فاطمه دانشور که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از ۳۱عضو شورای شهر تهران، ریاست کمیته اجتماعی این شورا را برعهده دارد، از فعالان عرصه کارآفرینی و بنیانگذار مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین است. وی در سال۱۳۸۲ به همراه همسرش شرکتی معدنی تاسیس کرد و به‌کار بهره‌برداری از ۳ معدن بزرگ سنگ‌آهن در شاهرود، رفسنجان و بیجار مشغول و موفق شد صدها نفر را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌کار گمارد.


وی در بازدیدی که به تازگی از مؤسسه مطبوعاتی همشهری داشت با مسئولان و مدیران این رسانه درباره نحوه تعامل و همکاری شورای شهر تهران و روزنامه همشهری درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

از نظر این عضو شورای شهر، روزنامه همشهری به‌دلیل شمارگان بالا، اعتباری که در میان خوانندگان خود دارد و گستردگی مجلات و ضمائم می‌تواند کمک بزرگی در افزایش حساسیت، توجه و آگاهی مردم به سمت معضلات اجتماعی نظیر کودکان کار، اعتیاد، کارتن خوابی، حاشیه نشینی و... باشد.

آنچه در پی می‌آید گزارشی از بازدید هفته گذشته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر از روزنامه همشهری و رایزنی وی با دست‌اندرکاران این رسانه است.

فاطمه دانشور در نشست خود با مدیران موسسه همشهری، سیاست‌های توسعه اجتماعی را در حال تبدیل شدن به رویکردی ملی ارزیابی کرد. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، همشهری را نیز ازجمله رسانه‌هایی دانست که تلاش دارد با پرهیز از سیاست‌زدگی، پیشتاز پرداختن به موضوعاتی نظیر زنان، حاشیه‌نشینی و کودکان کار باشد و حساسیت مسئولان و رسانه‌های دیگر را نسبت به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برانگیزد.

دانشور ضمن اعلام خبر تدوین راهکارهایی برای تقویت تشکل‌های مردمی (NGO) توسط کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بابت اینکه حل مسئله کودکان کار همچنان بر زمین مانده و رسانه‌ها نیز در حساس‌سازی‌ جامعه به سمت این موضوعات موفق نبودند از رسانه همشهری خواست تا با گام‌برداشتن در این مسیر از نهادهای مردمی خوشنامی که مجوزهای قانونی لازم را دارند و حیطه فعالیت‌شان نیز موضوعات شهری، معتادین، محیط‌زیست، کودکان کار و... است حمایت کند. وی در عین حال در حوزه معضلات اجتماعی مثل ساماندهی کودکان کار، شهرداری تهران را قانونا مکلف ندانست. با این وصف گفت که مدیریت شهری در کنار نهادها و ارگان‌هایی که قانونا متولی این مهم هستند موفق ظاهر شده است.

دانشور در ادامه این نشست از رشد آمار کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران ابراز نگرانی کرد؛ چرا که از نظر رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر آمارها از وجود حدود 10تا 12هزار کارتن‌خواب در شهر تهران خبر می‌دهند درحالی‌که یک نهاد مردمی خوب می‌تواند کمک‌های مؤثری در راستای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها داشته باشد. وی از هدایت طرح ابتکاری به شهرداری تهران و اتصال آن به سمت کمک به کارتن‌خواب‌ها نیز سخن گفت.

مهدی ذاکری، مدیرعامل و مدیر‌مسئول روزنامه همشهری نیز در این نشست مشترک از اینکه رسانه ‌های همشهری بانی شناساندن تشکل‌های مردمی شوند، استقبال کرد و گفت: با هماهنگی‌هایی که انجام خواهیم داد کمک می‌کنیم تا این تشکل‌های مردمی در میان مردم بیشتر شناخته شوند. به گفته ذاکری اصولا در تمام دنیا دولت‌ها در فعالیت‌هایی از این جنس مداخله نمی‌کنند و درعوض نهادها و تشکل‌های مردمی مشارکت فعال دارند.

نگرانی‌ها درباره سستی نهاد خانواده

در نشست مشترک رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با دست‌اندرکاران روزنامه همشهری همچنین درباره مشکلات زنان، تهدید بنیان خانواده و افزایش آمار طلاق بحث‌هایی مطرح شد.

