همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران در ۸ آذر به امامت آیت‌الله محمد امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 و توافقات صورت گرفته در این مذاکرات یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی از همان روز نخست امتحان خود را پس داد و گفت به دنبال خونریزی و ناامنی نیست، بلکه طرفدار امنیت و حامی مستعضفان و محرومان است. نظام جمهوری اسلامی علاوه بر این‌که در سی و چهار سال عمر خود این مساله را نشان داده است، در تاریخ هزار ساله‌اش نیز از نجابت خاصی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌که اسلام استفاده از سلاح هسته‌ای را جایز نمی‌داند همچنین مقام معظم رهبری فتوای بر حرام بودن این سلاح را داده‌اند ملت ایران به هیچ عنوان حاضر نیست که بر سر مظلومان بی‌گناه بمب بریزد.

وی با اشاره به آیات قرآن و حدیث معروف به حدیث سلمان خاطرنشان کرد: زمانی سلمان فارسی در کنار پیامبر(ص) نشسته بود، پیامبر(ص) دست خود را روی شانه سلمان قرار می‌دهند و می‌فرمایند که اگر علم در هر جای دنیا قرار داشته باشد افرادی از این نژاد به آن دست پیدا خواهند کرد. علاوه بر این بشارتی که در مورد ایرانیان داده شد، تاریخ ایران نیز چنین مساله‌ای را نشان می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «در مقابل بشارت و مارکی که قرآن کریم بر پیشانی ایران و ایرانیان زده است مارک‌های نیز بر پیشانی صهیونیست‌ها خورده است» اظهار کرد: مارکی که قرآن کریم بر روی پیشانی صهیونیست‌های می زند این است که آن‌ها ذلیل هستند. صهیونیست‌ها و مقامات اسراییلی حیواناتی تمام عیار هستند و مانند اوباش و ولگردها هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند، مردم بی‌گناه را از شهر خود بیرون می‌کنند و هر کجا که بتوانند از بین می‌برند و این خوی در زندگی سگی و خوکی‌شان است، مارک "ضربت علیهم ذلت" بر پیشانی آن‌ها خورده است. ذلت به معنای دارا بودن امکانات،‌ اسلحه و پول نیست، ذلالت معنایش این است که شما افرادی منفور‌،ذلیل،‌ بدبخت و پست هستید که در شهوت همچون خوک و در زندگی همچون سگی هار می‌باشید.

وی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: در شرایطی که شما جمهوری اسلامی را با این نجابت و اصالت و تمدن و اسلام و ولایت فقیه و رهبری که دارد باعث ناامنی منطقه و دنیا می‌دانید و علیه آن به تبلیغ می‌پردازدید، چهره کثیف و آلوده شما برای دنیا روشن شده است.

وی در ادامه خطاب به سرمداران جهان غرب نیز با بیان این‌که «نامی که از شما برده می‌شود تنها به چند نفر معدود محدود می‌شود» تصریح کرد: ملت‌های شما دشمن اسراییل هستند و شما با حمایت‌هایی که از اسراییل انجام می‌دهید تنها خود را به ذلت و بدبختی صهیونیست‌های بدبخت و ذلیل وصل می‌کنید.

امامی کاشانی با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی به هیچ وجه در فکر سلاح اتمی نیست و حرکتش تنها حرکتی بر اساس حق مشروع غنی‌سازی است» به تحرکات اخیر تیم دیپلماسی ایران اشاره کرد و گفت: این حرکت تاکنون دارای دو اثر مثبت وارزنده بوده است؛ نخستین تاثیر این حرکت نشان دادن اهداف تبلیغات دشمنان بود. این مذاکرات به دنیا نشان داد که ایران به دنبال انرژی هسته‌ای در حد صلح‌آمیز، دارویی و هم‌چنین کارهای علمی است. اکنون علی‌رغم هزینه‌های زیادی که دشمنان بر علیه ایران صرف کردند دنیا فهمیده است که آن‌ها دروغ می‌گویند دنیا می‌داند که هم اسراییل هم آمریکا و هم انگلیس و همه‌ آن‌هایی که در این مورد با یکدیگر همصدا می‌شوند نسبت به ایران دروغ می‌گویند و این دروغ‌شان نیز اکنون در دنیا واضح شده است.

