تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹

گروه ادب و هنر- مسعود میر: براساس آنچه در فاصله کمتر از یک‌ماه تا آغاز رسمی سی و دومین جشنواره فیلم فجر از سوی مسئولان برگزاری جشنواره اعلام شده، فردا فهرست کامل فیلم‌هایی که قرار است تنور امسال را داغ کنند منتشر خواهد شد.

فهرستی که حداقل در بخش اصلی رقابت یعنی همان «سودای سیمرغ» تا این لحظه خط‌خوردگی‌هایی عجیب و غریب دارد؛ غیبت‌هایی که هنوز در حد گمانه‌زنی است اما احتمال خشک شدن جوهر قرمز روی نام‌شان هم وجود دارد.

غول‌ها علیه غول‌ها

این سرراست‌ترین اصطلاح برای آن چیزی است که در هیأت انتخاب فیلم‌های جشنواره سی و دوم در حال وقوع است. شنیده‌های نزدیک به صحت حکایت از آن دارد که یک گروه 3 نفری از اعضای هیأت انتخاب فیلم‌های جشنواره امسال بدشان نمی‌آید دلخوری‌های شخصی و مسائل حاشیه‌ای را چاشنی مراسم انتخاب فیلم کنند و از این دستپخت راضی هم هستند. درحالی‌که قرار بود امسال تلاش برای حضور معدود بزرگان سینمای نحیف ایران در جشنواره در دستور کار قرار بگیرد تا هم دلخوری‌های بزرگان از روزهای تلخ گذشته و جشنواره‌هایش برطرف شود هم خونی تازه به کالبد سینمای ایران برسد اما انگار حالا و در مراحل پایانی، این امیدواری‌ها دستخوش تسویه‌حساب‌های تاریخی و نگاه شخصی‌تر بعضی‌ها شده است.

دیروز: امروز

وقتی فهرست نیمه‌کاره 10فیلم حاضر در بخش اصلی رقابت سینمای ایران منتشر شد، هر چند خبری از نام بسیاری از بزرگان نبود اما رایحه یک خوش‌بینی منطقی هم به مشام می‌رسید که در راند تکمیل ظرفیت، بزرگان هم به جمع رقابت‌کنندگان جشنواره سی و دوم خواهند پیوست. همان روزها البته خبرهایی شنیده شد از اینکه سیدرضا میرکریمی احتمالا بزرگ‌ترین غایب جشنواره خواهد بود. فیلمساز تحسین‌شده با 2علامت ایست مواجه شده بود؛ نه «امروز» خودش در فهرست بود نه فیلمی که تهیه‌کنندگی‌اش را قبول کرده بود. ماجراهای اختلاف قدیمی یکی از اعضای هیأت انتخاب با او بر سر سالی که «یه حبه قند» در جشنواره فجر حضور داشت و البته یک دلخوری قدیمی‌تر بر سر خانه سینما، چرایی بسیاری از علامت‌های سؤال را به یک جواب نزدیک به یقین می‌رساند اما امیدها برای حضور میرکریمی در جشنواره هنوز هم بسیار پررنگ بود؛ حضوری که حالا یک روز مانده به اعلام نهایی نام فیلم‌ها رنگ و رویی به رخ ندارد.

امروز: طبقه حساس

شعاع سلایق شخصی گروه خاص هیأت انتخاب که اتفاقا 3 نفر از اعضای کاملا سینمایی گروه 7نفری هستند گسترده‌تر از این حرف‌هاست. مصداق این مدعا هم اینکه بعد از «امروز» نوبت به «طبقه حساس» رسیده تا برای مهمان شدن در جشنواره سی‌و‌دوم کارش به اما و اگر بکشد. جالب اینکه کمال تبریزی این بار فیلمی ساخته که تیغ ممیزی روی هیچ پلانی از آن سُر نخورده است تا با خیال راحت بتواند روزهای آشتی با جشنواره و اکران را جشن بگیرد. تبریزی شاید مجبور باشد سومین فیلم بلاتکلیفش را هم به گنجه بسپرد؛ فیلمی که این بار نه مشکل سیاسی دارد نه با دردسرهای مجوز ساخت و اکران دست و پنجه نرم می‌کند. فیلمساز جنجالی که تا چند روز پیش درگیر رساندن سریال «سرزمین کهن» به آنتن پخش بود، حالا شاید با خیال راحت از غیبت قطعی در جشنواره امسال، برود سراغ همان پروژه و سریال تاریخی‌اش را برای پخش در اواخر دی‌ماه آماده کند.

قول‌ها علیه قول‌ها

از زمانی که مسئولان برگزاری جشنواره بر حضور بزرگان سینما در این دوره تأکید کردند تا امروز که در آستانه اعلام فهرست فیلم‌های بزرگ‌ترین رقابت سینمای ایران قرار داریم، زمانی نه‌چندان طولانی گذشته است. رئیس سازمان سینمایی یکی‌دو شب پیش در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم عمار خبر از حضور 25فیلم در جشنواره داد و این یعنی اینکه باید منتظر نام 15فیلم دیگر برای رقابت بزرگ باشیم؛ 15فیلمی که در میانشان جایگاه فیلم تازه داریوش مهرجویی رفیع‌تر از ساخته‌های افرادی مانند میرکریمی و تبریزی است و از همه مهم‌تر اینکه با این تعداد فیلم، هم باید به عدد 25نگاهی منتقدانه داشت هم بر سر چرایی تأیید نیمی از 10فیلم منتخب در مرحله اول.

بین‌المللی می‌شویم

فهرست فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره سی و دوم فجر براساس خبر سایت جشنواره ‌‌باید هفته گذشته اعلام می‌شد اما هنوز خبری از این فهرست نیست. البته خبرها حاکی از آن است که این فهرست خیلی‌ها را شگفت‌زده می‌کند چون 2موضوع مهم معیار انتخاب فیلم‌ها بوده‌اند؛ اول ریل‌گذاری جدید مسیر انتخاب فیلم‌های این بخش و دیگری برجسته کردن عنوان «بین‌المللی» جشنواره فیلم فجر. با این حساب باید منتظر این بخش و فیلم‌هایش ماند. آنچه مسلم است اینکه امسال علیرضا شجاع‌نوری و همکارانش در بخش بین‌الملل حسابی درگیر انتخاب بهترین گزینه‌های ممکن برای نمایش در جشنواره بوده‌اند.