همشهری آنلاین: رییس پژوهشکده زلزله شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، وقوع پس‌زلزله‌ها پس از زمین لرزه ساعت 17 و 59 دقیقه را امری طبیعی خواند

وی اظهار داشت: "مردم تهران نباید نگران این پس‌لرزه‌ها باشند چرا که کانون زلزله بسیار دورتر از تهران است."

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی زارع با بیان این که این زلزله در جنوب و جنوب غربی قم رخ داده است، افزود: "به دلیل آنکه این زلزله در عمقی بیش از بیست کیلومتر رخ داده،‌ در پهنه‌ی گسترده‌ای از شهرهای مرکزی کشور همچون کاشان،‌ تفرش، کرج و تهران و گرمسار احساس شده است."

در پی وقوع زمین لرزه در جنوب استان قم، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام تیم های ارزیابی میزان خسارت احتمالی به منطقه زلزله زده خبر داد.

دکتر علیرضا پرند معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در خصوص زمین لرزه‌ عصر امروز دوشنبه 28 خرداد گفت: "در حال حاضر تمام تیم‌های امداد و نجات در حالت آماده‌باش قرار دارند،‌ بطوریکه تیم‌های امداد از استان قم جهت بررسی و ارزیابی میزان خسارات احتمالی به روستای «دهک» و جنوب استان قم اعزام شدند."

وی افزود: احتمال وجود خسارت در استان مرکزی و جنوب استان قم وجود دارد.

به گفته بهزاد پورمحمد، دبیر ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان مازندران، این زمین‌لرزه در استانهای تهران، قم و شهرهای کرج و شهرهای شمالی مازندران نیز احساس شده است.

 آماده‌باش نیروی انتظامی تهران بزرگ

به دنبال وقوع زلزله نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که تمامی نیروها در بوستان‌ها و پارک‌ها در حال آماده‌باش به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد با استفاده از تمامی نیروهای خود در اماکن،‌ بوستانها و پارکهایی که احتمال تجمع و حضور مردم در آنجا وجود دارد، به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

براساس این گزارش مردم در صورت بروز هر گونه مشکلی با توجه به افزایش تعداد گشتی‌ها و آماده‌باش تمامی نیروها مشکلات خود را به ماموران حاضر اعلام کنند.

گزارش دیگر

سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) ساعت وقوع این زلزله را ‌5 و ‌59 دقیقه و ‌54 ثانیه و مختصات کانون آن را 478/34 درجه عرض شمالی و 83/50 درجه طول شرقی و عمق آن را 10 کیلومتر از سطح زمین اعلام کرد.

بر این اساس زمین لرزه در ‌22 کیلومتری جنوب و جنوب غربی قم، ‌88 کیلومتری شمال غربی کاشان و ‌114 کیلومتری شرق و شمال شرقی اراک و ‌143 کیلومتری جنوب و جنوب غرب تهران به وقوع پیوسته است.

این سایت سازمان بزرگی زلزله را 5.6 ریشتر گزارش کرده است.