محسن پور سیدآقایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجایی که خط آهن تهران - مشهد برای لکوموتیوهای باسرعت 160 کیلومتر آماده شده شرکت های بخش خصوصی باید با تامین تجهیزات و امکانات حمل و نقلی جدید زمینه افزایش سرعت قطارها را در این مسیر فراهم کنند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال یادآور شد: هم اکنون ناوگان ریلی برخی از شرکتهای خصوصی، فاصله تهران - مشهد و بالعکس را در کمتر از 9 ساعت طی میکنند.
وی با بیان آنکه در حال حاضر موانع دریافت تسهیلات توسط شرکتهای خصوصی فعال در این بخش برای توسعه امکانات ریلی برطرف شده است، گفت: پیش از این شرکتهای خصوصی نمیتوانستند از محل صندوق توسعه ملی برای خرید لکوموتیو و واگن تسهیلات دریافت کنند، اما با موافقت مجلس شورای اسلامی و دولت هم اکنون میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی افزود: درصدد هستیم امکانی را فراهم کنیم تا شرکت های خصوصی فعال در صنعت حمل ونقل ریلی بتوانند از منابع صندوق توسعه ملی و یا وجوه اداره شده، استفاده کنند تا با توسعه ناوگان خود بتوانند سرعت قطارهایشان را در مسیرهای مختلف افزایش دهند.
پور سیدآقایی گفت: طبق قانون تنها 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی می تواند به صورت ریالی پرداخت شود و شرکت های بخش حمل ونقل ریلی تنها می توانند با ارایه برنامه های خود از این تسهیلات دریافت کنند.
وی افزود: هم اکنون 50 درصد قطارهای مسافری مسیر تهران - مشهد را 30/7 تا 9 ساعت و 50 درصد دیگر حدود 11 ساعت طی میکنند.