پنجشنبه‌شب تعداد زیادی از هواداران و علاقه‌مندان رهبر سابق آفریقای جنوبی در میدان لیستر لندن گرد هم آمده بودند تا تازه‌ترین روایت سینمایی از این چهره محبوب را کنار اعضای خانواده، هنرمندان و چهره‌های سرشناس به تماشا بنشینند. اما آنچه مراسم را تحت‌تأثیر قرار داد، اعلام خبر مرگ نلسون ماندلا در پایان نمایش «ماندلا: راهی طولانی تا آزادی» بود.


به گزارش گاردین، زینزی ماندلا نخستین کسی بود که حین تماشای فیلم از مرگ پدر 95ساله‌اش باخبر شد گرچه اجازه نداد تا پایان مراسم کسی از آن خبردار شود. زینزی پیش از آغاز اکران راهی طولانی تا آزادی ساخته جاستین چدویک گفته بود: او 5سال دیگر 100ساله می‌شود و کاملا ضعیف شده است. امیدوارم در آینده پدرم را بیشتر ببینیم و خبرهای زیادی از او بشنویم.

پس از پایان نمایش، ادریس البا بازیگر نقش ماندلا و هاروی وینستین تهیه‌کننده فیلم روی صحنه رفتند و از حاضران خواستند به احترام نلسون ماندلا یک دقیقه سکوت کنند. البا کمی بعد یک بیانیه به یاد مرگ ماندلا منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: چه افتخاری بزرگ‌تر از اینکه جا پای یک مرد بزرگ بگذارم؛ کسی که به جنگ نابرابری‌ها رفت، سدها را شکست و در مقابل دیدگان مردم جهان در عرصه دفاع از حقوق بشر به یک قهرمان تبدیل شد.

اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا هم که در این مراسم حضور داشتند، در سخنانی کوتاه با اعضای خانواده و دوستان نلسون ماندلا اظهار همدردی کردند. یکی از حاضران هم شهروندی 30ساله از آفریقای جنوبی بود که برای تماشای سرگذشت زندگی رهبر فقید سیاهان آفریقا به لندن آمده بود. او گفت: وقتی خبر مرگ نلسون ماندلا را شنیدم، 10دقیقه گریه کردم.

زندگی پرفراز و نشیب نلسون ماندلا چنان لحظه‌های ماندگار و شگفت‌انگیزی داشت که در سال‌های اخیر موضوع فیلم‌های سینمایی و مستند شد. غیراز ماندلا: راهی طولانی تا آزادی که این روزها در سینماهای سراسر جهان روی پرده رفته و مرگ ماندلا می‌تواند به فروش بیشتر آن کمک کند، حداقل می‌توان به 4فیلم دیگر با موضوع بزرگ‌ترین مبارز دوران نژادپرستی اشاره کرد. درام 139دقیقه‌ای راهی طولانی تا آزادی براساس زندگینامه ماندلا ساخته شده و ویلیام نیکلسن فیلمنامه آن را نوشته است. نومی هریس و تری فتو دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مورگان فریمن در فیلم سینمایی «شکست‌ناپذیر» نقش ماندلا را ایفا کرد؛ فیلمی به کارگردانی کلینت ایستوود که براساس کتاب «بازی با دشمن: نلسون ماندلا و مسابقه‌ای که یک ملت را شکل داد» تولید شد. فیلم روایتی است از نقش پیروزی تیم ملی آفریقای جنوبی در جام جهانی راگبی1995 پس از دوران آپارتاید. فریمن دیروز پس از اعلام خبر مرگ ماندلا در پیامی چنین گفت: دنیا امروز یکی از غول‌های واقعی یک قرن اخیر را از دست داد. نلسون ماندلا یک قدیس و قهرمانی واقعی بود برای همه آنها که به آزادی و ارزش انسان احترام قائلند.

ترنس هوارد سال2011 نقش ماندلا را در فیلمی به نام «وینی» بازی کرد. داستان فیلم درباره وینی ماندلا همسر سابق محبوب‌ترین سیاهپوست 5دهه اخیر جهان است و نقش وینی را هم جنیفر هادسن ایفا کرده است. وینی نخستین‌بار در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و اندکی بعد روی پرده سینماهای آمریکا و دیگر نقاط دنیا رفت.

ماندلا از 1962 تا 1990 در زندان‌های رژیم آپارتاید بود و همین مدت طولانی دستمایه ساختن فیلم‌ها و مستندهای زیادی شد؛ ازجمله «بدرود بافانا» که نسخه ویدئویی آن در ایالات متحده با نام «رنگ آزادی» به بازار آمد. این فیلم به کارگردانی بیلی اوگوست تولید شده و جوزف فاینس، دنیس هایسبرت و دایان کروگر نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده‌اند. بدرود بافانا روایتی است واقعی از یک زندانبان نژادپرست که همنشینی او با ماندلا تأثیری عمیق بر زندگی‌اش گذاشت. آنها که دوست دارند بیشتر درباره زندگی و فعالیت‌های اجتماعی ماندلا بدانند، می‌توانند مستند شبکه PBS را هم تماشا کنند؛ فیلمی به نام «راه طولانی نلسون ماندلا» که شامل تصاویر واقعی و گفت‌وگوهای قدیمی از رهبر سیاهپوستان آفریقای جنوبی است.