تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹

گروه ادب و هنر: در شرایطی که مهم‌ترین خبرها درباره سینمای ایران این روزها حال و هوای جشنواره‌ای دارند اکران کم‌رمق‌ماه اول زمستان روزهای میانی‌اش را پشت سر می‌گذارد.

 در بازار فروش فیلم‌ها اوضاع چنان نابسامان است که اگر فیلمی بعد از 20روز اکران آن هم در 20سینمای پایتخت تقریبا نیمی از هزینه تولید را دشت کند، می‌شود بخت اول در جدول فروش فیلم‌ها. این وضعیت را به شرایط ساخته دوم سیاوش اسعدی تعمیم دهید تا صدرنشینی «جیب‌بر» برایتان ملموس‌تر شود. مدیر فروش فیلمیران هم با حرف‌هایش مهر تأیید زده است به فروش 260میلیونی «جیب‌بر خیابان جنوبی». این فیلم با بازی مصطفی زمانی، نورا هاشمی، امیر جعفری، بهناز جعفری و محمود جعفری در جشنواره سی و یکم حاضر بود و حالا تهیه‌کنندگان آن یعنی علی سرتیپی و حسن دادخواه به این نتیجه رسیده‌اند که راه را اشتباه نیامده‌اند چون فیلمشان لااقل از ساخته قبلی اسعدی یعنی «حوالی اتوبان» با اقبال بیشتری مواجه شده است.

رتبه بعدی فروش فیلم‌های زمستانی را باید به «سر به مهر» اعطا کرد. این نقل قول غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری را بخوانید تا در جریان وضعیت فروش نخستین فیلم بلند هادی مقدم‌دوست قرار بگیرید: این فیلم در ۲۲ روز نمایش در ۱۶ سینما به فروش 227میلیون تومانی دست پیدا کرده است. سر به مهر مضمونی متفاوت دارد و البته کارگردانی شسته و رفته مقدم‌دوست و بازی لیلا حاتمی. غیراز این دو فیلم که مهم‌ترین فیلم‌های روی پرده هستند، باید «خسته نباشید» را هم در فهرست یافت که با کارگردانی مشترک محسن قرایی و افشین هاشمی در 14روز نمایش و 7سالن به فروشی معادل 37میلیون تومان دست پیدا کرده است.

فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» به کارگردانی سیامک شایقی در 20روز نمایش در 12سالن سینمای تهران حدود 80میلیون و در مجموع شهرستان‌ها 150میلیون تومان فروخته است. حسین یاری، هانیه توسلی، شبنم مقدمی، بهناز جعفری، شیرین یزدان‌بخش، امید روحانی و رؤیا تیموریان در این فیلم بازی می‌کنند.

غیر از اینها البته «استرداد» و «آسمان زرد کم‌عمق» هم که قدیمی‌های جدول اکران به شمار می‌آیند آخرین روزهای حضور روی پرده را تجربه می‌کنند. استرداد علی غفاری با 45روز اکران هنوز نتوانسته در تهران نیم میلیاردی شود و آسمان زرد کم‌عمق بهرام توکلی هم با فروش 250میلیونی در گروه مخاطبان خاص با اکران محدود روزهای آخر نمایش را می‌گذراند.