آیدا ابوترابی: گاهی بد نیست کمی هم اطلاعاتمان را بالا ببریم و ببینیم از تولد پارسال دوچرخه تا سیزدهمین سالگرد تولدش،‌ چه اتفاقات مهمی در دنیای علم و دانش افتاده است. این شما و این هم یک گشت‌وگذار سریع ۳۶۰ درجه‌ای به دور دنیای غول‌پیکر دانش!

۱۶۰ اسب‌ بخار سرعت دارد و در سه‌ثانیه، شتابش از یک به ۶۰ می‌رسد. بیش‌ترین سرعتش ۲۴۰‌کیلومتر بر ساعت است. این ویژگی‌های یک موتورسیکلت برقی که دوستدار محیط‌ زیست است که باعث آلودگی هوا هم نمی‌شود. موتور میژن (Mission) که معنی اسم آن، «مأموریت» است، با برق خانه و یا جایگاه‌های شارژ الکتریکی در خیابان شارژ می‌شود.

 

رکورد غلظت دی‌اکسید کربن در کره‌ی زمین، زده شد! به گفته‌ی دانشمندان، در سال ۲۰۱۳ میلادی غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین از مرز ۴۰۰ واحد در میلیون گذشت، درست چندماه بعد از این خبر، اعلام شد که پس از سال‌ها تحقیق و بررسی با ضریب اطمینان ۱۰۰‌درصد، انسان‌ها باعث گرمایش زمین‌اند!

 

همبرگر آزمایشگاهی، یکی از خبرسازترین اختراعات در حوزه‌ی مواد غذایی در سال ۲۰۱۳ بود. گران‌ترین همبرگر دنیا، چیزی حدود ۳۰۰هزار دلار قیمت دارد. دانشمندان هلندی با استفاده از چند سلول گاو، سلول‌های بیش‌تری تولید کردند و آن‌ها را لایه‌لایه روی هم قرار دادند و در نهایت بافتی از ماهیچه تولید کردند. برای این که این بافت ماهیچه‌ای مزه‌ی گوشت بدهد، ترکیبی از خورده نان، کارامل و زعفران هم به آن اضافه کردند. به گفته‌ی دانشمندان این فناوری در آینده می‌تواند به تولید مواد غذایی در دنیا کمک کند.

 

وُیجر۱ (Voyager1)، میلیاردها کیلومتر راه طی کرد و از منظومه‌ی شمسی خارج شد! فضاپیمای ویجر۱، در سال ۲۰۱۳ توانست بعد از ۳۶ سال حرکت، سرانجام پا به فضای میان ستاره‌ای یا همان خارج از راه شیری بگذارد. پیام‌های زیادی مانند تصاویر زمین و جانداران، صدا و نوشته‌هایی به ۵۵ زبان دنیا، همراه ویجر به فضا فرستاده شده تا موجودات غیرزمینی بفهمند از کجا آمده است. بیت معروف سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند...» هم در میان این پیام‌هاست!

 

این ماشین اسباب‌بازی را می‌توان با موبایل و تبلت هدایت کرد. شاید به نظر اختراع معمولی‌ای برسد، اما وقتی به هدف مهم علم روباتیک در سال ۲۰۱۳ یعنی ورود این دانش به زندگی آدم‌ها فکر کنید، می‌بینید اختراع موفقی بوده است. این ماشین‌های کوچک گیرنده‌هایی حساس به سرعت، موقعیت و حتی ماشین‌های رقیب دارند!

 

حفظ کردن رمزهای مختلف برایتان سخت است؟ روزی یکی از این قرص‌ها بخورید و دیگر نگران از یاد بردن و هک‌شدن نباشید! این قرص که ساخت شرکت موتورولاست، تراشه‌ی کوچکی را در خودش جای داده که به کمک اسید معده، روشن می‌شود. در این صورت سیگنال‌هایی را به موبایل یا کامپیوتر شما می‌فرستد که همان رمزهای شماست. البته از لحاظ پزشکی این قرص برای تولید انبوه، هنوز تأییدیه‌های لازم را نگرفته است، پس خیلی دلتان را صابون نزنید!

 

این روبات اطلس (Atlas) نام دارد. یکی از مهم‌ترین روبات‌های سال ۲۰۱۳! اطلس می‌تواند با انواع ابزارها کار کند، بخزد و در شرایط اضطراری به کمک آدم‌ها بیاید.

