گروه شهری: به‌مناسبت هفته محیط‌زیست، اولین تالار گفت‌وگوی محیط‌زیست شهری با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، هادی حیدرزاده، مشاور محیط زیست شهردار تهران و معصومه ابتکار عضو شورای سوم شهر تهران افتتاح شد.

در این مراسم، شهردار تهران با اشاره به اهمیت محیط‌زیست گفت: توجه به ترویج فرهنگ زیست‌محیطی شهروند امری بسیار مهم است که شهرداری نیازمند ایجاد آن است.

وی ضمن بیان این‌که، شهرداری تهران باید از نهادی خدماتی به سازمانی اجتماعی تبدیل شود، افزود: این امر میسر نمی‌شود، مگر آن‌که شهروندان با مشارکت معناداری به کمک شهرداری بیایند.

شهردار تهران با اعلام این‌که، متأسفانه افکار عمومی به شهرداری بی‌اعتماد است اظهار داشت: چگونه می‌توان مردم را برای مشارکت طلبید درحالی‌که اعتمادسازی انجام نگرفته است؟

وی از سه موضوع ناپسند در ساختار شهرداری به‌عنوان آفت‌های جدی این نهاد یاد کرد و گفت: تعارف، تبانی و تقصیر موضوعاتی است که در کارآمدی شهرداری خلل به‌وجود آورده است.

شهردار تهران برای ترغیب شهروندان به مشارکت بیشتر در حوزه‌های مختلف ازجمله محیط‌زیست را منوط به 4 ویژگی دانست و گفت: عقلانیت، اعتدال، کارآمدی و ارزشگرایی، همواره باید فراروی مدیران شهرداری قرار گیرد و درواقع این 4 ویژگی باید سرلوحه کار شهرداری تهران باشد.

معصومه ابتکار، عضو شورای سوم شهر تهران نیز در این مراسم، با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های غیردولتی گفت: باید به ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد اعتماد کنیم. بی‌تردید آنان چشم بینای جامعه هستند. 

وی با اشاره به تشکیل معاونت محیط‌زیست در شهرداری تهران به‌عنوان یک ضرورت گفت: در سال‌های گذشته، به‌ویژه در سال 81، محیط‌زیست، به‌عنوان بزرگترین معضل شهر تهران، زندگی شهروندان را تهدید می‌کرد، اما با حمایت صورت گرفته در طول سال‌های گذشته، به‌ویژه مدیریت فعلی شهرداری تهران این امر روندی بهتر به خود گرفته است.

ابتکار افزود: ارتقاء جایگاه محیط زیست در دستور کار شهرداری است و این نهاد به‌صورت جدی به مقوله محیط‌زیست توجه دارد تا شهری سالم برای شهروندانش فراهم آورد.

در ابتدای مراسم، تعدادی از کودکان در حرکتی نمادین در قالب طرح همیاران محیط‌زیست با اجتماع در محل تالار گفت‌وگوی محیط‌زیست شهری، آمادگی خود را برای ایجاد شهری سالم اعلام کردند.

گفتنی است، تالار گفت‌وگوی محیط‌زیست شهری در بوستان نظامی گنجوی، در خیابان توانیر، واقع شده‌است.