به گزارش همشهری آنلاین، شهرداری تهران در اواخر سال 1389 با هدف گشایش گره ترافیکی ورودی غرب، پروژه احداث پلهای غیر همسطح بزرگراه محمد علی جناح و شیخ فضل الله نوری را در دستور کار خود قرار داد.
این پل در تنظیم و تقسیم سفرهای ورودی و خروجی آزاد راه تهران - کرج و همچنین تسهیل رفت و آمد در خیابانهای آزادی، صادقیه، اکباتان و بزرگراههای تهران - کرج، جناح، شیخ فضل الله نوری و یادگار امام (ره) تاثیر دارد.
مشخصات فنی:
این پروژه شامل اجرای 2 دستگاه پل اصلی قوسی به طول 248 متر و مساحت 12 هزار و 750 مترمربع و نیز 4 دستگاه پل جهتی به مساحت 9 هزار و 342 مترمربع در 3 سطح بر روی پایههای بتنی است که در کنار این مجموعه پلها، 50 هکتار محوطهسازی نیز صورت میگیرد. پلهای اصلی دارای 20 پایه بوده و پلهای جهتی 27 پایه خواهند داشت.
جنب افزایش عرض عبور تقاطع خیابان محمدعلی جناح با بزرگراه شیخ فضلالله نوری، ترافیک در اتوبان کرج- تهران کاهش مییابد. از سوی دیگر امکان افزایش دسترسیها به مناطق قبل از ورود به این تقاطع، با تعبیه 2 پل اصلی به همراه کندروها و 8 رمپ و لـوپ مناسـب فراهم شده است.
پلهای تقاطع شیخ فضل الله نوری -جناح با استفاده از تکنیک پلهای صندوقههای بتنی پیش ساخته، ساخته شده است.
سازه نمادین پل
این پل تنها یک سازه مهندسی و یک پروژه عمرانی صرف نیست چرا که این پلها دارای یک هویت هنری برای شهر است و با توجه به اینکه جزو معدود پلهای چند سطحی تهران و کشور است میتوان از آن به عنوان سازهای نمادین یاد کرد.
پل غیرهمسطح محمد علی جناح- شیخ فضل الله نوری در هجدهم اردیبهشت ماه سال 1392 و در زمان مدیریت محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران افتتاح شده است.