وی با اشاره به توافقنامه اخیر ایران و کشورهای 1+5 با بیان این‌که «طرفین بندهایی از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا کرده‌اند و مطابق با این معاهده به توافق رسیدند» خاطرنشان کرد: هرچند آن‌ها می‌گویند که ما حق غنی‌سازی ایران را قبول نکرده‌ایم بلکه تنها این توافقنامه را قبول کرده‌ایم، اما زمانی که در معاهده مطرح می‌شود که همه می‌توانند از انرژی هسته‌ای استفاده کنند، همان‌طور که همه کشورها به جز تنها دو سه کشور این معاهده را امضا کرده‌اند، همه حق دارند که از انرژی هسته‌ای استفاده کنند. حال چرا آن‌ها می‌گویند ما از این حق محروم هستیم؟

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد راهبرد نرمش قهرمانانه گفت: مقام معظم رهبری با بیان مطالب مختلف در این مورد همواره در همه امور به هدایت‌،راهنمایی و حمایت از این اقدام پرداختند. اکنون مسلم است که توافقنامه اخیر گام نخست است، با توجه به این‌که عهدشکنی‌ها از طرف مقابل بسیار است و هرچند آن‌ها پیمان‌های زیادی را می‌شکنند و توجهی به هیچ پیمان و عهدی ندارند در داخل کشور ما صفا و صمیمت وجود دارد. مذاکرات اخیر نشان داد که حق چیست و هم‌چنین معاهده ان پی تی را بر همگان روشن کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تحریم‌های تحمیلی بر علیه ایران نیز اظهار کرد: پس از توافقات اخیر دیوار این تحریم‌ها شکسته شد و دیگر آن‌ها نمی‌توانند برای اعمال تحریم‌ها توجیهی داشته باشند.

وی با اشاره به اظهارات برخی از مقامات آمریکا و غرب مبنی بر این‌که ایران به دلیل فشار تحریم‌ها پای مذاکره آمده است تصریح کرد: عزت و اقتدار ایران براساس معنویات است نه براساس مادیات. دنیای شما مادی است و اصالت به ماده می‌دهید، ولی اسلام اصالت را به روح و اندیشه و معنویت می‌دهد.

وی با اشاره به نقش اقتصاد در کشور و فشار تحریم‌های بر مردم ادامه داد: این فشارها بدان معنا نیست که آن‌ها بتوانند بگویند ایران با تحریم‌ها بر سر میز مذاکره برگشت.

وی در پایان خطبه دوم با بیان این‌که اقتدار ایران بر دوش ملت عالم، پایبند به دین و اخلاق ایران است اظهار کرد: امیدوارم دولت محترم بتواند در تمام امور قی عمل کند و به ویژه مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

به گزارش ایسنا، امامی کاشانی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته نیز با اشاره به سالروز شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: امام سجاد(ع) در عصری فاقد اخلاق زندگی می‌کرد. ایشان زوایه ولایتی خود را در ارتباط با اخلاق بیشتر به کار برد و از این طریق برای خدمت به مردم وارد شد.

وی با بیان این‌که «ولایت دارای چهار مرتبه است» خاطرنشان کرد: نخستین مرحله ولایت تصرف در عالم طبیعت است. خداوند متعال به ولی خود که دارای مقام عصمت است طبعیت را می‌دهد و کرامات ائمه هدی و اولیای خدا از این ولایت تکوینی نشات گرفته است. دومین مرحله ولایت در مقام تشریح است. این مرحله به معنای تبیین احکام اسلام است که خداوند به وسیله پیامبرش این وظیفه را به اهل بیت واگذار کرد. سومین مرتبه ولایت، ولایت از نظر بیان اخلاق و مقتدا بودن در اخلاق و اسوه بودن در روش‌های جامعه اسلامی است. چهارمین مرتبه از ولایت، ولایت در مقام حکومت و تنظیم امور کشور و جامعه اسلامی است. حضرت سجاد(ع) مانند امام حسین(ع) و ائمه دیگر از این مرحله از ولایت محروم بودند.

وی با اشاره به دوران امامت امام سجاد(ع) با بیان این‌که «ایشان عمدتا بر مساله اخلاق تمرکز می‌کردند» خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که امام زین‌العابدین در عصر آشفته‌ای زندگی می‌کرد که در آن بنی‌امیه همه چیز حتی قرآن را به نفع خود مصادره کرده بود عمدتا بر روی مساله اخلاق متمرکز بود. حضرت سجاد(ع) در آن بحران اخلاقی وظیفه پررنگ و سنگینی داشت که انسان‌ها را به خدا ارتباط دهد.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که «صحیفه سجادیه مملو از دعاهایی برای ارتباط با خداوند است» به بخش‌هایی از این کتاب اشاره کرد و گفت: حضرت سجاد(ع) در بخش‌های از دعاهای خود از خداوند متعال خواستار عفت هستند.

وی با بیان این‌که «عفت حالتی برای نفس انسانی است» ادامه داد: عفت حالتی از نفس انسانی است که به واسطه آن انسان از هوای نفس دوری می‌کند، عفت نقطه اعتدالی است میان افراط و تفریط.

وی با اشاره به روز نیروی دریایی ارتش نیز ضمن تشکر از پرسنل،‌فرماندهان و سربازان نیروی دریایی ارتش برای همه این افراد از خدای متعال ای توفیق مسالت کرد.

منبع: همشهری آنلاین