به گفته دانشور ارزش‌های اخلاقی‌ای که خانواد‌ه‌ها خیلی پایبند به آن بودند متأسفانه درحال کمرنگ شدن است. وی در توضیح علل آن به مسائل اقتصادی و تورم مزمنی که جامعه دچار آن شده است اشاره کرد که خانواده‌ها را به سمت طلاق سوق می‌دهد. افزایش آمار طلاق از نظر این فعال اجتماعی هشداری جدی برای همه ماست، آن هم در کشوری که از افتخارات بزرگش پایبندی شهروندانش به نهاد خانواده، سلامت و انسجام آن بوده و هست اما این افتخار و سرمایه اجتماعی هم‌اکنون آماج یکسری تهاجمات قرار گرفته است. وی در این‌باره به بحث هجوم فرهنگی از طریق شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای اشاره کرد و از مسئولان روزنامه همشهری خواست از آنجا که مادر و زن رکن اساسی نهاد خانواده است به موضوع حفظ خانواده در رسانه‌های همشهری توجه بیشتری نشان دهند.

این درحالی است که به گفته دانشور مجلات و نشریات زن و خانواده بسیاری منتشر می‌شوند اما خیلی نمی‌شود انتظار داشت که موضوع سلامت اجتماعی این نشریات به خانواده‌ها باز‌گردد. وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار طلاق، فرزندان طلاق و پیامدهای اجتماعی و اخلاقی دیگر نظیر زنان خیابانی گفت که باید یک فکراساسی کرد تا زن جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر از وجود الگویی نظیر حضرت رسول(ص) یاد کرد که جایگاه زن را در زمان جاهلیت اعراب از زنده به گور شدن به جایی رساند که حضرت به نشانه احترام و تکریم دخترشان بر دستان حضرت زهرا(س) بوسه می‌زنند اما متأسفانه در کشور ما به‌نظر می‌رسد دختران و زنان جایگاه خود را گم کرده‌اند؛ مثلا خانمی که تحصیلات دانشگاهی و درآمد بالا دارد حاضر نیست که به حرف شوهرش گوش دهد یا حاضر نیست مسئولیت فرزند‌آوری را برعهده گیرد یا گاهی با لگد‌مال کردن غرور مرد خود، به راحتی خانواده را به سمت طلاق می‌کشاند. دانشور یکی از راهکارهای مبارزه با طلاق در قدیم را دخالت اقوام و فامیل می‌داند که به‌دلیل رفت‌وآمد‌های منظم و مستمر میسر بود اما در عوض امروز به‌دلیل افزایش تورم و مشکلات اقتصادی این رفت‌وآمدها کمرنگ شده و از نقش اقوام و فامیل در حل مشکلاتی از این دست کاسته شده است. این نقش به گفته عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر می‌تواند برعهده مددکاران اجتماعی باشد و در این راه هم می‌توان از ظرفیت سراهای محلات شهرداری استفاده کرد و از ظرفیت اطلاع‌رسانی همشهری بهره‌مند شد.

از نظر وی در زمان معاصر با وجود فراهم شدن شرایط و بستر لازم برای حضور زنان در دانشگاه‌ها و بازار کار اما فکری نشده تا این ظرفیت را در دختران خود بالا ببریم و از این بابت به زنان بدهکار هستیم. دانشور در این‌باره گفت: رسانه همشهری می‌تواند عامل مهمی در بالا بردن آگاهی شهروندان باشد. وی دربحث رسانه از اشتیاق خود بابت شکل‌گیری بحث مسئولیت‌پذیری اجتماعی سخن گفت تا سایر رسانه‌ها نیز به مسائل اجتماعی بپردازند؛ بنابراین به گفته دانشور خوب است همشهری در این‌باره پیشگام باشد و با معرفی الگوهای موفق زنان کارآفرین، سیاستمدار، مدیر یا وزیر نشان دهد که زنان ضمن حفظ خانواده و تربیت فرزند به‌عنوان اصلی‌ترین نقشی که خداوند برای زن تعریف کرده، می‌توانند نقش اجتماعی مؤثری هم داشته باشند. این عضو شورای شهر از ارتباطات وسیعش با جامعه زنان صحبت کرد و اینکه زنان خیلی در جست‌وجوی الگو هستند؛ بنابراین معرفی این نمونه‌ها باعث می‌شود به الگوهای بد گرایش پیدا نکنند.