اعلام کرد : 99 امدادگر در قالب تیم های 3 نفره با تجهیزات کامل به فومن و شفت و منطقه پسیخان رشت اعزام شدند تا به خانوارهای گرفتار در سیل امدادرسانی کنند.بارش شدید باران در گیلان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.هواشناسی گیلان پیش بینی کرد : بارش باران تا پایان هفته ادامه دارد.

همدان

رئیس پلیس راه استان همـدان از رانــندگانی که قصد عبـور از مسیر‌های این استان را دارند خواست خودروهای خود را به وسایل ایمنی مجهز کنند.

سرهنگ خیری گفت: با توجه به هوای بارانی استان رانندگانی که قصد عبور از مسیر های این استان را دارند وسیله نقلیه خود را به مه شکن و زنجیر چرخ مجهز کنند. از دیشب تاکنون 40 میلی متر باران در استان همدان باریده است.

پیرتاج کارشناس هواشناسی استان با اشاره به کاهش 4 تا 6 درجه ای دمای هوا پیش‌بینی کرد: این سامانه بارشی جمعه از استان خارج می‌شود.

فارس

بارش باران در فارس ، موجب آبگرفتگی معابر و منازل برخی از شهرهای استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت بارش شدید در شبانه روز گذشته موجب آبگرفتگی معابر و منازل در شهرهای اردکان ،کازرون،فراشبند و ممسنی شد.

فیاض پور با اشاره به اینکه امداد رسانی لازم به این مناطق انجام شده است افزود: خسارت های وارده ناشی از آبگرفتگی و سیلاب در این شهرها در دست بررسی است.

جامع مدیرکل هواشناسی فارس گفت:در این مدت بیشترین میزان بارندگی از شهرستان‌های سپیدان با 63 میلیمتر ،نورآباد وکازرون با 55 ،فراشبند با 44 و شیراز با 31 میلی‌متر گزارش شده است. بارش باران تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

هرمزگان

اداره کل هواشناسی هرمزگان رگبار شدید باران را تا اوایل هفته آینده برای بیشتر مناطق استان پیش‌بینی کرد.

بر اساس این گزارش با تقویت سامانه بارشی در هرمزگان از امروز تا اوایل هفته آینده بارش‌های نسبتا شدید رگباری و رعد و برق سبب آبگرفتگی معابر عمومی می‌شود. در این مدت ریزش تگرگ، طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست. شدت فعالیت این سامانه روزهای پنج شنبه و جمعه در هرمزگان است.

به گزارش اداره کل هواشناسی هرمزگان در این مدت با افزایش سرعت باد ، شرایط نامساعد دریایی بخصوص در خلیج فارس و تنگه هرمز ادامه دارد. بر این اساس ارتفاع موج در جزایر خلیج فارس، لاوان، کیش، مناطقی از غرب ابوموسی و جنوب تنگه هرمز تا 150 سانتیمتر و سرعت باد به حدود 40 کیلومتر در ساعت می رسد.

با تقویت سامانه، افزایش لحظه‌ای سرعت باد در جزایر خلیج فارس نیز پیش بینی می‌شود.

خوزستان

بارش باران در خوزستان ، موجب آبگرفتگی معابر و منازل برخی از شهرهای استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بارش شدید در برخی از شهرهای استان گفت این بارندگی موجب شد معابر و برخی منازل شهرهای ماهشهر ،آبادان و اهواز دچار آبگرفتگی شود.

آملازاده افزود خسارتهای وارده ناشی از آبگرفتگی و سیلاب در این شهرها در دست بررسی است.

مدیر مرکز پیش‌بینی هواشناسی خوزستان با اشاره باینکه دوسامانه بارش زا شامل سامانه ناپایدار لایه میانه جووزبانه کم فشار ازسمت جنوب و جنوب غرب همزمان وارد استان شده است گفت این دو سامانه موجب بارندگی با حجم بالا و شدت زیاد در استان شده است.

جتنی افزود: در این مدت میزان بارندگی در شادگان 68 میلی متر، آبادان و خرمشهر 60میلی متر ، ماهشهر 57 میلی متر، و بهبهان 49و نیم میلیمتر و میلیمتروآغاجاری 34میلی متر بوده است

وی گفت: میزان بارندگی درمرکز استان (اهواز) 34 میلی متر بوده است.

مدیر مرکز پیش‌بینی هواشناسی خوزستان گفت بارش باران امروز نیز در شهرهای شمالی وشرق استان ادامه ادامه خواهد داشت .

خبر دیگر از خوزستان اینکه، 8 تیم امداد و نجات برای امداد رسانی به خانوارهای سیل زده برخی از شهرستان‌های خوزستان اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به بارندگی و سیل در شهرهای بهبهان، خرمشهر امیدیه و آغاجاری گفت: در عملیات امداد و نجات گروه‌های اعزامی شهرهای امیدیه و آغاجاری 11خانوار در محاصره از سیل باتلاش نیروهای هلال احمر نجات یافتند.

ظاهری افزود: در این سیل به 20 خانوار مناطق دوگوش، کارخانه سیمان، جبور و دروازه فران در شهرستان بهبهان امداد رسانی شد.

وی گفت: در مناطق مولی و زمین شهری،کوی وروستای پل نو خرمشهر امداگران هلال احمر مشغول امداد رسانی هستند و به 34خانوار سیل زده در این مناطق امداد رسانی شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه بارندگی چند روز گذشته در مناطق مرکزی شادگان و دارخوین نیز به 7 خانوار خسارت وارد کرده است گفت:20  دستگاه چادر،50 تخته پتو ،20چراغ والور 200 متر نایلون پوششی،300 کیلوبرنج بین سیل زدگان توزیع شد.

بارندگی 48 ساعت گذشته در برخی شهرهای استان موجب جاری شدن سیل و طغیات رودخانه‌ها دراین مناطق شده است.

کردستان

مه گرفتگی و بارش برف وباران مناطق مختلف کردستان را سفید پوش کرد.

بارش سی‌سانتی متری برف امروز شهر بیجار، که به بام ایران معروف است را سفید پوش کرد

به گفته مهربانی رئیس اداره راه و ترابری بیجار، اکنون در محورهای ارتباطی این شهرستان تردد تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی افزود: از دیروز5 گروه برفروب در جاده‌های بیجار درحال فعالیت هستند و اکنون راه ارتباطی حدود بیست روستا در بخش کرانی مسدود شده است.

منبع: همشهری آنلاین