تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳

همشهری آنلاین: نخستین نمایشگاه تخصصی قلمزنی ظروف نقره با عنوان «بهشت فلز» با آثاری از محمد حیدری در گالری مس‌نگار گشایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، این هنرمند درباره این نمایشگاه اظهار کرد: در این نمایشگاه حدود 30 ظرف قلمزنی شده به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه نخستین نمایشگاهی است که به صورت تخصصی روی فلز نقره کار می‌کنم و ظروف مورد استفاده هم از ظروف مصرفی منازل هستند.

البته معمولا چنین ظروفی را که به هنر قلمزنی آراسته است، به صورت تزیینی و دکور در منازل به کار می‌برند و جنبه مصرفی ندارد.

او درباره هنر قلمزنی و قدمت آن در ایران گفت: هنر قلمزنی انداختن یا ایجاد نقوش روی فلزات مختلفی چون طلا، نقره، مس و برنج است.

انسان از وقتی فلز را شناخت با استفاده از حس زیبایی شناسی خود روی آن نقوشی ایجاد کرد. این نقوش تزیین کننده چاقوها و اسلحه‌هایی بود که در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

حیدری همچنین عنوان کرد: من هنر قلمزنی را از کودکی و نزد پدرم که استاد این رشته بود آموختم.

سپس برای تکمیل آن نرد استاد مهدی علمداری رفتم و به صورت سنتی یادگیری این هنر را ادامه دادم و اکنون در دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدریس می‌کنم.

این هنرمند درباره تفاوت آموزش سنتی و آکادمیک این هنر اظهار کرد: وسایل و اصول کار قلمزنی در آموزش سنتی و آکادمیک یکسان است، اما کار سنتی حرفه‌ای‌تر است و در دانشگاه بیشتر به بخش تئوری و اطلاعاتی آن پرداخته می‌شود.

مشکل دیگری که دانشجویان این رشته هنری با آن مواجه هستند نبود بازار مناسب برای آن است، وگرنه آن‌ها علاقه و انگیزه آموزش و کار در هنرهای سنتی را دارند.

حیدری ادامه داد: یکی از اهداف من برای برگزاری این نمایشگاه آشنایی مردم با این هنر و ایجاد بازار جدیدی برای عرضه و تبلیغ هنر قلمزنی است.

محمد حیدری متولد 1352 در اصفهان است. او 14 سال است که در هنر قلمزنی فعالیت می‌کند و تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی از جمله نمایشگاه اختصاصی 2003 فرانسه و نمایشگاه صنایع دستی تهران و اوراسیای 1392 در تبریز از آثارش برپا شده است.

نمایشگاه «بهشت فلز» روز پنج‌شنبه 19 دی ماه، از ساعت 16 گشایش می‌یابد و تا 22 دی ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری مس‌نگار واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده‌رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره 5 مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین