تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵

جمیل علیزاده شایق*: سال گذشته معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که حداکثر نیاز کشور به واردات برنج در سال 1385 معادل 500 هزار تن است.

این در حالی بود که در همان زمان مسئولان  انجمن برنج ایران حداکثر نیاز کشور به واردات برنج را نهایتا 400 هزار تن برآورد کرده بودند.

در این میان میزان واردات رسمی برنج از سوی مبادی رسمی کشور از سوی گمرک ایران طی سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن اعلام شده است که البته باید این رقم را با احتساب واردات غیر قانونی و قاچاق برنج معادل 10 تا 15 درصد بیشتر از رقم اعلام شده دانست.

در این میان طی هفته گذشته نیز مدیر کل دفتر برنج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که میزان واردات برنج در سال گذشته 3 برابر نیاز داخلی کشور بوده است.

جالب است به این اظهار نظرها ، نظر وزیر جهاد کشاورزی در جلسه مورخ 21 خرداد سال گذشته را نیز اضافه کنیم که بر اساس آن محمدرضا اسکندری در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مجلس در خصوص زمان قطع واردات برنج به کشور ، سال 1387 را نقطه قطع واردات برنج به کشور دانست.

این در حالی است که این پاسخ وزیر جهاد کشاورزی را با فرض پذیرش مصرف سرانه سالانه 36 تا 37 کیلوگرم در کشور ، می‌توان درست ارزیابی کرد.  مسئولان وزارت بازرگانی هم‌اکنون میزان مصرف سرانه برنج در کشور را سالانه معادل 40 تا 42 کیلوگرم عنوان می‌کنند.

ناگفته نماندکارخانه‌داران شالیکوبی به کرات اعلام می‌کنند که انبارهایشان پر از شالی است و به دلیل نداشتن مشتری، رغبتی به تبدیل آن ندارند، به خصوص اینکه نگهداری برنج سفید در هر انباری، بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است چرا که حتی در شرایط مناسب هم نگهداری برنج در انبار بیش از 10 تا 12 ماه امکان‌پذیر نیست.

با نگاهی به آمار اعلام شده می‌توان به راحتی دریافت نه تنها میزان واردات برنج در آغاز دهه 80 کاهش نیافته است، بلکه روند افزایشی را نیز طی می‌کند.

اعضای شورای اقتصاد در برابر منطق انجمن برنج ایران، با سرسختی بر اعلام بی‌موقع و دیرهنگام نرخ خرید تضمینی در ارقام پرمحصول برنج پافشاری می‌کند و زمانی هم که بالاخره جدول نرخ تصویبی اعلام می‌شود، مشخص می‌شود که ارقام اعلام شده بعضا حتی در سطح 100 هکتار هم کشت نمی‌شوند و در عوض ارقام تازه معرفی شده از سوی مرکز تحقیقات برنج  از قلم افتاده‌اند.

این در حالی است که نرخ‌های اعلام شده هم‌اکنون مانند نرخ‌های سال گذشته هستند، آن هم بدون احتساب نرخ تورم سالانه.

این جاست که باید پرسید چرا مسئولان در زمینه‌های اجرایی مربوط به مقوله برنج با یکدیگر هماهنگ نیستند و چرا اظهار نظرهای وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تلاش دولت برای نیل به خودکفایی در تولید این محصول مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟

در واقع باید پرسید چرا هیچ یک از مسئولان، کشاورزان و حتی کارشناسان و دست‌اندرکاران تولید محصولات کشاورزی هنوز هم بحث نیل به خودکفایی در تولید برنج را جدی نگرفته‌اند؟

*دبیر انجمن برنج ایران