گروه سلامت: وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوادث غیرعمدی به عنوان یک خطر تهدیدکننده جدی برای نظام سلامت در جهان، سالانه جان پنج میلیون نفر را می‌گیرد.

کامران باقری لنکرانی در افتتاحیه همایش بین‌المللی جامعه ایمن که روز دوشنبه برگزار شد، افزود: سالانه به‌علت جراحات ناشی از تصادفات  ۱۱۳ میلیون سال عمر ازبین می‌رود و این از دست رفتن سال‌های عمر، بیشتر در کشورهای فقیر اتفاق می‌افتد. 

وی خاطر نشان کرد: پس از 5 سال متوالی که شاهد افزایش  ۱۱ درصدی میزان حوادث جاده‌ای در کشور بودیم، سال گذشته در یک اتفاق نادر و بی‌نظیر و به‌رغم شماره گذاری یک میلیون وسیله نقلیه جدید، شاهد کاهش این رقم بودیم. 

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تحقق پژوهش‌های بومی در خصوص جامعه ‌ایمن، گفت: نسخه هیچ کشوری صددرصد مناسب کشوردیگری نیست و هر کشوری باید با توجه به شرایط بومی خود دراین خصوص مدل‌سازی کند. 

در اولین کنفرانس جهانی جامعه ایمن مباحثی همچون طرح پیشگیری از حوادث برمبنای الگوی جامعه ایمن مورد بحث قرار می‌گیرد.

محورهای این طرح عبارتند از: پیشگیری ازحوادث مبتنی بر ایجاد یک جامعه متکی بر همکاریهای بین بخشی، مشارکت مردم و دخالت مسئولان محلی.

سوانح در واقع بخشی از بهایی است که انسان به ازای پیشرفت و تکنولوژی می پردازد که علل مشخص و متفاوتی دارد و پیشگیری از آن مستلزم توجه به شبکه علیتی آن می باشد. 

وجود نقاط حادثه خیز در جاده ها، عدم رعایت مقررات توسط رانندگان، نقص فنی خودروها و از همه مهمتر فقدان آگاهی، نگرش، عملکرد صحیح و در یک جمله عدم رشد فرهنگ ترافیکی، همگی عواملی هستند که باعث شده روز به روز شاهد افزایش حوادث دلخراش و عوارض ناشی از آن، ازجمله مرگ و میر، معلولیت، بیکاری، خسارات مالی و اشغال هزاران تخت بیمارستانی باشیم.

سیاست مرکز مدیریت بیماریها (اداره پیشگیری از سوانح و حوادث ) جهت پیشگیری از حوادث مبتنی برالگوی جامعه ایمن و استفاده از توان و همیاری ارگانها و سازمانهای دیگر با همکاری و هماهنگی بین بخشی در پیشبرد اهداف پیشگیری از حوادث است و  در این خصوص طرح مداخله ای برنامه جامعه ایمن در بعضی شهرستانها به صورت پایلوت در حال اجرا است.

در این برنامه ابتدا سوانح و حوادث یک سال گذشته جمع آوری شده و بعد از آنالیز و تعیین بیشترین سانحه منجر به آسیب ، برنامه مداخله ای تدوین و اجرا می شود تا حادثه به کمترین میزان خود برسد.

دکتر علیرضا مغیثی رییس اداره سوانح و حوادث غیرمترقبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره همایش جامعه ایمن این طور توضیح می‌دهد: این کنفرانس به‌منظور آشنایی با ارتقای سطح آگاهی در مورد ایمنی ترافیک،تبادل اطلاعات و تجارب در سطح ملی و منطقه‌ای، و گسترش برنامه‌های جامعه ایمن  به عنوان یک الگوی موفق در جامعه برگزار می‌شود.

وی، ایمنی در تردد، ایمنی در منزل ، پیشگیری از خودکشی و خشونت، ایمنی در حوادث غیرمترقبه، پیشگیری از حوادث در کودکان و ایمنی در کار را از موضوعات مورد بحث در این کنفرانس اعلام می‌کند و با بیان اینکه حوادث در ایران در بالاترین رتبه دنیا قرار دارد، می‌گوید: سالانه  ۲۸ هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی در کشور کشته و حدود 600 هزار نفر مجروح می‌شوند.  52 درصد علت فوت بر اثر حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران است که استفاده از کلاه ایمنی را رعایت نمی‌کنند و  57 درصد نیز به دلیل ضربات مغزی است.

وی بااشاره به اینکه سالانه شش میلیارد دلار خسارت ناشی ازحوادث ترافیکی در کشور است، می‌افزاید: حوادث در کشور باعث از دست رفتن یک میلیون و 022 هزار سال عمر مفید می‌شود و اگر افراد قوانین و مقررات را در پیشگیری از حوادث رعایت کنند،  022 هزار سال عمر مفید برای جامعه بازگردانده می‌شود. 

شانزدهمین کنفرانس جامعه جهانی ایمن با مشارکت شهرداری تهران از 21 تا 23 خرداد ماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می شود و شهردار تهران در آخرین روز برگزاری این کنفرانس، پرچم کشور نیوزلند را به نماینده این کشور به عنوان میزبان بعدی برگزاری کنفرانس اهدا می کند.