گروه اجتماعی: ۲ روز پس از آنکه رئیس پلیس راهور اعلام کرد اگر عیوب اتوبوس اسکانیا رفع نشود، شماره‌گذاری نمی‌شود، سازنده این اتوبوس‌ها در ایران گفت: پلیس بگوید اتوبوس‌ها چه ایرادی دارند تا برطرف کنیم.

این نخستین بار نیست که این جدال کلامی بین پلیس و خودروسازان شکل می‌گیرد. تاکنون بارها بر سر انواع خودروی تولید داخلی مانند پراید، پژو، وانت پیکان و نیسان بین پلیس و خودروسازان برسر شماره‌گذاری بحث پیش آمده است. بحث‌هایی که گاهی پای دولت را نیز به میان کشیده و درنهایت با تغییر تعریف استاندارد خودروهای وطنی باز مجوز شماره‌گذاری گرفته‌اند. اما این بار پای خودروهای حمل‌ونقل عمومی به میان این جدال باز شده است.

چهارشنبه گذشته سردار اسکندر مؤمنی، فرمانده پلیس راه با تأکید بر ضعف سیستم برق‌رسانی و بدنه اتوبوس اسکانیا، به مهلت پلیس برای رفع ایراد تا بهمن اشاره کرد و گفت: پرونده اسکانیا در دادگاه مفتوح است و با قید وثیقه آزاد هستند، اگر عیوب رفع نشود، شماره‌گذاری نمی‌شود. ‌شهریور امسال تصادف 2 اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران - قم نام این اتوبوس را بر سر زبان‌ها انداخت. در آن تصادف 44 نفر از هموطنان در آتش سوختند.

داستان از این قرار بود که یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود، به‌علت ترکیدگی لاستیک از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد کرد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل شد و با یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود به‌صورت رخ به رخ برخورد کرد. هر دو اتوبوس بر اثر حادثه دچار حریق شدند. از آن تاریخ اخبار تصادف اسکانیا بیشتر مورد توجه قرار گرفت تا جایی که اعلام شد: این اتوبوس بالاترین میزان کشته را در حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به خود اختصاص داده است.

اما اکنون کارخانه عقاب‌افشان، تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران گفته که پلیس ایرادات اتوبوس‌ها را اعلام نکرده است. محمود براتی از مدیران این کارخانه گفت: در گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها، آیتم‌هایی که قرار است ما رفع کنیم، به‌صورت فنی و دقیق مطرح نشده است، ‌نمی‌دانیم باید چه جزئیاتی را از موارد مطرح‌شده درباره مخزن سوخت، باتری و پروفیل بدنه تغییر دهیم. پلیس به‌صورت کلی مواردی را برای ما تعریف کرده و این در حالی است که در اجرای این موارد همه تأییدیه‌های سازمان استاندارد را اخذ کرده‌ایم؛ اگر سیستم‌های مذکور مشکلی دارد پس چرا سازمان استاندارد آنها را تأیید کرده است؟

گفتنی است سازمان استاندارد 36مورد از استانداردهای لازم برای خودروهای سنگین را تعریف کرده و شرکت‌های تولیدی موظف به رعایت آن هستند. مواردی که مدیر کارخانه عقاب معتقد است آنها را در تولیداتشان رعایت می‌کنند و از همین رو اتوبوس‌اسکانیا توانسته تأییدیه استاندارد را دریافت کند.در همین حال فرمانده راهور ناجا درباره ایرادات اتوبوس‌های اسکانیا گفت: موضوع ایمنی خودروهای اسکانیا از چند منظر مورد بحث است که یکی از آنها نقص جدی در سیستم برق‌رسانی آن است. ایراد جدی در سیستم برق‌رسانی خودروهای این شرکت مطرح است که علت آتش‌سوزی است.سردار مؤمنی اضافه کرد:

ضعف بدنه اتوبوس اسکانیا که در ایران ساخته می‌شود، محرز است و از عوامل افزایش مرگ‌ومیرهای حوادث این اتوبوس است.اما تولید‌کننده ایرانی اسکانیا تأکید دارد: پس از تصادف آزادراه تهران - قم، همچنین سازمان استاندارد ایران از خط تولید اسکانیا به‌صورت اتفاقی نمونه‌‌برداری کرده و تولیدات را از نظر اشتعال تست کرد و تأییدیه دوباره به ما داد.در این میان اما سازمان استاندارد سکوت کرده است. سازمانی که خودروسازان معتقدند استانداردهای آن را رعایت می‌کنند.هفته گذشته رئیس جدید سازمان استاندارد منصوب شد. نیره پیروزبخت که پیش‌تر مدیرکل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی این سازمان بود جایگزین رئیس قبلی شد و امید می‌رود این سازمان در دوران جدید به سؤالات افکار عمومی درمورد وضعیت استانداردهای خودرو‌سازی‌ پاسخی شفاف دهد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها