تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲

قوانین آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک برای انتخاب ۵نامزد نهایی و برنده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان در اسکار هشتادوهشتم اندکی تغییر کرده است؛ تغییری که می‌تواند برای همه هفتاد و چند فیلم ارسال‌شده به این بخش، هم تهدید باشد هم فرصت.


تا دوره گذشته تنها کسانی می‌توانستند برای انتخاب نامزدها و برنده اسکار بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان رای بدهند که همه فیلم‌ها را در اکران عمومی آمریکا دیده باشند اما امسال همه اعضای آکادمی در این رای‌گیری مشارکت می‌کنند و اینجاست که آوازه فیلمساز و سابقه او می‌تواند در جلب نظر رای‌دهندگان مؤثر باشد. از این نظر، اصغر فرهادی از بسیاری از حاضران در فهرست 76 فیلم ارائه‌شده به این بخش جلوتر است و بردن اسکار 2012 می‌تواند یک برگ برنده در دستان او و «گذشته» باشد.

از سوی دیگر، کنجکاوی برخی از اعضای آکادمی برای دانستن درباره مثلا نخستین نماینده سینمای عربستان در تاریخ اسکار می‌تواند به نفع «وجده» به کارگردانی حیفا المنصور باشد. مولداوی و مونته‌نگرو (به‌عنوان یک کشور مستقل) هم نخستین بار است به اسکار نماینده معرفی می‌کنند و سینمای پاکستان برای نخستین بار در 50 سال اخیر با «زنده باغ» به کارگردانی مشترک مینو گائور و فرجاد نبی در این رقابت شرکت کرده است. پاکستان پیش از این تنها در سال‌های1959و 1963 به اسکار نماینده معرفی کرده بود. سایت معتبر ایندی‌وایر که بیشتر در حوزه فیلم‌ها و سینمای مستقل مطلب و گزارش منتشر می‌کند، حدود 10روز پیش فهرستی از بخت‌های برتر قرار گرفتن در میان نامزدهای اسکار 2014 منتشر کرد که دیدن نام نماینده عربستان در صدر این فهرست جزو عجایب بود. ظاهرا سندروم کنجکاوی دامنگیر نویسنده این سایت هم شده و او وجده را بخت نخست نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان معرفی کرده است.

نکته اما برای سینمادوستان ایرانی حضور گذشته در میان 5 فیلم پرامید اسکار امسال است. فیلم اصغر فرهادی پس از نماینده‌های عربستان، دانمارک، بلژیک و شیلی در رده پنجم فهرست برگزیدگان ایندی‌وایر قرار گرفته و شاید امسال هم نامزد اسکار شود. کانادا، سنگاپور، استرالیا و ایتالیا در کنار رومانی، برزیل، کامبوج، آلمان و هنگ کنگ هم دیگر بخت‌های جدی حضور در میان نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان هستند.

برای اینکه بدانیم گذشته در فهرست اولیه 9فیلم برگزیده قرار می‌گیرد یا نه، باید تا نیمه‌های نخستین‌ماه سال جدید میلادی منتظر بمانیم. اواخر ژانویه 2014 و حدود یک هفته پیش از اعلام اسامی نامزدهای اسکار 2014، فهرست 5 اثر برگزیده بخش فیلم‌های خارجی‌زبان اعلام می‌شود. خوان اول برای گذشته، حضور در فهرست اولیه است و به‌نظر می‌رسد اگر قرار به انتخاب از میان 9فیلم باشد، می‌توان فرهادی و فیلمش را یکی از 5 نامزد نهایی دانست.