گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: پس از گذر از روزهای گرم نخستین روزهای پاییز، همه چشم به آذرماه دوخته‌ بودند تا ببینند آیا بارش‌های سنگین از راه می‌رسند یا نه؟

این اتفاق افتاد و حالا 20روزی می‌شود که بارش‌های برف و باران اغلب شهرهای کشور، به‌خصوص شهرهای شمال، شمال‌غرب و غرب را فرا گرفته است. این بارش‌ها در پاره‌‌ای از زمان‌ها آنقدر سنگین شد که بسیاری از راه‌ها را مسدود کرد؛ چه راه‌های بین‌شهری و چه راه‌های روستایی و این مسئله وظیفه راهداران، هلال‌احمر و پلیس‌راه را خیلی سنگین کرد. البته تازه زمستان از راه رسیده و این افراد در قالب طرح زمستانی کار سختی‌ را پیش‌رو دارند. در این بین دست برخی از ماموران هم حسابی خالی است و کارشان سخت‌تر. اگر در شهرها خیلی زمان لازم است تا برف حسابی روی زمین بنشیند، در عوض در گردنه‌ها و راه‌های کوهستانی انباشته‌شدن برف روی سطح جاده خیلی زمانبر نیست و هرچقدر هم تلاش شود، راه کوهستانی بسته می‌شود. همین می‌شود که ماموران پلیس‌راه، طی چند وقت اخیر دائما هشدار می‌دهند که مردم از سفرهای غیرضروری بپرهیزند یا اگر ناچار هستند با خودروی مجهز راهی سفر شوند، وگرنه اگر به هوای اینکه حال جاده هم مثل حال خیابان ‌است، دل به جاده بزنند هیچ بعید نیست که در راه‌مانده شوند.

رئیس پلیس راه کشور هم با ذکر توصیه‌هایی به رانندگانی که قصد تردد از محورهای برفگیر را دارند، تاکید می‌کند که برخی محورها مانند کرج- چالوس، همدان- کرمانشاه، سنندج- کرمانشاه‌ و پونل- خلخال با آغاز بارش برف لغزنده و البته خطرناک می‌شوند. سردار سرتیپ محمدرضا مهماندار به خبرنگار همشهری ‌می‌گوید: «آمار نشان می‌دهد که با آغاز بارش‌های اخیر تعداد واژگونی اتوبوس‌های بین‌شهری افزایش یافته است». وی در پاسخ به این سؤال که طی مدت اخیر سوانح اتوبوس‌های بین‌شهری گاهی به‌خاطر نقص نفی بوده، در این زمینه پلیس چه اقداماتی انجام داده است، می‌گوید: «به‌هر حال پس از 2مرحله کنترل توسط مدیران فنی، پلیس‌راه ‌هم‌ تمامی رفتار رانندگان مثل سرعت، ساعت کارکرد و نقص فنی یا ایمنی را در طول مسیر و در پاسگاه‌های پلیس راه بررسی می‌کند». در عین حال وی از مردم درخواست می‌کند که پلیس راه را در این زمینه یاری کنند؛ «چنانچه مسافران مورد مشکوکی را مشاهده کردند بلافاصله به پلیس راه‌های مستقر در محورها اطلاع داده یا به شماره تلفن‌های درنظرگرفته شده اعلام کنند.» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهور ناجا نیز نام چند محور را می‌آورد که با آغاز بارش برف ممکن است بسته شوند و بنابراین می‌خواهد که مسافران برای تردد از این محورها حساسیت بیشتری به خرج دهند؛ «محورهای کرج- چالوس، پونل- خلخال، بروجرد- اراک در محدوده گردنه زالیان، تهم- زنجان، سنندج- همدان، فارسان- کوهرنگ در محدوده گردنه چری و شاه‌منصوری، همدان- کرمانشاه در محدوده گردنه اسدآباد و محور زنجان- دندی با آغاز بارش‌ برف و کولاک برای چند ساعت هم که شده بسته می‌شوند، پس مسافران از تردد غیرضروری در این مسیرها هنگام بارش خودداری کنید. چنانچه‌ سفری واجب داشتند قبل از حرکت خودرو را مجهز کرده و از وضعیت راه‌ها از طریق سایت راهور120 یا شماره تلفن‌های 141و 88255555 کسب اطلاع کنند.» سرهنگ محمدحسین حمیدی لغزندگی مسیر را بیشترین عامل تصادفات بین‌شهری در زمان بارش‌های آذرماه عنوان می‌کند. وی همچنین اعلام می‌کند: «در نیمه دوم آذرماه محورهای پونل- خلخال، تکاب- ایرانخواه، زنجان- طارم، خرم‌آباد- پل‌زال و شمشک- دیزین برای مدت زیادی به‌خاطر بارش برف بسته شدند». البته علت بسته‌شدن محور خرم‌آباد- پل‌زال تخریب بخشی از یکی از تونل‌های این آزاد راه اعلام شد. اما سرهنگ حمیدی می‌گوید که این اتفاق هم به‌خاطر بارندگی رخ داده است. گفتنی است یک‌باند این محور تا دیروز بعد از ظهر همچنان مسدود بود.

مسدود شدن راه‌ها به خاطر کمبود امکانات راهداری

چالدران در آذربایجان‌غربی، ورزقان واهر در آذربایجان‌شرقی و بلده در مازندران از جمله مناطقی هستند که اغلب پس از بارش برف راه‌های روستاییان آنها مسدود می‌شود. اما نکته اینجاست که با وجود این، امکانات راهداری این مناطق سردسیر اصلا تناسبی با میزان بارش برف و میزان راه‌های روستایی آنها ندارد. فرماندار شهرستان چالدران در همین خصوص به ایسنا گفت: «ارتفاع برف شهر در شنبه به 60سانتی‌متر رسید و تمام راه‌های روستایی مسدود شد اما ماشین‌آلات راهداری برای بازگشایی مسیرها بسیار کم بود». در استان آذربایجان‌شرقی رضا صدیقی، فرماندار شهرستان اهر نیز از کمبود امکانات برف‌روبی گلایه کرد و دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بیش از 60 درصد راه‌های روستایی شهرستان اهر بسته بوده و امکانات و ماشین‌آلات موجود شهرستان جوابگوی خیل راه‌های مسدود شده روستایی نیست.» همه راه‌های بخش بلده طبق آماری که بخشدار آن اعلام کرد از توابع شهرستان نور هم طی چند روز گذشته مسدود بودند و در این میان بسیاری از روستاییان با نبود سوخت وسایل گرمایشی در سرما مواجه شدند؛ این در حالی بود که بازگشایی مسیرها به کندی پیش رفت.