گروه بورس: همزمان با قیمت‌گذاری و عرضه سهام ایرالکو، ارزش بورس تهران با دو هزار میلیارد ریال افزایش به 44 هزار میلیارد ریال رسید.

به این ترتیب ارزش بورس تهران برای نخستین بار پس از 3 سال از مرز 45 میلیارد دلار گذشت. پیش از این، عرضه سهام مس و فولاد ارزش بورس را از مرز 40میلیارد دلار عبور داده بود.

عرضه ایرالکو

روز گذشته 5 درصد از سهام شرکت ایرالکو از طرف سازمان خصوصی‌سازی برای فروش در بورس عرضه شد که در پایان 4درصد سهام این شرکت با موفقیت به فروش رفت.

این اولین برگ از برنامه خصوصی‌سازی دولت در سال 86 بود که بر مبنای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 انجام می‌شد. پیش از این سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته در اولین گام سهام شرکت ملی صنایع مس و در دومین گام سهام فولاد مبارکه اصفهان را عرضه کرده بود.

سومین گام

غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی درباره سومین گام خصوصی‌سازی سهام دولتی در بورس گفت: عرضه سهام شرکت ایرالکو با موفقیت انجام شد و ما از این واگذاری راضی هستیم. وی افزود: هر سهم شرکت ایرالکو به قیمت 1200 تومان به فروش رفت.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت تعیین شده راضی‌کننده بوده است یاخیر گفت: این قیمت به نرخ کارشناس بسیار نزدیک بود ضمن این که ما در مورد قیمت سختگیری زیادی نداریم و چنانچه مانند قضیه مپنا تفاوت قیمت فاحشی وجود نداشته باشد، سهام را واگذار خواهیم کرد.

رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی در مورد دیگر واگذاری‌های این سازمان در روزهای آتی گفت: طبق برنامه هفته آینده سهام سیمان دشتسان در بورس عرضه می‌شود و پس از آن شرکت فولاد خوزستان در بورس واگذار خواهد شد.

به گفته کرد زنگنه، سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال جاری تاکنون سهام 30شرکت را به بخش خصوصی فروخته است. وی تصریح کرد: این میزان واگذاری سهام در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تاکنون بی‌سابقه بوده است.

میزان سهام به فروش رفته

علی صحرایی ناظر معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار هم ضمن اعلام خبر موفقیت‌آمیز بودن عرضه سهام ایرالکو گفت: تعداد 7 میلیون سهم شرکت آلومینیوم صنعتی ایران (ایرالکو) معادل 4درصد از سهام این شرکت به قیمت هر سهم یک هزار و 200 ریال به فروش رفت.

به گفته وی، این تعداد سهام در میان تمام ایستگاه‌های معاملاتی در سراسر کشور تقسیم شد. صحرایی تأکید کرد: یک درصد باقی مانده از سهام ایرالکو در روزهای آتی روی میز فروش خواهد رفت.

لحظه به لحظه بازار

روز دوشنبه بلافاصله پس از اعلام پذیرش دستورهای خرید، حجم بالایی از تقاضا پشت نماد ایرالکو ایستاد.

طبق این گزارش در دقایق اولیه پذیرش دستورهای خرید، کارگزاران بورس روی محدوده قیمتی980 تا 990 تومان سفارش‌های خود را روی میز کارگزار فروشنده قرار دادند، اما حجم تقاضا به گونه‌ای بود که لحظاتی پس از پایان زمان عرضه سهام ایرالکو و فروش 4 درصد آن روی قیمت 1200 تومان، صفی طولانی روی قیمت یک‌هزار و 224 تومان برای خرید سهام این شرکت تشکیل شد. به نظر می‌رسد، در صورت عرضه دوباره قیمت سهام ایرالکو بازهم افزایش یابد.