 

فیلم جاذبه یا (Gravity) در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. داستان این فیلم در فضا می‌گذرد و ساخت دکور و جلوه‌های ویژه‌ی آن،‌ اتفاق مهمی در صنعت سینما محسوب می‌شود. برای این‌که همه‌چیز این فیلم طبیعی به نظر بیاید، عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از ایستگاه فضایی بررسی شد و دانشمندان زیادی در مراحل ساخت فیلم، کارگردان و بازیگران را همراهی کردند. تنها برای ساختن یک اتاق نوری ۱۸‌متری (سه‌متر در شش‌متر)، از ۱۹۶‌صفحه با ۴۰۹۶‌ال‌ای‌دی استفاده شد تا نور فضا طبیعی‌تر به نظر بیاید.

 

ساخت یک برج ۴۵۰‌متری در کره‌ی جنوبی آغاز شد. خوب کجای این موضوع اهمیت دارد؟ آن‌جایش که قرار است روزی چندساعت ناپدید شود! طراحی این برج طوری است که ساعاتی در روز، منظره‌ی پشت خود را قابل مشاهده می‌کند، یعنی شفاف می‌شود. برای این کار از ۱۸ دوربین اچ‌دی که به نمای برج می‌چسبند و هزاران ال‌ای‌دی و البته قوانین فیزیکی، بهره گرفته خواهد شد. معمار این برج اطمینان داده که در زمان شفاف شدن برج، پرندگان و خلبانان هواپیما هم‌چنان آن را می‌بینند. گفته شده ساخت این برج تا چهار سال دیگر تمام خواهد شد.

 

این لامپ که به ظاهر عجیب می‌آید، چراغی برای استفاده در مواقع بی‌برقی است. این‌جور وقت‌ها به‌جای استفاده از چراغ‌های گازی و نفتی که خطرهای خودشان را دارند، می‌توان از این لامپ استفاده کرد. کافی است یک چیز سنگین مثل کیسه‌ی شن یا دبه‌ی آب یا هر‌چیز سنگین دیگری را به آن آویزان کنید تا برای ۲۵ دقیقه، نور تولید کند. به این اختراع جالب چراغ جاذبه‌ای می‌گویند. چرا که تا نیروی جاذبه و یک وسیله‌ی سنگین نباشد، روشن نمی‌شود!

 

سال ۲۰۱۳ سال خوبی برای اعداد اول بود. می‌دانیم که عدد اول، به عددی طبیعی گفته می‌شود که بزرگ‌تر از «یک» است و برهیچ عدد مثبتی به‌جز خودش و «یک» بخش‌پذیر نیست. بزرگ‌ترین عدد اول قبلی در سال ۲۰۰۸ کشف شده بود و پنج سال تا کشف عدد بعدی یعنی تا سال ۲۰۱۳ میلادی طول کشید. شبکه‌ای از رایانه‌های عظیم و پیشرفته‌ برای کشف این عدد که بیش از ۱۷ میلیون رقم دارد، به‌کار گرفته شدند. البته علاوه بر این، در سال میلادی گذشته چیزهای دیگری هم در دنیای شگفت‌انگیز اعداد اول کشف شدند که توضیح آن‌ها به همین سادگی نیست!

 

پانکراس مصنوعی یک اختراع مهم در علم پزشکی محسوب می‌شود که بعد از آزمایش‌های مختلف، سازمان اف‌دی‌ای (FDA) آمریکا اجازه‌ی استفاده از آن راداد. این وسیله می‌تواند مانند عضو پانکراس، میزان قند و انسولین را در بدن کنترل کند و به بیماران دیابت نوع اول،‌ سلامتی ببخشد. خوبی این وسیله این است که با جراحی داخل بدن نمی‌رود، بلکه از روی پوست کارش را انجام می‌دهد.

 

در سال گذشته‌ی میلادی پژوهشگران به دستاوردهای زیادی درباره‌‌ی سلول‌های بنیادی و تولید بافت‌های بدن انسان دست یافتند. دانشمندان برای اولین‌بار، بااستفاده از روش شبیه‌سازی، موفق به تولید سلول‌های بنیادی جنین انسان شدند. روشی که پیش از این در تولید «دالی» نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده مورد استفاده قرار گرفته بود. سلول‌های جدید می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌های بدن تبدیل شوند و به این ترتیب جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده یا بیمار شوند.

 

این عکس جایزه‌ی اول رقابت عکس‌های علمی، هنری را به خود اختصاص داد. نام این عکس «غرب، شرق/شرق، غرب» است. یک متخصص علوم جوی در این عکس، مسیر بادهای اطراف زمین را در ۱۰ سال شبیه‌سازی کرده است. این عکس نشان می‌دهد که بیش‌تر بادها از شرق به غرب و برعکس می‌وزند و کم‌تر شمالی، جنوبی هستند. در مناطقی که در عکس پررنگ‌ترند،‌ شدت باد بیش‌تر است.

منبع: همشهری آنلاین