گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که بررسی نرخ غیررسمی دلار نشان از کاهش تدریجی و منطقی آن دارد که این روند در ماه‌های آینده نیز تداوم خواهد یافت.

این اظهارنظر در کنار رخدادهای مثبت در اواخر هفته گذشته، انتظار را برای کاهش بهای دلار در هفته جاری افزایش داده است. ولی الله سیف در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران خروج فضای سفته بازی از بازار ارز را دلیلی بر کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز و ثبات نسبی در این بازار دانست.

بازار ارز که طی روزهای ابتدایی هفته گذشته متاثر از پرونده فساد مالی در ترکیه با افزایش نرخ دلار همراه شده بود، روز چهارشنبه که تنها روز کاری ما بین تعطیلات‌ماه صفر بود، با کاهش قیمت دلار مواجه شد. هر دلار آمریکا در این روز بار دیگر به زیر 3هزار تومان بازگشت تا بهای سکه بهار آزادی نیز یکباره از892 هزار تومان به 869 هزار تومان بازگردد.

این اتفاق با توجه به انتشار اخبار مثبت از مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 رخ داد. خبر ویژه‌تر برای بازار ارز این بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور، امروز در سفری قریب‌الوقوع عازم ترکیه خواهد شد تا مذاکراتی را با مقامات ترک داشته باشد. رخداد سیاسی- اقتصادی اخیر در ترکیه از مباحث اصلی مذاکرات خواهد بود که می‌تواند در تسهیل انتقال ارز به ایران مؤثر باشد. همچنین مقامات ترکیه از پرداخت بخشی از پول نفت و گاز به ایران خبر داده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین